تکنولوژی
الناز فرجی۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ اسفند

محققان MIT با استفاده از لایه های ظریف پلیمر قابل انعطاف توانسته اند نازک ترین و سبک ترین سلول های خورشیدی را بسازند . یک پنجاهم ضخامت موی انسان که میتواند 6 وات نیرو بر حسب گرم تولید کند . این سلول ها آنقدر نازک و سبک اند که میتوانند روی سطح حباب صابون قرار گیرند و آن را نترکانند . با چنین ویژگی های تحسین بر انگیزی ، نمونه ی اولیه ی این سلول ها پتانسیل این را دارد که نیروی خورشیدی را به هرچیزی اضافه کنند ، از وسایل الکترونیکی کاغذی گرفته تا دستگاه های موبایل و به خصوص پوشیدنی های سبک . گرچه این سلول های خورشیدی قابل انعطاف اختراع جدیدی نیستند ، حتی تولید شدن آزمایشی شان روی هر چیزی از لوله های چاپ شده گرفته تا  اسپری روی پنل ها ، اما نسبت نیرو به وزن این سلول های جدید دیگر ابتکار خودشان است . با خروجی 6 وات بر حسب گرم ، آنها خروجی را 400 برابر بیشتر از سلول های خورشیدی استاندارد روی شیشه میکنند که حدود 15 وات انرژی بر حسب کیلوگرم به صورت میانگین تولید میکنند.
این نوع از عملکرد سبک و با خروجی بالا میتواند برای کارهایی همچون کم کردن حجم سفینه ها یا هواپیماهای الکتریکی مفید باشد . یا میتواند حمل وسایل را آسان تر کند . فریبرز مسیح ، استاد تکنولوژی مهندسی MIT ، ولادیمیر بولوویک گفت : " آنقدر سبک اند که اصلا متوجه وجودشان نمیشوید ، روی بلوزتان روی دفترتان . این سلول ها میتوانند خیلی ساده روی ساختار های موجود قرار گیرند . " به دنبال کارهای قبلی سلول های خورشیدی بسیار ظریف توسط پروفسور بولوویک ، این تیم میخواهید نظریه ای را ثابت کند که سلول های خورشیدی میتوانند حتی ظریف تر و انعطاف پذیر تر از این هم شوند . و قوی تر و کاربردی تر هم باشند .
همینطور ، این محققان پلیمر معمول قابل انعطافی را ( جنسی که مانند پوششی چسبناک اما ده برابر نازک تر است  و اغلب برای محافظت از مدار ها ی الکترونیکی و وسایل بیوشیمی استفاده میشود ) برای زیرلایه و روکش به کار گرفتند . و DBP ( جنسی ارگانیک و و نرم کننده ای رایج )  را به عنوان لایه ی جذب کننده ی نور اصلی به کار گرفتند . برخلاف دیگر روش های تولید سلول خورشیدی ، تمام پروسه در دمای اتاقی بدون استفاده از هیچ حلالی انجام شد . زیر لایه و سلول خیلی ساده با استفاده از روش های ته نشین بخار در اتاق مکش تولید میشوند .
آنی وانگ ، دانشمند تحقیق MIT گفت " ما حمل کننده مان را داخل سیستم مکش گذاشتیم ، ما هر چیزی را بر روی آن بخار میکنیم و سپس پوستش میکنیم . " بر طبق گفته های پروفسور بولوویک ، مهم ترین جنبه ی ساختن سلول های خورشیدی جدید در تولید دو لایه ی محافظ است ( زیر لایه ) و روکش محافظ روی آن به صورت هم زمان ، به این وسیله ، از لایه ی حساس فتوولتائیک از آسیب اوایل پروسه ی تولید حفاظت میکند . در این روش ، خطر پارگی کم میشود چون سلول ها فقط در یک جنس لازم اند و آلودگر ها و ذرات ریز خارجی که ممکن است عملکرد سلول را پایین بیاورند حذف میشوند .
پروفسور بولووویک گفت " این قدم نوآورانه قدمی برای فهم این مساله است که شما میتوانید زیرلایه را همراه با وسیله رشد دهید ." گرچه این تیم میداند که جنس های استفاده شده در نمونه ی اولیه به خاطر پایداری ادامه دارشان در تولید آینده انتخاب نشده اند ، بلکه به خاطر اعتبار بخشیدن به این نظریه انتخاب شده اند و این قضیه تولید زیر لایه ی یک قدمی را ثابت میکند و همچنین فرایند روکش که مهم ترین فاکتور است . در نتیجه محققان باور دارند که دیگر جنس ها مانند ذرات کوانتوم و peroskites میتوانند به سادگی جایگزین ارگانیک برای ساختن نمونه های اولیه شوند . این کار فعلا در مراحل اولیه است و هیچ ضمانتی برای تولید یک دستگاه تجاری وجود ندارد ، اما این تیم مطمئن است که نمونه های اولیه ی آغازینشان وعده ی بزرگی برای این وسیله ی نواورانه برای نیروی خورشیدی در اینده میدهد .
پروفسور بولوویک میگوید " ما اثباتی برای کار کردن این ایده داریم . چند معجزه باید اتفاق بیفتد که این قضیه قابل سنجش شود ؟ ما کارهای سختی پیش رو داریم اما نیازی به معجزه نداریم . "

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

احتمالاً این نخستین دوربین امنیتی Nest می باشد