گوناگون
الناز فرجی۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان


ناسا شواهدی از یخ فشان  واقع بر سطح سیاره ی کوتوله ، پلوتو را نشان داده است . اخبار جدید تیم new horizon کشفیات جدید علمی بدست آمده توسط سفینه  در پرواز جولای را در 47 امین نشست سالانه ی علوم سیاره ای (DPS) ی جامعه ی نجوم آمریکا در مریلند را بیان میکند .
New horizons  یافته های خود از پلوتو را به سادگی توضیح داده است . که قبلا بهترین تصویری که داشتیم یک عکس پیکسلی  ازهابل است ، حالا ما با گنجینه ی عکس هایی با کیفیت و رزولوشن بالا روبه رو هستیم که با جزئیات ,بدنه ی نجومی را با فرایند های زمین شناسی و محیطی مختلف و حیرت انگیزی  نشان میدهند . تیم new horizon عکس های چند گانه ای از سطح پلوتو را ترکیب کرد تا یک نقشه ی سه بعدی از یخ فشان  های احتمالی درست کند . که به طور غیر رسمی wright mons  و piccard mons  نامیده شده اند . wright mons که در جنوب پلانوم اسپاتنیک قرار گرفته 100 مایل طول دارد در حالیکه piccard monsحدود 3 مایل به طرف بالای اتمسفر رقیق سیاره ی کوتوله بالا رفته است .
یک یخ فشان به طور چشم گیری با آتش فشان های روی سیاره های نزدیک به خورشید مانند زمین یا زهره فرق دارد ، این ها با سنگ مذاب و خاکستر فوران میکنند . یک یخ فشان نتیجه ی فرایند های آتش فشانی ای است که در سیاره های دور تر یخی و ماه رخ میدهد . طبق نظریه ها , فوران رایت مانس و پیکارد مانس میتواند مقداری زیادی ماده ی آبکی یخی ، نیتروژن ، آمونیاک  و متان بیرون دهد . نقشه ی مکان نگاری سه بعدی  از این یخ فشان ها به این صورت است که رنگ آبی نشان دهنده ی عوارض زمینی، قهوه ای مکان های بلند و سبز ارتفاعات متوسط است .
اولیور وایت ، محقق فوق دکترای new horizons در مرکز تحقیقات ناسا در مافت فیلد کالیفرنیا میگوید : " آنها مانند کوه هایی بزرگ با یک قله در مرکزشان هستند و در زمین ما عموما به آنها آتش فشان میگوییم" . اگر آنها آتش فشانی باشند ، انحطاط این قله احتمالا توسط انفجار مواد فراوانی شکل میگیرد . ناهموار ترین بخش های کوهستان ممکن است نشان دهنده ی جریان های آتش فشانی موادی باشد که از ناحیه ی قله به پایین و زمین های فراتر از آن رفته اند اما این که چرا ناهموار اند و از چه ساخته شده اند را هنوز نمیدانیم . " مطالعات بعدی باید نشان دهنده که رایت مانس و پیکارد مانس قطعا یخ فشان هستند ، این کشف کاربرد های قابل توجهی بر مدل های کنونی با توجه به سطح سیاره ی کتوله و تحول اتمسفر خواهد داشت .


مطالعه ی دیگری میزان، اندازه و وسعت اثرات سیارک های اطراف سطح پلوتو را حساب کرده تا سن تقریبی این نواحی مختلف سطحی را مشخص کند . مکان هایی با دهانه های سنگین تر نسبت به سطوحیکه تازه تشکیل شده اند قدیمی تر به نظر میرسند . آنها کشف کرده اند که سنگین ترین دهانه ها و بنابراین قدیمی ترین نواحی حدود 5 میلیارد سال قدمت دارند و به اوایل دوران منظومه ی خورشیدی برمیگردند . بر عکس ، دیگر نواحی مانند پلانوم اسپاتنیک هیچ نشانه ای از اثر سیارکی ندارد یعنی ممکن است در 10 میلیون سال گذشته تشکیل شده باشند .
تحلیلی از توزیع حفره ها به کشف چیزی به نام سطوح میانه (سال) منجر شد و باعث شد دانشمندان ناسا به این نتیجه برسند که پلوتو در بیشتر زمان وجودش فعال بوده است . نقشه ی توزیع حفره از سطح پلوتو اثر مکان های فراتر از 1000 سیارکی را نشان میدهد . همچنین این نقشه ی نشان دهنده ی تاثیرات, منجر به بازنگری در مدل های کنونی با توجه به کمربندی کیپر ساختگی شد . توزیع حفره های بزرگ سطح پلوتو در مقایسع با حفره های تقریبا کوچکتر ، متناقض با مدل هایی است که میگویند کمربند کیپر در یک فرایند آمیزش رشد کرده ، و میگویند که بخش سنگی کمربند که 10 ها مایل طول دارد  از ابتدا بزرگ به وجود آمده بود. در حالیکه مطالعه ی دیگری, طبیعت غیر عادی قمر های پلوتو را بررسی میکند . بر اساس مشاهدات جدید new horizons به نظر میرسد که تاثیر جاذبه ای بزرگ ترین قمر پلوتو، شارون ، مانع این میشود که سطح دیگر سیاره ی کوتوله  خصوصیات قمر مصنوعی سنتی را بگیرد .


بیشتر قمر ها که به دور بدنه های سیاره ای منظومه ی شمسی میگردند به صورت کششی قفل شده اند ، یعنی تنها با یک سمت نزد والدینشان ظاهر میشوند . توزیع ایجاد شده توسط حضور شارون باعث شده که قمر های کوچک تر پلوتو بطور وحشیانه ای خارج از هماهنگی بچرخند ، و دورترین قمر سیاره ی کوتوله ، هیدرا ، در یک دوره ,89 بار میچرخد تا یک بار گردشش را کامل کند .
new horizons به فرستادن عکس ها و داده ها در طول پییشرفتش در این یک سال ادامه خواهد داد، اطلاعات را انتقال خواهد داد، و راز های زمین شناسی بیشتری را درباره ی سیاره ی عجیب کوتوله و قمر هایش فاش خواهد کرد .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

بر اساس گزارشات، فولکس واگن باید به هر یک از صاحبان ماشین های دیزل مبلغی بیش از 7000 دلار پرداخت کند