گوناگون
بهناز زادبخش۲۰:۹ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

هر ساله نزدیک به هشت میلیون تن ضایعات پلاستکی وارد دریاها می شوند.
گروهی از محققان با جمع آوری اطلاعات از اقیانوس آرام، مسیرهای زباله های پلاستیکی که در دریا ها شناور هستند را شناسایی می کنند.
هدف این گروه بین المللی دانمارکی که با نام «تغییر پلاستیک» روی کار آمده است، هشدار درباره افزایش آلودگی پلاستیکی در اقیانوسها و خطرات ناشی از آن است. پلاستیک در طبیعت تجزیه نمی شود، تکه های بزرگ آن به قطعات کوچکتر خرد شده و خوراک حیوانات دریایی می شود. "کریستیان سایبرگ"، زیست شناس، با اشاره به انگیزه این پروژه می گوید: «هدف پژوهش ما پیدا کردن پاسخ به این پرسش است: پلاستیکهایی که در واقع باید در سطح آب اقیانوس باشند کجا هستند؟ ما طی چند دهه گذشته ضایعات پلاستیکی بسیاری را وارد آبهای اقیانوسهایمان نموده ایم. و براساس محاسبات تقریبا دقیق آنچه که ما در سطح آب می بینیم تنها مقدار ناچیزی از آن است. پلاستیک در طبیعت تجزیه نمی شود. تکه های ریز، اجزای تکه های بزرگتر هستند که با تابش خورشید و نیروی امواج، شکننده و ریز می شوند.

باد و جریانهای دریایی ضایعات پلاستیک را جمع آوری کرده و سپس در آبهای اقیانوسها شناور می شوند». "کریستیان سایبرگ" در ادامه گفت: «در مورد بقیه ضایعات پلاستیکی که در سطح آب نمی بینیم چند نظریه وجود دارد. ممکن است در اعماق مختلف سطح آب و یا بعضی در بستر اقیانوس ته نشین شده باشند و بعضی دیگر وارد زنجیره غذایی موجوات دریایی شده باشند. ولی این تکه های کوچک تنها نوک یک کوه یخ است. اقیانوس مانند خرد کن، پلاستیکهای بزرگ را به قطعات کوچکتر خرد می کند. به گفته پژوهشگران، مقدار این ضایعات تا ده سال دیگر دو برابر می شود و درصدی از آن پس از هزاران کیلومتر سفر دریایی، دوباره به زمین بر می گردند. در این تصاویر هوایی، جنوب شرقی جزیره هاوایی، ساحل "کامیلو"، یکی از معروفترین نقاط انبار شدن ضایعات دریایی مشاهده می شود. پسماندهای جمع شده نشان می دهد که این، میتواند مشکلی با پیامدهای جهانی پیش روباشد.» کارشناسان درباره تاثیر آلودگی پلاستیکی بر زیست دریایی هشدار جدی می دهند. تورهای ماهیگیری بی مصرف مانند یک تله موجب مرگ جانوران دریایی مانند لاک پشت و دلفین می شوند. تکه های کوچکتر مکررا در گلو و دستگاه گوارش جانوران دریایی گیر می کنند. "مگان لامسون"، مدیر بنیاد حیات وحش هاوایی می گوید: «وقتی که انبوه پسماند دریاها به ساحل آورده می شوند و یا در دماغه ها گیر می کنند این مشکل زیست دریایی و هم سلامت انسانی است. بهترین راه، کاستن مشکل برای اجتناب از درگیری های آینده است. باید به ساحل بیاییم و تا جاییکه ممکن است پسماندها را جمع آوری کنیم.» بنا به پیش بینی دانش پژوهان، بیش از پنج تریلیون تکه پسماند پلاستیکی به وزن بیش از ۲۵۰ هزار تن در آبهای دنیا شناور هستند. بیش از ۶۰۰ گونه دریایی مستقیم و غیر مستقیم از آین ضایعات آسیب می بینند و ۹۰ درصد پرنده هایی دریایی دنیا تکه پلاستیکی در معده شان وجود دارد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰، تعداد تکه های پلاستیک از تعداد ماهیها بیشتر خواهد بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه