سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

مهندسان سوئیسی برای نخستین بار تراشه های رایانه ای دو بعدی تولید کرده اند که ذخیره سازی داده ها را بر روی خود مدار الکتریکی ممکن می کند.
به نقل از نیواطلس، تولید تراشه های رایانه ای دو بعدی قابل چاپ بر روی مدارهای الکتریکی با استفاده از یک ماده دو بعدی به نام دی سولفید مولیبدن یا MoS2 صورت می گیرد. این دستاورد مهم علمی زمینه را برای تولید محصولات برقی کوچک تر و بسیار کم مصرف‌تر فراهم می‌کند.
رایانه های سنتی برای ذخیره سازی داده ها از پردازنده ها و تراشه های سه بعدی استفاده کرده و این داده ها را در نهایت به هارد دیسک منتقل می کنند. این روش از دهه ها قبل مورد استفاده بوده، ولی بهینه ترین و مناسب ترین روش محسوب نمی شود.
اما روش جدید پردازش و ذخیره سازی اطلاعات را بر روی تراشه های دو بعدی تسهیل می کند. خلاصه کردن و فشرده سازی کل این فرایند بر روی تنها یک تراشه که به صورت دو بعدی بر روی یک مدار الکتریکی چسبانده می شود موجب می شود تا در نهایت بتوان فرایندهای پردازش و ذخیره سازی اطلاعات را بر روی مدارهایی کوچک و با سرعت و مصرف برق پایین انجام داد.
اولین تراشه دو بعدی دنیا که با استفاده از دی سولفید مولیبدن تولید شده تنها سه اتم ضخامت دارد و انتظار می رود در آینده از آن برای تولید انواع نیمه هادی ها و تراشه ها استفاده شود.
این تراشه FGFET نام گرفته و از توانایی قابل قبولی برای ذخیره سازی داده ها به صورت پایدار برخوردار است. استفاده از FGFET مدت زمان مورد نیاز برای اجرای فرایندهای رایانه ای را نیز کاهش می دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه