نرم افزار
الناز فرجی۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴ جمعه ۱۰ مهر

الگوریتم به صورت خودکار همینطور که شرایط فیزیکی و رفتاری بیمار تغییر میکند، عضو مصنوعی را هماهنگ میکند . پاهایی مصنوعی با نیرو کمی مانند ماشین های بزرگ اند ، قطعات عالی مهندسی اما نیاز به متخصصین دارند تا بتوانند آنها را در اوج کار داشته باشند . میتواند یک ضرورت گران و وقت گیر باشند بنابراین مهدسان بیوشیمی در دانشگاه ایالت  کارولینای شمالی و دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل الگوریتمی را طراحی میکنند که به صورت خودکار به اعضای مصنوعی در حال قدم زدن نیرو میبخشند . یک عضو مصنوعی نیرو گرفته به سادگی پوشیده نمیشود . باید مانند یک کفش سفارشی با عضو هماهنگ شود و با ویژگی های فیزیکی جور دربیاید ، مانند اندازه و نیرو و رفتار بیمار . به طور طبیعی این کار نیازمند سرویس متخصصان عضو مصنوعی است تا هماهنگ های لازم را انجام دهند . این یک پروسه ی کند و گران است که باید اغلب تکرار شود چون شرایط بیمار به خاطر عادت کردن به عضو یا تغییرات وزنی عوض میشود .
راه حل تیم ایالت NC یک الگوریتم نرم افزاری بود که کار متخصص را انجام داده و قیمت را پایین میارد. قادر به نصب شدن در هر عضو مصنوعی نیرو گرفته ای است و نیروی فرستاده شده به موتور ها را که کار مفاصل را انجام میدهند را تنظیم میکند ، بنابراین بیمار میتواند به راحتی قدم بزند حتی وقتی کارهایی مانند حمل چمدانی سنگین در لابی فرودگاه را انجام میدهد . پاهای مصنوعی کارشان را با تقلید از پاهای زنده انجام میدهند . آنها مهندسی شده اند بنابراین زاویه ی مفاصل مصنوعی برنامه ریزی شده تا حرکات نرمال را با کارهایی مانند قدم زدن هماهنگ کند . این الگوریتم زوایای مفاصل را در زمان واقعی ثبت میکند و آنها را با زوایای کنونی مقایسه میکند ، هماهنگی های لازم را محاسبه کرده و آنها را به صورت خودکار کشف میکند .
با توجه به گفته های تیم، آزمایش های الگوریتم ها نشان میدهد که قادر به بهتر کردن تنظیمات است ، حتی بهتر از متخصصان انسان ، اما کار بیشتری لازم است .
هلن هواهنگ ، استاد مهندسی برنامه ی بیوشیمی در NC State  و UNC-Chapel hill میگوید : متخصصین به سالها تجربه نیاز دارند که نه تنها زاویه ی مفصل را هماهنگ کنند بلکه عضو مصنوعی را هم هماهنگ کند تا به بیمار کمک کند حرکات راحتی هنگام راه رفتن داشته باشد .  ما هنوز قادر به رسیدن به موفقیت های متخصصان در این حرکات راحت نیستیم اما در حال کار کردن بر روی آن هستیم . "
یافته های تیم در annals of biomedival engineering چاپ شده است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه