تکنولوژی
بهناز زادبخش۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر

پس از سپری شدن زمین لرزه های مرگبار اخیر در ایتالیا، محققان این کشور روی نسل جدیدی از ربات های نجات دهنده کار می کنند که از ساختار اندام چهارپایان الگو برداری شده است. این ربات که «چهارپای هیدرولیک» نام دارد، می تواند روی سطوح ناهموار راه برود، از موانع عبور کند و در صورت افتادن دوباره برخیزد، در نجات دادن گرفتار شدگان در زلزله و فجایع انسانی نقشی کلیدی بر عهده دارد.

 
"کلودیو سمینی"، مدیر این پروژه می گوید: «امیدواریم این ربات در پنج سال آینده بتواند کنار تیم نجات قرار گیرد. این ربات برای آنکه بتواند اطلاعات مختلفی را برای بهبود عملیات، به تیم نجات برساند به حسگرهای مختلفی از جمله حسگر لیزری، دوربین، و نیز حسگر سنجش آلودگی و گاز، مجهز خواهد شد.»
حین انجام عملیات خطرناک، می توان از این ربات برای انتقال وسایل و خوراک به مکان هایی که در دسترس مأموران نیست استفاده کرد. "لوکا چارللیو"، متخصص سوانح می گوید: این ربات  به شکل خاصی، توانایی چرخش به هر سو را دارد، این توانایی به ویژه هنگام ریزش آوار مفید است چون با داشتن چهار نقطه تکیه گاه، می تواند سرپا بایستد و راه برود.
اما «چهارپای هیدرولیک» هنوز برای رسیدن به صحنه حوادث راه درازی در پیش دارد. "چارللیو" می افزاید: البته توانایی حرکتی ربات به اندازه خودمختاری آن مهم است، به ویژه اگر بخواهیم در موارد اضطراری از آن استفاده کنیم.
در نهایت، بخش های حفاظت شهری، آتش نشانی و نیز تیم های نجات، این دستگاه را آزمایش خواهند کرد و تغییرات پیشنهادی آنها در ساخت آن اعمال خواهد شد. ایالات متحده و ژاپن نیز تاکنون ربات های مشابهی را ساخته اند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه