موبایل و تبلت
الناز فرجی۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

در طول اولین سالهای اندروید ، گوشی های اچ تی سی اغلب بهترین ها بودند و اخیرا در دو سال گذشته ،  تلفن همراه هوشمند سال بدون شک HTC one M7 بود . این شرکت کمی بعد از آن دچار لغزش شد ولی آیا میتواند با One A9 جدیدش موفقیتش را بازیابد؟ نقد کامل گیزمگ در این باره را بخوانید .
ما به الگوی اچ تی سی دقت کردیم . زمانی که کمپانی به سراغ تخته ی سفید ( برای ایده ها ) میرود ، معمولا به محصولات فوق العاده ای میرسند : مانند nexus one ( گرچه آن با همکاری گوگل بود ) ، evo 4G/supersonic و One M7 . هدست واقعیت مجازی اش هم به نظر میرسد که میتواند به گروه بپیوندد.
ولی بعد از رسیدن به موفقیت با این دستگاه ها ، اچ تی سی به دام تکرار افتاد . برخی تکرار ها طبیعی اند اما بعد راه اندازی (ظاهرا) یک زیلیون دسته evo ی مختلف از 2010 تا 2012 و بعد استفاده ی مکرر از طراحی پایه ی m7 برای دو محصول بعدی ، به نظر میرسد که htc دو بار در پای خودش شلیک کرده و مدت زیادی است که به موفقیت های قبلی اش چسبیده است .
حالا که شمار فروش M7/8/9 نشان میدهد که این دوره ی این طرح ها گذشته ، این شرکت با یک مدل "جدید " آمده است . فقط اینکه چیزهای جدید خیلی کمی در رابطه اش وجود دارد ، ما میتوانیم تقریبا ضمانت کنیم که هر نقدی که شما راجع به این گوشی بخوانید خواهد گفت " ONE A9 دقیقا شبیه یک آی فون است . "
فقط برای اینکه ما هم به این جمع بپیوندیم : ONE A9 دقیقا شبیه آی فون است .
برای اینکه در حق htc منصف باشیم، باید بگوییم که طراحی  a9 میتواند قدم منطقی بعد از سه محصول فبلی باشد ( مانند سه گانه ی ماتریکس که از اول اوج میگیرد ) . اگر m9 را بگیرید ، پشتش را صاف کرده و به آن سنسور اثر انگشت در قسمت شبکه ای بلندگوی جلویش بدهید میتوانید به یک گوشی شبیه a9 دست یابید . شاید HTC از روی اپل کپی کرده باشد یا شاید تنها از جایگاه قبلی اش به جلو حرکت کرده و دچار تحول شده باشد . شاید این گمان خیلی سخاوتمندانه باشد اما به هر حال سوال اصلی این است که آیا one a9 به خودی خود یک گوشی خوب است یا نه و بعد از یک هفته وقت گذراندن با محصول جدیدی htc باید بگوییم که بله اما با چند پیش بینی احتیاطی . زمانی که از مساله ی شباهت داشتن به آی فون میگذرید ( یا شاید باید بگوییم اگر بگذرید ) a9 یکی از طراحی های 2015 مورد علاقه ی ما را دارد . در کنار محصولات اپل و سامسونگ . در دست نسبت به iphone6 احساس سبک تری دارد ( a9 همان وزن را دارد اما گوشی بزرگتری است ) و همچنین خیلی باریک است .
و از آنجایی که HTC  با a9 اش ضمانتی را همراه میکند ، میتواند از این وسیله ی عالی بدوم جایش استفاده کنید ، و مطمئن باشید که اگر در سمت اشتباهی در پیاده رو یا توالت افتاد ، میتواند بدون پرداخت یک بار تعویض کنید . لیست ویژگی های a9 بیشتر متوسط است تا کیفیت بالا ، اما تجربه ی ما با این گوشی نسبت به قیمت خیلی عالی بود . گرچه صفحه نمایش 5 اینچی اش تنها 1080 p رزولوشن دارد اما تولید رنگ و کنتراست خوبی دارد . تراشه ی snapdragon 617 اش از سریع ترین حالت qualcomm خیلی دور است اما این گوشی رم 3 گیگ با کیفیتی دارد تا چندکاری و هدایت UI را آسان کند .
در برنامه ی ارزش گذاری geekbench 3 این وسیله در چند هسته ای بودن امتیاز 3.108 را آورد ولی برای تک هسته ای بودن تقریبا 741. بنابراین گرچه شما هدایتی پر سرو صدا خواهید داشت اما این گوششی ای نیست که مناسب آینده باشد و بخواهید سالها نگه اش دارید و از آن برای بازی های کنسولی و قوی استفاده کنید . سورپریز خوشایند ما این بود که one a9 ( میتوانیم به جرات بگوییم کیفیت بالا) دوربین پشتی خیلی خوبی دارد . ما دوربین a9 را با تنظیمات iphone6 مقایسه کردیم و در حالیکه نتایج  آی فون 6 در بیشتر تنظیمات نور کم بهتر بود،  a9 هم مزایای خودش را دارد . در چندین عکس تور متوسط ما کیفیت عکس htc را ترجیح دادیم .
در اینجا چند نمونه درشرایط نوری خاص وجود دارد ( به 1.060 پیکسل برای صفحه ی وب پایین آورده شدند ) :
عکس ( نور کم) آخری آن عکسی بود که آی فون در آن هنرش را نشان داد . این هم دقیقا همان تنظیمات 6s است :


a9 یک سنسور اثر انگشت بسیار عالی دارد ، گرچه زمانی که آن را با دکمه های مجازی اندروید ترکیب میکنید ، یک جورهایی صفحه ی جلویی را شلوغ میکنند . همانطور در زیر میبینید ، دو دکمه ی home بر روی یکدیگر خواهید داشت : یک مجازی  در زیر صفحه و یک سنسور زیر آن .
ما ترجیح میدادیم که htc یکی از این دو راه را انتخاب کند : یا سنسور های اثر انگشت را در پشت بگذارد ( مانند nexus 6p ) یا قسمت هدایت را فراموش کرده و دو دکمه کنار سنسور بگذارد ( مانند دستگاه های سامسونگ) . رویکرد کنونی کمی زاید به نظر میرسد و از صفحه و فضا استفاده ی بیش از حد کرده است . اگر دوست دارید اندروید را با تولید کننده ی UI داشته باشید پس از داشتن  نرم افزار HTC  در a9 خوشحال خواهید شد ، چون عملکردش بسیار شبیه android 6.0 marshmallow  است .
به صورت تکنیکی htc sense 7 ui در بالا ترین نسخه ی اندروید است اما sense حالا به UI موتورلا نزدیک تر است ، در آنجا تنظیمات کمتر به دوباره طراحی کردن اندروید مربوط میشود و بیشتر درباره ی اضافه کردن ویژگی های جالب بر اساس گوگل است ( در اینجا آن ویژگی های خاص شامل اپلیکیشن اخبار blinkfeed  htc و یک اپلیکیشن دوربین با تنظیمات تعویض حالت و سطح حرفه ای برای عکاسی raw میشوند) عمر باتری هم تغییر خاصی نکرده است ، اما هنوز خوب است . در قسمت امتیاز دهی باتری مان ( پخش ویدئو با وای فای ، با روشنایی 25 lux  در فاصله ی 10 اینچی ) درصد در ساعت افت کرد . این کمی از galaxy s6  با 16 درصد بهتر است و کمی از iphone 6s  و 6s plus با 13 درصد بدتر است .
اچ تی سی به شما فضای ذخیره ی 32 گیگ با گزینه ی اضافه کردن کارت microSD میدهد که شما میتواند 2 ترابایت دیگر اضافه کنید , اگر بین A9  و اپل گیر کرده اید ( 16 گیگ بدون microSD ) یا سامسونگ ( 32 گیگ بدون میکرو اس دی (   اینها را در نظر بگیرید.
one a9 گوشی بسیار محکم و مجهزی است اما بزرگنرین عیبش این است که قیمت فعلی اش موقتی است . در حال حاضر فروشگاه های آمریکا در حال ار پیش سفارش دادن این گوشی به قیمت 400 دلار اند و این برای یک گوشی تمام فلزی با دوربین خیلی خوب و عیب های کوچک قیمت زیادی نیست .
متاسفانه در هفتم نوامبر این فروش خوب 400 دلاری به قیمت نه چندان خوب 500 خواهد رسید .  رقابت گوشی های اندروید خشک شده است و یک benjamin دیگر کافی است تا قیمت a9 به محصولات رده اولی مانند iphone s یا galaxy s6  برسد . هم رده ی nexus 6p سطح بالا.
اگر میتوانید از کنار شباهت زیادش به آی فون بگذرید و میخواهید اچ تی سی one a9 را در این چند هفته سفارش دهید ، پس یک گوشی خوب با قیمت خوب میگیرید . اگر در آن قیمت باقی ماند ، پس ما به شدت سفارش اش میکنیم و آن را یک نشانه ی خوب برای اچ تی سی تلقی میکنیم اما اگر این قیمت بالا رود ؛ a9 محرک زیادی به شما نمیدهد که در میان رقبایش آن را انتخاب کنید . اگر این را هفتم نوامبر میخوانید پس بهتر است جای دیگر دنبالش نگردید .
one a9 هم اکنون در وبسایت htc  زیر برای پیش سفارش آماده است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

HTC از این پس راجع به آینده خود حرفی نخواهد زد