موبایل و تبلت
الناز فرجی۳:۸ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

ipad pro  به وضوح تلاش اپل برای ساختن دو در یکی شبیه surface است ، گرچه این شرکت این نسخه ی نسل اول را بیشتر شبیه بومی برای هنرمندان درست میکند . ما این تبلت جدید را همراه با نقدهای اولیه داریم . ipad pro شاید از زمان قبل از پایان یافتن کار استیو جابز در اواخر دهه ی 90 ، غیر معمول ترین محصول جدید اپل باشد . به عنوان یک آی پد بزرگ دقیقا همان چیزی است که انتظار دارید ولی به عنوان یک surface فعلا خیلی خوب نیست .
از یک طرف تراشه ی A9X آن آماده ی رقابت با پردازشگر های لپ تاپ از نظر قدرت خالص است، امتیار هایش برای یک موبایل بسیار بالاست ، صفحه ی بزرگش عالی و شفاف به نظر میرسد وقتی از اپلیکیشن هایی که به روز رسانی کردید در آن استفاده میکنند ، بلندگوهای عالی ای دارد و به نسبت اندازه ی بزرگش بسیار سبک است .


اما از طرف دیگر ، iOS هنوز آماده ی رقابت با سیستم عامل دو در یک ویندوز 10 نیست . در Day one ، ipad pro کمی شبیه یک ipod touch 13 اینچی است که زیاد معنی نمیدهد . surface ها ؛ trackpad ، درگاه های USB ، SD خوان و نرم افزاری دارند که برای لپ تاپ ها و لمسی ها طراحی شده است . iPad pro یک درگاه lighting و یک نرم افزار موبایل دارد . اپل با منتخبی از اپلیکیشن های خلاقانه و مربوط به app store نشان میدهد که pc  ها در حال خارج شدن از رده اند و آینده این است . و روزی که این آینده فرا رسد ما به عقب نگاه میکنیم و آن وقت است که میفهمیم ipad pro قدم مهمی در این تغییر بوده است .


اما آیا میتوانم امروز بنشینم و از ipad pro  استفاده کنم ؟ برای بازی و کار سبک پاسخ , بله است ولی جریان کار من نمیتواند با این وسیله راه بی افتد . کمبود یک trackpad ( یا هر نوع ماوس در ios) بسیار به چشم میخورد . خب بله میتوانید به جایش صفحه لمسی داشته باشد و نداشتن یک touchpad به این معنی است که آن صفحه از لپ تاپ به شما نزدیک تر است ( نزدیک تر به آن مینشینید ) . ولی دائما خم شدن به سمت صفحه ؛ وقتی در روز تکرار شود ، احساس بدی  میدهد و در آخر نیز تلاش بیشتری نسبت به حرکت و کلیک بر روی trackpad میطلبد . شما همچنین نمیتوانید زاویه ی صفحه را در کیبرد های اپل یا logitech تنظیم کنید و این ipad pro را به وسیله ی غیر ایده آلی روی پا تبدیل میکند . ( به آن از بالا نگاه خواهید کرد ، نه روبه رو )
فهمیدیم : اپل میخواهد pc ها را از میدان خارج کرده و ipad  را برگرداند . اما در این مورد ، استراتژی بلند مدت به قیمت از دست رفتن کاربرد فعلی تمام میشود و باعث یک تجربه ی بزرگ و غیر منطقی میشود . این وسیله حتی شبیه یک نسخه ی اغراق آمیز از macbook یک پورته اپل است که اوایل امسال تولید شد : تلاش زیاد برای تغییر دادن دنیا ، وقتی که میتوانید بهترین محصولات ممکن را همین حالا بسازید نیاز به مراقبت و دقت دارد .
وقتی که طراحان به روز رسانی اپلیکیشن هایشان برای ipad pro را شروع کرده و اپلیکیشن های جدید خاص خودipad را بسازند ، آنوقت دلایل عالی و کافی برای این وجود دارد که ipad pro را یک ماشین کار بسیار خوب بنامیم . و اگر شرکتی وجود داشته باشد که شایسته ی فرصت دادن را داشته باشید تا طراحان با ساختن برنامه ها آن را به یک وسیله ی مهم تبدیل کنند ، آن اپل است  . گرچه در حال حاضر اگر خوشحالی ای از استفاده ی ipad pro  به عنوان یک لپ تاپ تمام وقت برایمان حاصل شود ، به خاطر قرار گرفتن در لیست اپل در مقابل دشمن بزرگ ، pc است . ( البته اگر به چنین چیزهایی اهمیت میدادیم ) ipad pro مانند یک surface نسل اول است - به طور همزمان شفاف و بزرگ - فقط اینکه سه سال بعد از آن آمده و برای کسانی که ios را به windows  ترجیح میدهند مناسب است .
ممکن است فهمیده باشید که ما برای کار کردن با ipad pro از کیبرد سوم شخص ساخت logitech استفاده میکنیم ، نه کیبرد هوشمند اپل . ما هم با کیبرد اپل کار کردیم و هم apple pencil در apple store اما هیچ کدام از نظراتمان  با استفاده از لوازم جانبی ساخت اپل تغییر نکرد . تاخیر قلم اپل بسیار زیاد است: نوشتن در نرم افزار notes ios9 مانند نوشتن بر روی یک کاغذ واقعی است و این یک استعاره نیست . اگر لحظه ای صبر نکنید و راجع به آن فکر نکنید ، فراموش میکنید که چه میکردید . ios تشخیص دست خط ندارد و این به تنهایی میتواند قلم اپل را به عنوان یک وسیله ی ورودی محدود تر از قلم surface  کند .


ما قبل از اینکه نقد کاملمان را ارائه دهیم از قلم اپل و کیبرد هوشمندش استفاده خواهیم کرد ، اگر ذهنتان باز باشد نظرات اولیه میتوانند در طول زمان تغییر کنند و ما قول میدهیم که با ذهنی باز نظر دهیم . مشخص است که اپل ipad pro را وسیله ای برای هنرمندان در نظر گرفته است . در حال حاضر اگر بگوییم این یک تبلت بزرگ برای طراحی است بیشتر معنی میدهد تا بگوییم رقیب surface است . به عنوان یک تبلت ، شبیه surface book ( بالا) در حالت clipboard جدا از کیبرد اش است - که این خوب است . مزیت بزرگ ipad pro این است که باتری کاملش در قسمت تبلت قرار دارد . مزیت  surface book این است که به عنوان یک لپ تاپ خیلی بهتر عمل میکند و این باعث میشود ipad pro خنده دار به نظر بیاید .
جدا از جهت گیری بازار یابی اپل ؛ حتی یک لحظه گمان نکنید که هنرمندان  بزرگترین دلیل اپل برای ساخت این وسیله اند . این ترفند غیر معمول اپل برای پیروزی در این نبرد مقدس برای قرار دادن ipad به جای pc بود . فرقی نمیکند بعد از مدتی استفاده از آن چه فکری میکنیم ،  تا یکی دو نسل دیگر این ایده ی اپل برایمان روشن نخواهد شد .
ipad pro در حال حاضر برای تبلت به بزرگ به تنهایی 799 دلار است . کیبرد هوشمند 169 دلار و قلم اپل  99 دلار است . کیبرد ساخت logitech که در حال حاضر استفاده میکنیم 150 دلار است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

افتتاح اپل استور تقبلی در ایران