ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند

همایش ملی فضای مجازی پاک در حالی پنجمین دور خود را پشت سر گذاشت که رونمایی از نماد فارسی «@» با نام «در نشان» به یک بمب خبری اصلی این همایش تبدیل شد.
به گزارش پیوست،‌ این همایش که با محوریت «صیانت و توسعه» در دانشگاه شریف برپا شد؛ رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، اعلام کرد که نماد فارسی «ٖ@»  برای ایجاد هویت مستقل در فضای مجازی ایجاد شده و از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم خواست یونی‌کد (Unicode) این نشان را تا روز جهانی ارتباطات ثبت کند تا امکان استفاده کاربران فارسی از آن در فضای مجازی فراهم شود.
جلیلی در مراسم رونمایی از این نماد جدید فارسی دلیل طراحی آن را این‌گونه توضیح داد‌: «ما هم مانند همه‌ی کشورهای دنیا در فضای مجازی می‌خوهیم مانند علامت «e» برای نشان دادن اینترنت یا «@» یک نماد خاص داشته باشیم. سه سال است که این برایمان عقده شده است که آیا ما هم می‌توانیم خارج از کشورهایی که سردمدار فضای مجازی هستند در این فضا یک نماد برای خود داشته باشیم. در مالزی از نماد حلال برای این فضا استفاده کردند که شواهد نشان می‌دهد استفاده از این لفظ و نماد برای غیر مسلمانان بیشتر از مسلمانان سود داشته است.»
او با اعلام اینکه نماد فارسی پیشنهادی برای استفاده در فضای مجازی «دَر نشان» نام دارد افزود: «این یک نماد پیشنهادی است که امیدواریم ثبت و مورد استفاده قرار بگیرد. این نشان بومی برای فارسی‌زبانان در فضای مجازی طراحی شده و به صورت راست به چپ و در فضای مجازی استفاده می‌شود.» بر اساس اظهارات او فارسی‌سازی این نشان به عنوان یک نشان راست به چپ و فارسی و قابل استفاده در نوشتار روزمره میتواند عزت زبانی فارسی را تقویت کند. به گفته‌ی جلیلی «دَر نشان» برای همین موضوع در کمیته ترویجی «جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک» پیشنهاد شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه