سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

به گزارش زومیت، نمودار رسمی منتشرشده توسط انویدیا، تفاوت بین قدرت پردازشی RTX 2080 Ti و RTX 2070 را با RTX 3070 نشان می‌دهد. این نمودار از قدرت زیاد RTX 3070 حکایت می‌کند.
انویدیا چند روز پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد به‌منظور تکرار نشدن مشکل کمبود موجودی کارت‌های گرافیک سری امپر برای مدل Nvidia GeForce RTX 3070 قصد دارد عرضه‌ی این کارت گرافیک را به‌مدت دو هفته به‌تأخیر بیندازد. این شرکت، خبر تأخیر در عرضه‌ی کارت موردبحث را با انتشار پستی در وبلاگ رسمی خود با عنوان RTX 3070 Availability اعلام کرد. تأخیر در عرضه‌ی RTX 3070 باعث نشد انویدیا از اعلام اخبار جدید درباره‌ی این کارت برای هیجان‌زده کردن کاربران منصرف شود. انویدیا در بخشی از بیانیه‌ی خود، نموداری جدید منتشر کرد تا قدرت پردازشی کارت‌های گرافیک RTX 2080 Ti و RTX 2070 را با RTX 3070 مقایسه کند.
نمودار جدیدی که انویدیا منتشر کرده شامل عملکرد ارائه‌شده توسط کارت‌های RTX 2080 Ti و RTX 2070 و RTX 3070 در وظایف کاری مختلف ازجمله اجرای بازی‌های ویدئویی و بنچمارک‌ها و چند اپلیکیشن است. همان‌طور که انویدیا در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی رونمایی کارت‌های سری امپر اعلام کرد RTX 3070 تقریبا تمامی وظایفی را که در صفحه‌ی نتایج عملکرد کارت‌های انویدیا فهرست شده‌اند، سریع‌تر از RTX 2080 Ti انجام می‌دهد. تنها موارد استثنایی، آزمایش‌های Control و Timespy Extreme هستند که در آن‌ها RTX 2080 Ti به‌میزان بسیار اندکی سریع‌تر ظاهر می‌شود.
در همین حین کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 در کمترین حالت ممکن نزدیک‌به ۱٫۵ برابر سریع‌تر از RTX 2070 است؛ آن هم در تقریبا تمامی وظایف کاری. در این بین Blender تنها مورد استثنا به‌حساب می‌آید؛ به‌هنگام اجرای این آزمایش، تفاوت عملکرد بین RTX 3070 و RTX 2070 به بیش از دو برابر می‌رسد.
رسانه‌ی سخت‌افزاری Videocardz بررسی بسیار دقیقی از نمودار جدید انویدیا انجام داده است. این رسانه با بررسی تمامی بخش‌های نمودار تلاش کرد به نتایجی دقیق برای مقایسه‌ی بهتر سه کارت گرافیک RTX 2080 Ti و RTX 2070 و RTX 3070 دست پیدا کند. Videocardz می‌گوید «تک‌تک پیکسل‌های هر نمودار» را بررسی کرده است. شمارش تعداد پیکسل‌های نمودار توسط Videocardz نشان می‌دهد که به‌طور میانیگین RTX 3070 به‌میزان هشت درصد سریع‌تر از RTX 2080 Ti و ۶۸ درصد سریع‌تر از RTX 2070 بوده.
نتایجی را که در پاراگراف بالا آمده است، به‌عنوان تفاوت دقیق بین عملکرد کارت‌های گرافیک انویدیا در نظر نگیرید. انویدیا عادت دارد که در بنچمارک‌هایش بهترین نتایج ممکن را از باز‌ی‌های منتخب به‌نمایش بگذارد. بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که انویدیا انتخاب می‌کند ممکن است نتوانند به‌خوبی شرایط دنیای واقعی را شبیه‌سازی کنند.
از طرفی دیگر اگر قدرت عملکرد RTX 3070 به‌هنگام عرضه در بازار تا این حد خوب باشد، این کارت گرافیک می‌تواند به پادشاه کارت‌های ۵۰۰ دلاری در بازار تبدیل شود.
AMD مدتی پیش اعلام کرد در آینده‌ای نزدیک، جدیدترین نسل از کارت‌های گرافیک خود یعنی خانواده‌ی Radeon RX 6000 را برپایه‌ی معماری RDNA 2 معرفی می‌کند. گفته می‌شود کارت‌های مبتنی‌بر RDNA 2 به‌میزان ۵۰ درصد سریع‌تر از کارت‌های RDNA هستند. AMD می‌گوید تلاش کرده در معماری RDNA 2 معیار IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) را به‌شکلی محسوس بهبود دهد. قطعا رقابت بین RTX 3070 و دیگر کارت‌های گرافیک سری امپر با کارت‌های سری RDNA 2 AMD بسیار دیدنی خواهد بود.
انویدیا به‌هنگام معرفی RTX 3070 اعلام کرد هسته‌های جدید کودا (CUDA) که در این کارت گرافیک و دیگر کارت‌های سری امپر استفاده شده‌اند، قدرت پردازشی‌ FP32شان دو برابر بیشتر از هسته‌های به‌کاررفته در کارت‌های سری تورینگ است. در خانواده‌ی امپر همچنین شاهد استفاده از نسل دوم هسته‌های RT هستیم. RTX 3070 بالغ‌بر ۵٬۸۸۸ هسته‌ی کودا و هشت گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 دارد. قیمت عرضه‌ی این کارت گرافیک ۴۹۹ دلار است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه