تکنولوژی
بهناز زادبخش۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۳ فروردين

انقلاب فناوری جدیدی  در راه است و ژاپن می خواهد یکی از پیشتازان آن باشد. امسال برگزاری نمایشگاه "سبیت" در "هانوفر آلمان" برگزار شد. "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن  اظهار کرد، پس از  فراگیر شدن چهارمین انقلاب فناوری در زمینه رایانه ها و ارتباطات دیجیتال ، اکنون نوبت آن رسیده  تا  وارد مرحله پنجم شویم: «هم اکنون ما شاهد فصل پنجم هستیم. حالا می توانیم برای مشکلاتی که تا کنون حل نشده اند، راه حلهایی پیدا کنیم. اکنون دورانی است که با همه چیز به اینترنت متصل می شود تمام فناوری ها با هم در ارتباط هستند و این یک آغاز برای ورود به "مرحله پنجم" است.

حضور ژاپن در نمایشگاه "سبیت"، ازارائه روباتها گرفته تا سامانه های هوشمند داده پردازی؛ هرگز چنین گسترده نبوده است. این کشور که یکی از پیشگامان در عرصه رباتیک بوده، اکنون تمرکزخود را بر موضوع روباتهای آدم نما قرار داده. «پپر» نام روبات کوچک انسان نمایی است که با شما دست داده وضمن خوشامد گویی صحبت می کند و به زودی  شاهد حضورش در پذیرش هتلها یا ادارات خواهید بود. "یوتا میتسوبوری"، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت "یونی کست" می گوید: «فکر نمی کنم این روباتها جای افراد را بگیرند. این روباتها می توانند کارهایی را انجام بدهند که شما برای انجامشان نیازی به حضور فرد ندارید، درعین حال افراد می توانند همزمان کارهای مهمتر خود را انجام بدهند.» یکی از متنوع ترین غرفه ها در این نمایشگاه مر بوط به شرکت "ان تی تی ژاپن"  بود. "ان تی تی" که در واقع یک شرکت خدمات ارتباطی است، اکنون در زمینه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کلانی کرده است. و تولیداتش از اینترنت اشیا گرفته تا ماشینهای کشاورزی و صنعتی و ترابری را شامل می شود. "هیرو اونورا" مدیر این شرکت می گوید: «نکته مهم برای ما این است که چطور هر شرکت در گروه صنعتی ما می تواند به مشتریان کمک کند تا الگوهای تجاری و سامانه های تازه ای در زمینه های مختلف فناوری ایجاد کنیم. یکی از کارهای این شرکت تهیه سامانه "اطلاعات همراه" است، که با نصب یک حسگر جی پی اس روی دوچرخه ورزشکاران در مسابقه تور "دو فرانس" سرعت و موقعیت آنها را در هر لحظه ثبت می کند. ارائه «راه حلهای هوشمند» اساس دیدگاه ژاپنی از جهان آینده است که به تمام بخش های اجتماع مربوط می شود. شرکت "سئیرن" سامانه ای را طراحی کرده که به مشتریان کمک می کند، لباسها را به شکل مجازی پرو کنند، آنها را آنلاین سفارش دهند و در خانه خود دریافت کنند.

"تاسودو کاوادا"، مدیرعامل شرکت "سئیرن" می گوید: «در صنعت نساجی امروز، فروختن ۶۰ درصد تولید یک موفقیت بزرگ به حساب می آید یعنی ۴۰ درصد از تمام تولیدات به نوعی دور ریخته می شود. فکر می کنم از این به بعد داشتن این هدررفت۴۰ درصدی مجاز نخواهد بود. از این به بعد به کمک این فناوری تازه، فقط آنچه را که پیش فروش کرده ایم تولید می کنیم. که فواید آن،  کاهش هزینه با تولید کم، تنوع طرحها، تحویل سریع، انبارداری اندک و رضایت مشتری خواهد بود.یکی از اهداف اصلی "سبیت" تعامل و همکاری بوده است. "هیرویوکی ایشیگه"، از سازمان تجارت خارجی ژاپن می گوید: «شرکتهای ژاپنی و آلمانی مدت زمان طولانی است که با هم در ارتباط هستند. از نتیجه این همکاری می توان "موتوردیزل" را نام برد. این موتور برای اولین بار اواخر قرن نوزدهم در آلمان ساخته شد و یک شرکت ژاپنی به نام "یانمار" نوع کوچکترآن را تولید کرد. محصولات دیگری هم بوده که در آلمان ابداع شده، سپس در ژاپن توسعه پیدا کرده و به کار گرفته شده است."شرکت فوجیکورا" نشان می دهد که چطور تمامی اشیای متصل به اینترنت می توانند با اطمینان و مقدار زیادی از داده های اطلاعاتی را رد و بدل کنند. "آتوسا سروستانی"، مدیر پروژه این شرکت در آلمان می گوید: «ویژگی این فیبر لیزری، این است که، کابلهای تولیدی از کیفیت بالایی بر خوردارند. این کابلها از فایبرگلاس ساخته شده اند و می توانند حجم گسترده ای از داده را با سیمهایی منتقل کنند که بسیار باریک هستند.» ازاین کابلهای ظریف بیشتردر صنعت خودرو استفاده می گردد،  و این موجب شده تا زمینه همکاری بیشتر با آلمان فراهم گردد. "بنو بونسه"، مدیرعامل دفتر تجارت و سرمایه گذاری آلمان می گوید: «به نظر من "سبیت"از جایگاه مافوقی برای افزایش همکاری بین ما برخوردار است. که پیش از این هم قابل تحسین بوده. شرکتهای کوچک و متوسط آلمانی از طریق این نمایشگاه فرصت خوبی خواهند داشت تا با پیشنهادهای بین المللی در زمینه فناوری دیجیتال آشنا شوند. تمامی اینها تنها بخش کوچکی است از آنچه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو خواهیم دید، رویدادی که تصاویرش با کیفیت k8 پخش خواهد شد. یعنی کیفیتی 16 برابر "فول اچ دی" فعلی.  با کیفیت تصاویر سینمایی k8 خود را با رویدادها همراه می یابید؛ و این احساسی است که با تصاویر المپیک ۲۰۲۰ در خانه خود خواهید داشت.
"یاسوشی سئیتو، کارگردان ارشد فنی تلویزیون ان اچ کی می گوید: «کیفیت k8 را شرکت پخش رسانه ای ژاپن یعنی "ان اچ کی" برای نسل بعدی تلویزیون طراحی کرده است.» "

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه