تکنولوژی
الناز فرجی۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ بهمن

همانطور که روبوتیک زیر دریایی سال به سال تحسین برانگیز تر میشوند ، ماشین های استفاده شده برای فعالیت های ظریفی همچون جمع کردن نمونه های زندگی آبی یا ساختن و مرمت معماری زیر دریایی از عهده ی ربات هاییی با دست های زمخت برنمیاید و نیاز به تماس آهسته تر دارد . یک تیم تحقیق از مدرسه ی مهندسی و علوم کاربردی هاروارد تلاش میکنند تا این مشکل را حل کنند و برای این کار مشغول طراحی ، ساختن و امتحان نگه دارنده های نرم تری هستند . بر اساس گفته های محقق هاروارد ، رابرت جی وود ، دست های زمخت رباتی که برای جمع کردن اشیا ظریف و شکننده مانند نمونه های مرجان استفاده میشوند ، در اصل برای صنعت روغن و گاز طراحی شده بودند تا کارهایی مانند ساخت و ساز زیر دریا و لوله ها را انجام دهند . این کار تیم را برای کارهایی مانند جمع آوری گونه های زیر آبی بسیار قوی کرده و باعث میشود که به اشیا مورد نظر آسیب نرسانند .


برای توسعه ی این وضع ، تیم دو نوع نگه دارنده ی روباتی نرم را طراحی کرد که هر کدام قادر به کار با وسایلی با اندازه ها  و اشکال مختلف اند . اینکار برای اولین بار از حرکات مار بوآ الهام گرفته شد ، در حالیکه بقیه ی کارها از وسایل دم دستی طرح گرفته بودند. برای آسان تر کردن کار نگه داشتن برای اصلاح و تعمیر، تیم بر روی ساده بودن ساختار وسیله تاکیید کرد و از وسایل ارزان استفاده کرد و طرحی سنجشی را برگزید . این کار همچنین به تیم این امکان را داد تا تنظیمات چند گانه ی مختلفی را به سرعت امتحان کنند و به سرعت مشخص کنند که کدام طرح بهتر از همه کار میکند .
در طول این طراحی چالش های بزرگی وجود داشت ، برجسته تر از همه کمبود خصوصیات دقیق برای ساخت بود . برای حصول اطمینان از اینکه نگه دارنده قادر به کار با اشیا در سایز ها و اشکال گوناگون است ، تیم آنها را در یک مخزن امتحان کرد و انواعی از سبزی ها را مورد بررسی با وسیله قرار داد . زمانی که آزمایش مخزن تمام شد ، محققان آزمایش های جدی تری انجام دادند ، ساخته هایشان را روی وسایل کنترل شده از دور ( ROV)  در سفری به خلیج الیات در شمال دریای سرخ در ماه می سال 2015 استفاده کردند . بیشتر از یک دوجین غواصی راهنمایی شد ، و از نگه دارنده های جدید توسط اعضای تیم تا 170 متری دریا استفاده شد تا وسایلی که خودشان انداخته بودند را جمع کنند . نمونه هایی از فون با موفقیت توسط نگه دارنده ها جمع شد . در حالیکه آزمایش مثبت بوده ، توانایی نگه دارنده ها برای انتخاب نمونه ها همه ی داستان نیست .علاوه بر این مساله ، تیم امیدوار است که این تکنولوژی را یکپارچه کند تا امکان تحلیل را برای راهنمایی در بستر دریا بدهد و داده هایی همچون اندازه ی موجودات زنده و ژن ها را بدون نیاز به برداشتنشان در زیستگاه طبیعیشان بدهد .


محققان همچنین توسعه های مهندسی زیادی در ذهنشان داشته اند . برای مثال ، بیایید درباره ی بازخورد یکپارچگی صحبت کنیم که به اپراتور ها این امکان را میدهد تا به طور موثری فکر کنند که نگه دارنده ها لمس میکنند . درحالیکه آزمایش های فعلی روی استفاده از یک نگه دارنده تمرکز کرده اند ، امکان استفاده از دو تا با هم در حال بررسی است ، با این پتانسیل که توانایی های این ابزار رباتی را بالا ببرند . این تیم تا کنون از آزمایش هایی که انجام داده  چندان راضی نبوده چون نگه دارنده ها در عمق بیشتر از 200 متر استفاده نمیشوند . همینطور که این پروژه ادامه میابد ، محققان دوست دارند تا ابزار را با چالش های واقعی فراهم کنند . کار کردن در محیط های کشف نشده در اعماق 6000 متر .
این تحقیق در مجله ی soft robotics چاپ میشود .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تولید ربات هایی که با کمک چاپگرهای سه بعدی می توانند خود را تعمیر کنند