ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در سال گذشته بر طبق اساسنامه پژوهشگاه، برنامه ششم و نقشه جامع علمی کشور ماموریت های این مركز در حوزه فاوا مشخص شده است، گفت: چهار برنامه اصلی پژوهشگاه عبارتند: از رصد و آینده پژوهی و ارتقای دانش در حوزه فناوری‌های نوین، توسعه فناوری‌های بومی و بومی‌سازی فناوری پیشرفته، توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان حوزه‌ی فاوا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز نوآوری، رشد و پارک و در نهایت نقش مشاور پژوهشی که برای وزارتخانه و سایر دستگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه ایفا کردیم.
وی افزود: بر اساس همین ماموریت‌ها برنامه را تقسیم‌بندی کردیم و هماهنگی های لازم را با معاونت نوآوری و فناوری و معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه برای فعالیت‌ها انجام دادیم.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه بر اساس ماموریت، رصد، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری، بیگ دیتا، 5G و امنیت سایبری را در دنیا پیگیری کرده‌ایم، تصریح کرد: تجهیزات شبکه مبتنی برIP و دسترسی‌های رادیویی نسل چهار از موضوعاتی است که در قالب آن چهار ماموریت دنبال می‌کنیم.
خوانساری با بیان اینکه در جهت توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های نوین در سال گذشته رشد فناوری آنتی‌ویروس بومی را شاهد بودیم ادامه داد: در حال حاضر بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نصب فعال از این آنتی ویروس وجود دارد که به صورت شرکتی شخصی بر روی تلفن همراه و کامپیوترهای خانگی از آن استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمینه‌ی فناوری‌های زیرساخت‌های بومی ابری در سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی بوده است که در قالب یک شرکت زایشی فعالیت می‌کند، افزود: زایش‌های دیگری که حاصل طرح‌های جویشگر پژوهشگاه بوده در بازار استفاده می‌شود. از نمونه موفق آن محصولات بومی مترجم‌های هوشمند ماشینی ترگمان و فرازین هستند که مترجم ترگمان در حال حاضر به ۹ زبان زنده ترجمه دارد.
وی افزود: اگر ما زمان کافی و مراقبت کافی از محصولات را در دوران رشد و بلوغ داشته باشیم، پژوهش می‌تواند ثمره عملی بدهد.
خوانساری با بیان اینکه یکی از طرح‌های که با پشتیبانی پژوهشگاه انجام شده توسعه پارک سجاد به عنوان اولین پارک ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گفت: این پارک از یک جهت به سمت بازار و از سوی دیگر با حمایت وزارتخانه برای توسعه‌ی ملی شکل گرفته و در مشهد به عنوان اولین شاخه در پست و پست بانک مشهد با دو ظرفیت و مخاطب مختلف در دهه‌ی فجر امسال آماده‌ی بهره‌برداری شده است.
وی افزود: این پارک از مجموعه فعالیت‌هایی است که پژوهشگاه به عنوان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌ی فاوا در کسب‌وکارهای جدید دنبال کرده و به ثمر نشسته است.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه دو سند در حوزه کودک یکی ملی و دیگری دستگاهی تدوین شده، اظهار کرد: یکی از این اسناد، سند اجرایی حوزه کودک در وزارت ارتباطات بود که اقدامات اجرایی آن توسط وزیر ارتباطات برای مجری مشخص شده است.
خوانساری با اشاره به تهیه اسناد اجرایی برنامه مشترک بین وزارت ارتباطات و سایر وزارتخانه‌ها توسط پژوهشگاه گفت: برای توسعه اقتصاد و تحول دیجیتال با وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی اسنادی را تهیه کردیم که بین وزرای وزارت‌خانه‌ها تبادل شده و برنامه اجرایی آن توسط سازمان فناوری اطلاعات شروع شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه