ایران
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

سال 1999 بود که مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن هر سال از تاریخ 4 تا 10 اکتبر به هفته ی جهانی فضا انتخاب شد. دلایل این نامگذاری را می‌توان پرتاب اولین ماهواره ی جهان به نام اسپتونیک - ۱ توسط دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی در 4 اکتبر 1957 و امضای نخستین عهدنامه برای استفاده ی صلح آمیز از فضا در تاریخ 10 اکتبر 1967 عنوان نمود.
هرساله آغاز این هفته با اعلام یک شعار جهانی همراه است. امسال هم از سوی سازمان فضایی ایران از تاریخ 12 تا 18 مهرماه جاری، هفته ی جهانی فضا با شعار «اکتشاف جهان‌های جدید در فضا» برگزار می‌شود. در اكثر كشورهای جهان طی اين هفته برنامه‌های متنوعی در جهت گسترش آگاهی های عمومی در مورد فضا و مزايای آن برپا می شود. دکتر محمد همایون صدر، دبیر هفته ی جهانی فضا در نشست خبری روز گذشته، برگزاری این هفته را اهمیت دادن به فناوری‌های فضایی در جهت ارتقای کیفیت زندگی بشر دانست و افزود: یکی از برنامه‌های ترویجی اجرا شده در این هفته، برگزاری مسابقات فضایی در بوستان‌ها و فرهنگسراها است.
البته گفتنی است روزهای این هفته‌ی جهانی نیز اسامی به خصوص خود را دارند که امسال نیز این روزها به ترتیب به صورت 12 مهر روز سفرهای فضایی و فضانوردی، 13 مهر روز فناوری فضایی آموزش و سلامت، 14 مهر فضا در زندگی و جامعه، 15 مهر روز ریز ماهواره‌ها و ماهواره ی مکعبی، 16 مهرماه روز سنجش از راه دور و مدیریت و برنامه‌ریزی، 17 مهر روز نجوم و 18 مهر روز حقوق و دیپلماسی فضایی مالکیت و بهره‌برداری از منابع فضا نام‌گذاری شده است.
در این رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پست اینستاگرمی خود نوشت:
این هفته، هفته ی جهانی فضا نام گرفته است. ماموریتهای کشور در حوزه ی استفاده ی صلح آمیز و غیردفاعی از دانش فضائی برعهده ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. دو مجموعه سازمان فضائی ایران و پژوهشگاه فضایی متولی این مأموریتها در وزارت ارتباطات هستند. امروز از آخرین مراحل ساخت ماهواره های ناهید دو و امیرکبیر و هم چنین ظفر بازدیدی داشتم. نبوغ دانشمندان ایرانی با وجود عدم جلب همکاری های بین المللی در ساخت ماهواره های سنجشی که کاربرد بیشماری در هواشناسی، مدیریت بلایای طبیعی، مدیریت منابع آب کشور و دیگر حوزه ها دارد، بی نظیر است. بایستی بتوانیم این دانش را در عرصه های جاری نیازهای کشور به کار گیریم و از شکل پژوهشی صرف خارج کنیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه