تکنولوژی
الناز فرجی۱۵:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد


The Soviet Antonov An_2 که موضوع سرتیتر های کره ی شمالی شده است میتواند شاهکاری انجام دهد که به نظر غیر ممکن می آید
در اوایل آوریل، رسانه های کره ی شمالی طرح جنگی جدید مهم ترین هواپیمای ارتشی اش را فاش کردند. رهبر کیم جونگ اون خودش در تلوزیون در حال کنترل یکی از تمیز ترین نمونه ها دیده شد. ولی این یک موشک جنگی تمیز و چابک نبود، این یک هواپیمای دو باله ی 1940 بود که مانند یک تراکتور با بال بود. An-2  کره ی شمالی میتواند برای پرواز در ارتفاع کم و با سرعتی کند تر در مرز ها برای فرستادن تیم های کوماندو خارج از مرز های کره ی جنوبی استفاده شود. انقدر پایین که تشخیصش با رادار مشکل خواهد بود. Antonov An-2 با افتخار توسط ارتش کره ی شمالی نشان داده شد و حالا در قسمت بالایش رنگ سبز و در قسمت پایینش رنگ آبی زده شده است، یک طرح رنگ که دیدنش را هم برای هواپیماهای بالای سرش و هم برای کسانی که بر روی زمین اند سخت میکند . اما چرا در سال 2015 کره ی شمالی باید هواپیمایی را استفاده کند که بیشتر شبیه فیلم های ایندیانا جونز است تا خط مقدم ؟
آنوتونو ان-2 برای اولین بار در سال 1947 به پرواز در آمد، در حالیکه  که شوروی بعد از غوغای جنگ جهانی دوم در حال بازسازی بود. حتی در پرواز جدیدش ، قدیمی به نظر میرسید.  تکنولوژی هوایی تازه به دوران موشک رسیده بود. اما ان-2 یک طرح بسیار بادوام و بی عیب بود. که در دهه ی  2000 ساخته شد، به همه جای دنیا فرستاده شد و هنوز بعد از 70 سال که ار تولیدش میگذرد ، خدمت میکند . و این هواپیما یک ویژگی بسیار خاص دارد، در کنار پرواز و فرود کوتاهش، که از نظر فیزیکی غیر ممکن به نظر میرسد. این هواپیما میتواند، برعکس پرواز کند.
ان-2 طراحی شده بود تا نقشی را که  وزارت جنگل شوروی انجام احتیاج داشت را انجام دهد، هم به عنوان یک بذر پخش کن و هم رساندن خدمات. طراحش ، اولگ آنتونو یک هواپیمای دو باله ی تک موتوره ی بزرگ با یک کابین خلبان و اتاقی برای 12 مسافر و یا فقط برای یک تن کالا ساخت. ان -2 میتواند در مسیر های هوایی سخت پرواز کند، نه فقط باند های هوایی با علف و ناصاف بلکه راه های گلی و کثیف و جاهایی سرگردان در وسط روسیه که جنگل زدایی میکنند. این کار از عهده ی یک هواپیمای ساده و محکم بر میاید که میتواند در فضاهای کوتاه فرود بیاید و پرواز کند . هواپیمایی که از هلیکوپتر هایی که از نظر مکانیکی پیچیده ترند هم بهتر باقی میماند. بیش از 19000 فروند در شوروی و سپس لهستان تا سال 1991 ساخته شد و هزاران هم در چین با مجوز، و گاها این هواپیما ها در آنجا ساخته میشوند.
خیلی بلند
نویسنده ی هواپیماهای جنگی، برنی لایتون  که در بلاروس با یک ان-2 پرواز کرده است میگوید: دلیلی که ان-2 هنوز به کارش در پرواز ادامه میدهد این است که هیچ هواپیمایی مانند آن نیست. اگر شما هواپیمایی میخواهید که بتواند 10 سرباز ، مردم عادی یا بز را حمل کند ، این هواپیما میتواند از هرجایی پرواز کرده  و در هر جایی فرود بیاید ، یا آن یا یک هلیکوپتر. پرواز کردن با ان-2 مانند هواپیماهای جدید نیست. اولا که این هوا پیما قسمت عقب و دم دارد. (tail dragger) . بنابراین وقتی قدم به کابین گذاشتید ، همه چیز به سمت عقب حرکت میکند . همچنین خیلی "محکم" است . شما هر تکانی در زمین و هر حرکت کنترلی را حس میکنید. باید یادتان باشد که این هواپیما برای مسافران ساخته نشده است.
این هواپیما برای راحتی مسافران ساخته نشده است. " آیا خیلی صدایش بلند است؟ " بله. به خصوص برای یک هواپیمای یک موتوره . با وجود داشتن پنجره های کوچک بسیار گرم است . البته وقتی که وارد هوابرد میشوید گرم تر هم میشود . " طراحی قدیمی ان-2 نتیجه ی نهایی است . دو بالش در طراحی هواپیمای دوباله باعث بالارفتن  زیادی میشود یعتی میتواند در فاصله ی کوتاهی بلند شود . همانطور که در زیر میبینید . بالا رفتنی که بالها فراهم میکنند یعنی حداقل سرعت اش بسیار کند است. یک خلبان میتواند این هواپیما را  با کنترل کامل 25mph به حرکت در آورد. (40 kmh) . در واقع در طرز کار این هواپیما سرعت خارج از کنترل نیامده است. (با سرعت کند به گل نمینشیند)مثلا یک Cessna ی متوسط ، اگر بخواهد زیر 50mph ( 80kmh) حرت کند به گل مینشیند . و این ان-2 را برای کار هایی مثل کار با چتر نجات و پریدن از هواپیما با چتر محبوب میکند . همینطور به این معنی است که یک هواپیما میتواند با فاصله ی نزدیک زمین پرواز کند ، که این یکی از حقه های جالب خلبان های ان-2 در طول نمایش ها بود. برای این کار ، خلبان ها بر خلاف جریان باد پرواز میکنند و اگر باد خیلی قوی باشد، این مانور میتواند خیلی آرام هواپیما را به عقب حرکت دهد و هواپیما هنوز تحت کنترل کامل باشد.
طراحی جالب توجه
به نظر غیر ممکن میرسد؟ پس از بیل لری، مدیر پرواز در کانون ان-2 انگلستان بپرسید . او از فرودگاه popham نزدیک باسینگتوک در انگلستان پرواز کرد . او در 14 سال گذشته با یک ان-2 که قبلا مجارستانی بوده پرواز میکرده است. کلید پیدا کردن توانایی پرواز نزدیک زمین، و حتی پرواز برعکس در شرایط خوب ، در سطح فرمان روی بالها نهفته است. در روبه رو پنل های انعطاف پذیری وجود دارند که میله ی لبه ی راهنما نامیده میشوند . اینها معمولا در حین فرود آمدن به کار میروند ، در حالیکه مقاومت باد را زیاد کرده و سرعت هواپیما را پایین میاورند. پنل هایی مشابه در انتهای بالها فلپ نامیده میشوند، که آنها هم میتوانند برای پایین آوردن سرعت استفاده شوند، و سطح بالارفتن را با عوض کردن شکل بال زیاد میکنند . در یک ان-2 ، فلپ ها همه ی طول پشت بالهای پایینی و بیشتر بالهای بالایی را  را راه می اندازند، که سطح بالا رفتن را مساوی کرده و سرعت را پایین می آورند.
لری میگوید: اگر باد به اندازه ی کافی قوی داشته باشید، به اندازه ی 15 تا 20 نات، میتوانید هواپیما را با ارتفاع کم برانید . همه ی فلپ ها را پایین بگذارید و میله های لبه ی راهنما را بر روی بالهای جلویی. هواپیما را 40 درجه به سمت باد بچرخانید و به موتور قدرت زیادی بدهید  و میتوانید همانجا نگهش دارید. اگر باد به اندازه ی کافی قوی داشته باشید، میتوانید هواپیما را در فاصله ی کم برانید. " لری توضیح میدهد که پرواز با  ان-2 خیلی لذت بخش است، اما توجه زیادی میخواهد. این هواپیما خیلی به حرکات کنترلی حساس است. اساسا هواپیما میخواد که پرواز کند ، بنابراین به کمی تلاش برای پرواز به سمت بالا نیاز دارد. اما برگرداندن فیزیکی هواپیما به تلاش فیزیکی زیادی احتیاج دارد . ان -2 هیچ کامپیوتری برای حرکت دادن سطوح پرواز ندارد ، مانند بوینگ یا ایرباس مدرن ، و هیچ کنترل هیدرولیکی هم ندارد. که به نیروی کمتری نیاز دارد. لری میگوید :  همه اش بستگی به کابل ها و میله ها و تلاش انسانی بستگی دارد . خیلی فیزیکی است . نیاز به ماهیچه های یک آهن ساز دارید . "
اگر ان-2 در سمت دیگر دیوار برلین طراحی و ساخته میشد ، طراحی فنری اش آن را از اینی که است مشهور تر میکرد . لایتون میگوید : فقط اگر کار احمقانه ای درآن انجام دهید، شما را میکشد .|" تقریبا خیلی ساده است که از ضعف آهن صدمه ببیند . اگر موتورش را از دست بدهد، شما نگران این نخواهید بود که کجا فرود بیاید . این هواپیما راحت نیست اما خیلی امن است." و البته این هواپیمای ساده توانایی عالی " برعکس رفتن " را دارد که آن را منحصر به فرد میکند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

جهش Apple در تحقیقات هوش مصنوعی