ایران
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۲ خرداد

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه وقتی بحث شهر هوشمند را مطرح می کنیم باید ابتدا به ضرورت های شهر هوشمند بپردازیم، گفت: یکی از مهمترین اتفاقات برای تحقق شهر هوشمند شکل گیری یک گفتمان مشترک است تا تعاریف متفاوتی در این‌باره ارائه نشود و به نوعی یک‌ همگرایی گفتمانی در این رابطه شکل بگیرد.
 ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، در نشست‌ علمی - تخصصی برنامه روز جهانی شهرها و چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران 1398، تحت عنوان شهرهای هوشمند با ذکر این طلب افزود: مباحثی همچون ترافیک، آلودگی های صوتی و زیست محیطی و... را از مهمترین اولویت‌های شهر هوشمند است.
وی افزود: جنس شهر هوشمند باید به گونه‌ای باشد که شهروندان احساس کنند کیفیت زندگی‌شان رو به بهبود است و نباید شهر هوشمند محدود به واژگان شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات یکی از مصادیق شهر هوشمند را تاکسی های اینترنتی که منجر به تسهیل حمل و نقل و رفاه بیشتر شهروندان شده، دانست و گفت: یکی از مهمترین مسایلی که باید در زمینه شهر هوشمند به آن توجه شود مباحث حقوقی و زیرساختی است. اگر امکان به اشتراک‌گذاری داده ها وجود نداشته باشد ممکن است بسیاری از طرح ها و برنامه‌ها برای تحقق شهر هوشمند رنگ و بوی عملیاتی به خود نگیرد.
هاشمی با بیان اینکه در شکل‌گیری شهر هوشمند صرفا نگاه فناوری تسهیل‌گر نیست، اظهار کرد: نگاه فرآیند، افراد و سازمان ها و از همه مهمتر یکپارچگی داده‌ها باید همزمان توسعه پیدا کند تا بتوان به حرکت در مسیر شهر هوشمند امیدوار بود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات درباره راهبردهای وزارت ارتباطات در مقوله شهر هوشمند گفت: ما برای تحقق این مسئله نگاه کلان‌تری را مورد توجه قرار دادیم تحت عنوان ایران هوشمند چرا که معتقدیم هوشندسازی نیازمند یک نگاه فرابخشی است. و وقتی نگاه ما ایران هوشمند باشد همه بخش ها اعم از دولتی و خصوصی این احساس را پیدا می کنند که در این زمینه پای کار بیایند.‌
وی با اشاره به اینکه باید در طرح‌ها و برنامه‌های شهر هوشمند، اقتصادی بودن آنها مد نظر قرار بگیرد، افزود: ما در وزارت ارتباطات برای رسیدن به  ایران هوشمند و شهر هوشمند بیگ دیتا، کلاد و IOT را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم گامی در مسیر هوشمندسازی برداریم. 
هاشمی تصریح کرد: برای تحقق شهر هوشمند نیاز است که به طور دائم طرح ها و برنامه‌ها را پایش کنیم تا ببنیم به چه اندازه به سمت اهداف پیش رفته‌ایم.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه