ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

به گزارش پیوست، رئیس گمرک در صحن علنی ۱۸ خردادماه مجلس گزارشی از عملکرد گمرک در سال‌های اخیر ارائه داد. راه‌اندازی شبکه اجتماعی بومی برای فعالان اقتصادی،ارسال اظهارنامه اقتصادی بربستر موبایل، تجهیز گمرک به دستگاه‌های هوشمند رصد کالا با وجود تحریم‌ها از جمله اقدامات گمرک  در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات بود. مهدی میراشرفی در سخنرانی خود بارها اعلام کرد که هوشمندسازی گمرک به صورت جدی در حال پیگیری در این سازمان است تا تجارت در کشور تسهیل شود.
در صحن علنی امروز مجلس  وزیر اقتصاد و مسئولان ذیربط این وزارتخانه برای تشریح وضعیت اقتصادی کشور در مجلس حضور یافتند. در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور، مهدی میراشرفی، رئیس گمرک گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد. او با اشاره به اینکه در قرن بیست و یکم سه توصیه برای تسهیل تجارت و ارتقای سلامت فضای کسب‌وکار وجود دارد و آن الکترونیکی و مجازی و هوشمند کردن فعالیت اقتصادی است، بیان کرد: «گمرک جمهوری اسلامی ایران در سنوات گذشته اقدامات بسیار منسجمی انجام داد و به سمت الکترونیکی کردن خدمات پیش رفت، شعار ما این است تا هر فعال اقتصادی از هر کجا و هر زمانی بتواند اظهارنامه اقتصادی گمرک را ارسال کند. به همین خاطر در بحث مجازی‌سازی گمرک روی موبایل اقداماتی صورت گرفت.»
او ادامه داد:‌ «امیدواریم جزو سامان‌های پیشرو باشیم که در کنار الکترونیکی و مجازی کردن خدمات، بحث هوشمندسازی در گمرک را هم پیش ببریم و با این اقدامات شاخص‌های مربوط به توانمندسازی تجاری و لجستیک کشور را ارتقا دهیم.»
به گفته میراشرفی برای نخستین بار گمرک به عنوان یک سازمان دولتی شبکه اجتماعی بومی راه‌اندازی کرد تا کلیه فعالان اقتصادی به خصوص فعالان اقتصادی مجاز تحت این شبکه اجتماعی هوشمند به ارائه خدمات خود در گمرک بپردازند. او همچنین تاکید کرد: «راه‌اندازی مدیریت ریسک هوشمند از برنامه‌های آینده گمرک است. دنیا از کنترل‌های مزاحم و ملموس به سمت کنترل‌های غیرمزاحم و غیرملموس پیش رفته است. خوشبختانه در راستای این موضوع با اتکا به توان نیروهای داخلی و دانشگاهی نرم‌افزارهای بومی تولید کردیم که باعث شد از کنترل‌های مزاحم فاصله بگیریم و  به سمت کنترل‌های غیرمزاحم و غیرملموس پیش برویم.»
میراشرفی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به بحث سخت‌افزارهای استفاده شده در گمرک برای رصد کالا اشاره و بیان کرد: « در بحث سخت‌افزارها با وجود تحریم‌ها توانستیم با اتکا به تولید داخل از  ایکس‌ری‌ها و دستگاه‌های اسکن کانتینری بخش خصوصی و دولتی در تجهیز گمرک استفاده کنیم. این موضوع در شرایط صورت گرفت که ما از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای محروم هستیم و با مدل‌های B.O.T و B.O.O و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی توانستیم گمرک را به دستگاه‌های هوشمند رصد کالا مجهز کنیم.»
در این جلسه همچنین امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به هوشمندسازی بخش مالیاتی اشاره کرد و گفت: «آنچه که ما در سازمان مالیاتی دنبال می‌کنیم وصول با حصول است که این مورد تنها با هوشمندسازی امکان‌پذیر است. در بحث هوشمندسازی نیز یک راه بیشتر نداریم و باید همه داده‌های تولید شده در همه دستگاه‌های کشور به صورت برخط در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد و سیستم تمامی معاملات در همه نقاط کشور به سازمان متصل شود تا سازمان با علم بر اعداد و ارقام ثبتی و قطعی، مالیات را بر اساس حد و اندازه افراد تعیین کند. البته قوانینی که سال گذشته در مجلس تصویب شد، این بحث را تقویت کرد.»
پارسا در ادامه  ابزار امیدواری کرد تا گام اول هوشمندسازی مالیات تا پیش از پایان دولت برداشته شود. او همچنین بیان کرد: «متاسفانه منطق حاکم بر محاسبات ما منطق سنتی است و نظام مالیاتی ما هوشمند نشده و همه اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی نیست.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه