امنیت
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

رئیس پلیس فتا استان یزد گفت: متاسفانه عدم رعایت موارد ایمنی ساده در فضای مجازی و یا نا آشنایی با تنظیمات اولیه ی یک مودم باعث می‌گردد تا از خط وای فای اینترنتی کاربران برای ارتکاب جرم استفاده شود و به قولی با خط اینترنتی این کاربران شاهد اعمال و رفتارهای مجرمانه باشیم که گاه تعقیب قضایی در پی دارد و دارنده ی خط باید در محاکم قضایی حاضر شده و پاسخگو باشد.    
سرهنگ دوم مرتضی ابوطالبی اظهار کرد: در پی رصد و پایش فضای مجازی، فردی که با سوء استفاده و هک وای فای دیگران اقدام به هک نمودن سایت‌های داخلی و خارجی می‌کرد، برخوردیم.  وی ادامه داد: پس از بررسی‌های لازم، هویت فرد مذکور با نام مسعود ف محرز گردید، که با هماهنگی مقام قضایی وی به پلیس فتا احضار گردید که در بازجویی اولیه و اظهاراتش مشخص گردید که وای فای منزلش هک گردیده است.
این مقام ارشد انتظامی در ادامه تشریح پرونده گفت: با اقدامات فنی، متهم اصلی شناسایی و با دستور قاضی پرونده دستگیر و با ادله مکشوفه به پلیس فتا ارجاع داده شد که در مرحله ی نخست وی منکر هک وای فای و سایت‌ها شد که با رؤیت مستندات اخذ شده توسط کارشناسان فتا از لپ تاپش، به اعمال مجرمانه خود اعتراف نموده و انگیزه‌اش را کسب درآمد و سرگرمی اعلام کرد. 
وی گفت: متهم 20 ساله به هک بیش از 3000 سایت در طول 3 سال با سوء استفاده از وای فای‌های فامیل و همسایگان خود اعتراف کرد و اقرار نمود که پس از هک سایت‌های داخلی و خارجی جهت اخاذی به مالک سایت‌ها پیام داده و از آنها پول دریافت نموده که از هر کدام از سایت‌های خارجی حدود 100 دلار پول دریافت کرده است.
این مقام ارشد انتظامی از کاربران خواست تا در مورد امنیت وای فای به نکاتی همچون استفاده از یک پسوورد WPA قوی و امن (ترکیبی از اعداد و حروف و علامت) و نیز همچنین استفاده از یک نام مستعار توجه داشته باشند و نیز مدیران وب سایت‌ها نیز توجه داشته باشند.
سرهنگ ابوطالبی همچنین در هشدار به مدیران و دارندگان سایت‌ها گفت: در روند بررسی پرونده مشخص شد، سایت‌هایی که از سوی این هکر مورد حمله قرار گرفته است، سایت‌هایی است که از رمز عبور ساده برخوردار بوده و یا سایت‌هایی که رمز عبور اولیه ی آنها تغییر نکرده است و به قولی رمز عبور پیش فرض که چند عدد ساده با نام کاربری ادمین بوده است مورد حمله قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: لذا تمامی مدیران وب سایت‌ها پس از طراحی و راه‌اندازی وب سایت مورد نظر رمزهای ورودی آن را تغییر داده و ترکیبی از حروف اعداد و علائم استفاده کنند که به این راحتی قابل حدس زدن نباشد، تا کاربران دچار چنین مشکلاتی نشوند.
رئیس پلیس فتا استان یزد به کاربران فضای مجازی هشدار داد: طبق ماده ی 12 این قانون نیز هر كس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یك میلیون ریال تا 20 میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یك سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ی ۱۳ هر كس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتكاب اعمالی از قبیل وارد كردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف كردن داده‌ها یا مختل كردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل كند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یك تا 5 سال یا جزای نقدی از 20 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
سرهنگ ابوطالبی همچنین در هشدار به استفاده کنندگان از اینترنت وای فای گفت: تامین امنیت اینترنت وای فای در گام اول بر عهده ی خود دارنده اینترنتی می‌باشد که باید با انتخاب نام کاربری و رمز مناسب مانع از دسترسی غیر مجاز به آن شوند. ضمن آن که تغییر دوره‌ای رمز عبور در اینترنت وای فای نیز ضرورت دارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه