گوناگون
مصطفی طبری۲۱:۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۳۱ شهريور

معمولاً اپل استور را با عنوان walled garden نیز می شناسند، این نامگذاری به علت مربع های کوچکی است که اپل برای نمایش آیکون اپلیکیشن ها از آنها استفاده می کند. اما برخی از این مربع های کوچک در پشت خود پناهگاهی از خطرات دنیای دیجیتالی را جای داده اند.
این موضوع نشان می دهد که فاکتورهای امنیتی اپل برای قراردادن اپلیکیشن ها در اپ استور همیشه مانع از ورود برنامه های آلوده نمی شود. البته این فاکتورها تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته اند.
به گفته تیم کوک، اپل تا به امروز بیش از 700 میلیون دستگاه آیفون را به فروش رسانده است و با این حال اپ استور به مراتب امن تر از اکوسیستم نرم افزاری اندروید محسوب می شود. علت هم مشخص است، اندروید اصلاً چنین سیستم کنترل کیفیتی را ندارد!
بنابراین وقتی گفته می شود هکرها Walled Garden را دور زنده اند، با خبر مهمی مواجه هستیم. چندین برنامه چینی مشخص شده اند که حاوی کدهای آلوده به منظور سرقت اطلاعات کاربر هستند.


WeChat اپلیکیشن چینی که در جواب به Whatsapp منتشر شد در بین یکی از این بنرامه ها قرار دارد. جالب اینکه این اپ بیش از نیم میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.
Tencent صاحب برنامه وی چت معتقد است براساس بررسی های صورت گرفته بنظر نمی رسد اطلاعات هیچ یک از کاربران به سرقت رفته باشد.
البته انتظار می رود اعتبار امنیتی اپل حتی با کمی نواقص جزیی در Walled Garden نیز همچنان به قوت خودش باقی بماند. اگر به تعداد آیفون هایی که فروخته شده اند نگاه کنید متوجه خواهید شد که نفوذ به برخی از آنها اجتناب ناپذیر است. اما عملکرد اپل بطور کلی در این زمینه عالی محسوب می شود.
اینکه اپلیکیشن های چینی آلوده شده اند به دو دلیل جالب است. نخست اینکه چین تلاش می کند تا به بزرگترین بازار فروش برای اپل تبدیل شود. براساس گزارشات منتشر شده اپل در چین بیشتر از ایالات متحده آمریکا، آیفون فروخته است. این موضوع همچنین باعث می شود تا کاربران آیفون در این کشور بیشتر در معرض سرقت و یا سایر مشکلات قرار داشته باشند.


دلیل دوم این است که کدهای مخرب و بطور کلی حملات انجام شده صرفاً قراردادن یک کد آلوده در برنامه ای مورد اعتماد و قراردادنش در اپ استور نبوده و فراتر از آن است. در این حملات، از نسخه ای تقلبی از ابزار توسعه Xcode استفاده می شود و توسعه دهندگانی که از این ابزار استفاده می کنند برنامه های خود را به همراه کدهای آلوده در فروشگاه نرم افزاری اپل قرار می دهند.
این شیوه ای شیک برای حمله محسوب می شود که نیاز به مهارت و منابع زیادی دارد. جالب اینکه این نوع حمله براساس اظهارات ادوارد اسنودن توسط CIA آمریکا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
دولت چین از سال ها پیش به نظارت بر روی فعالیت های اینترنتی کاربران شناخته می شود. اینکه دقیقاً بدانیم چه کسانی این حملات را انجام داده اند بسیار دشوار است، اما باتوجه به موفقیت های اپل می توان انتظار داشت که بهترین هکرهای دنیا که از انگیزه و حمایت بالایی برخوردارند، برای محصولات این شرکت نقشه بکشند.

برچسب هاHackersAppleTechiOS
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فیسبوک مشکل مصرف باتری بیش از اندازه اپلیکیشن iOS خود را برطرف کرد