ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

به گزارش فناوران، به دنبال تحریم‎‌های آمریکا که یکی از آثار سوء آن، توقف خدمات شرکت‌های پست بین‎‌المللی در ایران است، رئیس هیات مدیره‌ی اولین اپراتور خصوصی پست ایران می‌گوید در صورتی که دولت از ما حمایت کند می‎‌توان از فرصت ایجاد شده برای توسعه‌ی سرویس‌‏های شرکت‎‌های پستی (courier)، استفاده کرد تا بتوانند بازار موجود را در دست بگیرند.
مهرداد فاخر، رئیس هیات مدیره‌ی اولین اپراتور خصوصی پست ایران در خصوص تحریم‎‌ها و تبعات ناشی از خروج شرکت‎‌های بین‌المللی پستی از ایران، با بیان اینکه عدم ثبات بازار، نوسانات نرخ ارز و محدودیت‎‌های مبادلات بین‎‌المللی، معضلات زیادی را در چند ماه اخیر برای صنعت پست ایجاد کرده است، گفت: با آغاز تحریم‌‎ها که منجر به خروج شرکت‌‎های بین‌المللی از ایران شد، این مشکلات بیشتر شده و اگرچه شرکت‌‎های کوریر سرویس و شرکت‌‎های پست داخلی، اکنون این خدمات را تا حدودی پوشش می‌‎دهند، اما این پوشش برای نیاز فعلی کشور نه تنها کافی نیست بلکه برخی در حال سوء استفاده از این فضا هستند و این وضعيت برای بازار و صنعت پست ايجاد التهاب می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه با خروج شرکت‌‎های بین‌المللی از ایران، ممکن است برای کوریرها و شرکت‌‎های پستی ایرانی که به صورت بین‌المللی سرویس‌دهی می‌‎کنند فرصتی به وجود بیاید تا فقط بخشی از فرآیند این سرویس‎‌ها را ارایه دهند، ولی مطمئنا بدون چالش نخواهد بود، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر این خدمات را همه‌ی شرکت‌‎های پستی و کوریری داخلی نمی‎‌توانند به نحو احسن انجام دهند. لذا این تحریم‌‎ها شاید فرصتی باشد برای شرکت‌های کوریرسرویس که بتوانند فقط قسمتی از بازار را به دست بگیرند، ولی این به خودی خود یک چالش بزرگ برای اپراتور است چراکه اپراتور باید در بخش بین‌‎الملل این برنامه را یکی از اولویت‌‎های خود قرار دهد تا با اجرایی شدن آن بتواند زیرساخت، شبکه و درگاه‌‎های لازم برای شرکت‎‌های کوریری و پستی را به وجود بیاورد تا این شرکت‌‎ها بتوانند با توجه به خروج شرکت‌‎های بین‌‎المللی از ایران، سرویس نهایی را با همان کیفیت و قیمت‌‎های مناسب به مردم ارایه دهند.
رئیس هیات مدیره‌ی اولین اپراتور خصوصی پست ایران با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیازمند حمایت‎‌های همه جانبه‌ی دولت است، افزود: درحال حاضر ما با چالش بزرگی مواجه هستیم و آن چالش این است که دولت آن طور که باید، این صنعت را حمایت نمی‌‎کند و متاسفانه در حمایت‌‎هایی هم که صورت می‌‎گیرد یکپارچگی لازم وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود، کمک‌‎هایی کرده ولی کافی نیست.
فاخر در پاسخ به این سوال که اپراتور اول بخش خصوصی در جهت بهبود کیفیت سرویس‌‎های پستی و ایجاد سرویس‎‌های جدید چه اقداماتی انجام داده است، گفت: هنوز موافقت‎نامه‌ی اپراتورها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکمیل نشده و بر اساس آنچه که در گفتگوی خبری معاون پستی سازمان آمده است، قرار است این موافقت‎نامه‎‌ها تا ماه آینده تکمیل و اجرایی شود، اما در مجموع، اپراتور می‌تواند ۴ اقدام اصلی از جمله بازارسازی و توسعه‌ی بازار صنعت پست، ایجاد زیرساخت، ارتقاء خدماتی که از طریق شرکت‌های پستی زیرمجموعه به صورت بالقوه ارایه می‌شود و طراحی و پیاده‌سازی خدمات جدید پستی را انجام دهد. انشالله پس از اینکه موافقت‌نامه در ماه آینده قطعی شد، مدیرعامل اپراتور اول از این خدمات رونمایی خواهد کرد.
فاخر در رابطه با الزامات پروانه‌ی اپراتور خصوصی پست ایران و برنامه‎‌های تیپاکس گفت: اپراتور اول و تیپاکس دو سازمان مستقل از هم و مجزا هستند. تیپاکس به عنوان یک شرکت کوریر سرویس کار خودش را ادامه می‌‎دهد در حالیکه اپراتور اول پستی یک چتر حمایتی برای شرکت‌های کوریری و پستی عضو شبکه اين اپراتور است و عملیاتش را از طریق شرکت‌های عضو این شبکه انجام می‎‌دهد.
این صاحب‌نظر و چهره‌ی ماندگار صنعت پست کشور با بیان اینکه هر شرکتی که بخواهد در سطح بین‌‎المللی خدماتی ارایه دهد نیاز به حمایت‌‎های دولت دارد، گفت: به عنوان مثال شرکت دی‌اچ‌ال اگر حمایت‎‌های دولت آلمان را نداشت نمی‌توانست تا این اندازه گسترده شود، ما نیز از آنجا که اعتقاد داریم این صنعت متعلق به ایرانیان است و هزاران سال پیش توسط ایرانیان پایه‌گذاری شده، اگر می‌خواهیم شرکت‌های کوریر سرویس و پستی‌مان را به عنوان بازیگران اصلی منطقه معرفی کنیم نیازمند حمایت‌های این چنینی هستیم.
وی افزود: مطمئن هستم که در صورت حمایت دولت از اپراتورهای خصوصی پستی برای ایجاد زیرساخت، شبکه و درگاه، شرکت‌‎های کوریری و پستی ایرانی خواهند توانست از پس بازار بر آیند و مشکلات کمتری خواهیم داشت ولی تا به آن کیفیت و خدماتی که مردم ایران لایق آن هستند برسیم نیازمند یکپارچگی و استمرار در این حمایت و کمک‌‎های دولت هستیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه