گوناگون
سارا محمد علیئی۳:۰ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر

آن طور که در برخی از نوشته های تاریخی اشاره شده واژه‌ی بورس از نام خانوادگی فردی به نام واندر بورس در شهر  بروژ بلژیک گرفته شده باشد. تجار و بازرگانان برای مبادلات تجاری در مقابل خانه ی وی گرد می‌آمدند، پس از مدتی مردم نیز برای حل و فصل جنبه های مالی خود، شروع به رفتن به آنجا کردند. البته در برخی از مقالات نام بورس را از لغت های فرانسوی می‌دانند و اشاره شده است که در گذشته از آن به معنی کیف پول و یا کیسه‌ی پول استفاده می‌شده است و بعد ها اولین پورس نیز به بورس پاریس مشهور شد.
اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن 17 در شهر آمستردام تشکیل گردید و کمپانی معروف استعماری "هند شرقی" سهام خود را در آن بورس عرضه نمود، بورس آمستردام امروزه نیز یکی از منابع مهم تامین سرمایه در سطح بین المللی است.
در تعریف بورس به زبان ساده می‎توان گفت: بورس به بازاری گفته می‌شود که می توان معاملات مالی خود را در آنجا انجام داد و هم خریدار و هم فروشنده در آن جا حضور دارند. ما دو نوع دارایی داریم، 1- دارایی های واقعی نظیر املاک و مستغلات و 2- دارایی های مالی نظیر اسناد و اوراق بهادار و در بورس دارایی های مالی خرید و فروش خواهد شد.
انواع بورس :
بورس‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی کلی طبقه‌بندی کرد.
بورس کالا: بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولاً مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد و هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد نام‌گذاری می‌کنند. مثلاً بورس نفت و بورس گندم.
بورس ارز: در بورس ارز، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشم‌گیری دارد.
بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام و اوراق مشارکت مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به صورت رسمی و در محل دائمی تشکیل می‌شود "بورس اوراق بهادار" گفته‌ می‌شود.
شاید عبارت دیگری نیز به عنوان " شاخص کل بورس" به گوشتان خورده باشد. بد نیست راجع به این واژه نیز توضیح مختصری بدهیم. کلمه‌ی شاخص در مفهوم کلی به معنای نماگر یا نشانگر و بیانگر عددی است که شما با استفاده از آن می توانید تغییرات ایجاد شده در یک یا چند متغییر را طی یک بازه ی زمانی خاص مشاهده و بررسی کنید.  این شاخص همان شاخصی است که همیشه در اخبار و رسانه ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران صحبت می شود و یکی از پرکاربردترین شاخص هاست و نشان دهنده‌ی سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس است. به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است.
بورس ایران درسال ۱۳۴۶ راه‌اندازی شد. بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل از سرمایه‌ است که در آن سهام شرکتهای خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش می‌شود. این بازار محلی برای جمع‌آوری پس انداز و نقدینگی بخش خصوصی، جهت انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت است و از طرف دیگر مردم عادی نیز نقدینگی مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به جریان می اندازند تا از سود حال از آن شرکت برخوردار شوند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه