تکنولوژی
الناز فرجی۶:۱۲ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

شباهت ظاهری میان توسعه ی تومور بدخیم و طوری که یک جفت در بدن انسان رشد میکند ، سالهای زیادی است که محققان سرطان را علاقه مند کرده است . توسعه و رشد از تعداد کمی سلول به اعضای چند پوندی در چند ماه ، دانشمندان برای مدتی طولانی فکر میکردند که جفت میتواند سرنخ هایی از درمان نهایی سرطان را داشته باشد . حالا یک تحقیق در مورد واکسن مالاریا از رازهایی که میتوانند درمان احتمالی این بیماری کشنده را در بر داشته باشند ، پرده بر میدارد.
دانشمندان از دانشگاه کوپنهاگن زمانی که داشتند یک واکسن مالاریا را برای یک زن باردار آزمایش میکردند به این کشف دست یافتند و فهمیدند که کربوهیدارتی که ویروس مالاریا به خودش وصل کرده تا وارد جفت شود مشابه آنی است که در سلول های سرطان بود و باعث رشدشان میشد . سپس دانشمندان به آزمایشگاه رفتند تا پروتوئینی را که انگل مالاریا استفاده میکند تا به جفت وصل شود را بازسازی کنند ، و سپس آنرا با داروی سمی مخلوط کردند.
این یک ترکیب کشنده برای تومور ها به وجود می آورد، اضافه کردن زهر باعث کشیده شدن پروتوئین به سمت سلول های سرطانی میشود . در اینجا میچسبد و جذب میشود تا زهر درونش را آزاد کرده و باعث مرگ سلول شود . علی سلنتی از دانشکده ی پزشکی و علوم دانشگاه کوپنهاگن میگوید : " ما ساختار کربوهیدرات را آزمایش کردیم. درجفت ، باعث رشد سریع میشود . آزمایش های ما نشان میدهد که این مشابه تومور های سرطانی بود . ما انگل مالاریا و سلول های سرطانی را ترکیب کردیم و انگل به سلول های سرطانی واکنش نشان داد انگار جفتی بودند و به آنها وصل شد . "
سلنتی با دانشمندان دانشگاه کانادایی بریتیش کلمبیا در بخشی از تحقیق و همچنین با دو گروهی که هزاران نمونه از سرطان را آزمایش میکردند همکاری کرد . نتایج نشان دادند که پروتوئین مالاریا به بیش از 90 درصد همه نوع تومور ها میچسبد .
این تکنیک در هم در آزمایشگاه و در موش مشاهده شد . محققان فهمیدند که در موش با یک غده ی مرکب بافت لنفاوی غیر Hodgkin ، تومور های موش به یک ربع انداره ی آنهایی که درمان نشده بودند کاهش یافتند . تومور ها همچنین در 2 تا موش از 6 تا با سرطان پروستات یک ماه بعد از اولین دوز ناپدید شدند . 5 تا از 6 موش با سرطان مغز و استخوان تا 8 هفته زنده ماندند در حالیکه هیچ کدام  سرانجام باقی نماندند .
با این نتایج وعده دهنده، محققان در حال بررسی آزمایشهای انسانی اند که میگویند حد اقل تا 4 سال بعد شروع نمیشود . این رویکرد برای  زنان باردار مناسب نیست . چون اگر پروتوئین خودش را به جفت بچسباند زهر آن را میکشد . به همین ترتیب تومور را در سوژه های دیگر با جفت اشتباه میگیرد .
این تحقیق در روزنامه ی cancer cell منتشر شده است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فن آوری چاپ 3D، کمک به درمان سرطان