تکنولوژی
مصطفی طبری۱۰:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

علاقه مندان دنیای پرندگان احتمالا تمایل دارند وب سایت Merlin Bird Photo ID که توسط دانشگاه کورنل و پروژه تحقیقاتی ویزیپدیا طراحی شده را بوکمارک کنند. به لطف استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی قدرتمند، این وب سایت می تواند نوع و نژاد پرندگانی که شما عکسشان را آپلود می کنید را تشخیص دهد، البته به این شرط که آن نوع پرنده در آمریکا یا کانادا وجود داشته باشد. پس از آپلود عکس باید دور پرنده یک کادر بکشید و بر روی منقار، چشم و دم آن کلیک کنید و همچنین اعلام کنید کجا و چه زمانی این عکس را تهیه کرده اید. پس از این، وب سایت با جستجو در آرشیو 70 میلیون عددی تصاویر ثبت شده توسط پرنده شناسان مختلف در وب سایت eBird.org، تصویری که با پرنده شما مطابقت دارد را پیدا می کند.
این وب سایت به شما لیستی از تصاویر منطبق با عکس شما به همراه صدای آواز هر پرنده را در عرض چند ثانیه نشان می دهد. همانند هر سیستم دیگری، این وب سایت نیز از تکنولوژی یادگیری ماشینی بهره می برد و بدین ترتیب هرچه میزان استفاده از آن بیشتر شود، میزان دقت در تشخیص پرندگان نیز بالاتر خواهد رفت. پروفسور سرژ بلانگی، متخصص علوم کامپیوتر Cornell می گوید:
"کامپیوترها می توانند تصاویر را بهتر از انسان ها پردازش کنند. آنها قادر به سازماندهی، ذخیره سازی و تطبیق ویژگی ها و اطلاعات مختلفی نظیر رنگ پرها و شکل منقار هستند. دید کامپیوتری تا حد زیادی به میزان استقبال انسان ها بستگی دارد و اگر کاربران کمی حمایت کنند می توانیم در آینده ای نزدیک انواع پرندگان را با دقت بسیار بالایی تشخیص دهیم."


این وب سایت برای استفاده عموم افراد رایگان بوده اما هنوز قابلیت استفاده بر روی گوشی و تبلت ها را ندارد. اما توسعه دهندگان اعلام کرده اند که زمانی که دقت شناسایی پرندگان از روی تصاویر ثبت شده توسط دوربین اسمارت فون ها به حد قابل قبولی رسید، اپلیکیشن Merlin را نیز برای اندروید و iOS عرضه خواهند کرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

این وب سایت گونه پرندگان موجود در عکس را شناسایی می کند