تکنولوژی
عقیل اکبرزاده۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵ جمعه ۱ مرداد

نگاشته شده توسط نویسنده
در اواسط دهه 70 خورشیدی شاید کمتر کسی با مفهوم کامپیوتر آشنایی داشت، اما بی شک تمام کسانی که از این رویای تکنولوژی بهره برده بودند به تدریج وارد دنیای جدیدی به نام اینترنت شدند. اینترنت یا همان دهکده جهانی به شدت همه گیر شد و در کشور عزیزمان ایران مخاطبین خاص، به سرعت با معیار های وقت به عضویت این دهکده ی عظیم جهانی درآمدند. دیری نپایید که یکی از شاه راه های ارتباطی جهان با تصویری متفاوت از تصور مردمان آن زمان که شاید تنها تلفن ثابت و اندکی موبایل و مابقی نامه های کاغذی را تنها ابزار ارتباطی می دانستند معرفی گردید. منشا این شگفت زدگی، غول ارتباطات دنیا، "یاهو مسنجر"، بود. یاهو مسنجر تنها یک اسم نبود، بلکه دریچه ای به تصویر متفاوت نوع جدیدی از ارتباطات بود. ارتباطاتی بر پایه متون و تصاویر ابتدایی ساده که احساسات را منتقل می نمودند. برای خاص ترین مخاطب دهکده جهانی تصور اینکه بدون تماس از طریق تلفن و تنها با لمس چندین دکمه پیام با تمام احساسات منتقل شود حیرت آور بود.
با افزایش کاربران یاهو مسنجر بلاخص در دهه 80 خورشیدی و راه اندازی چت روم های اینترنتی، انقلابی جدید در صنعت ارتباطات توسط کمپانی یاهو رو نمایی شد. اطاق های گفتگو با ظرفیت های 40 نفر (برای روم های رایگان) و اطاق های گفتگو با ظرفیت های 50 نفر (برای روم های غیر رایگان) بار دیگر حیرت کاربران دهکده جهانی را برانگیخت. به راستی فضایی ایجاد شده بود که 40 نفر بدون محدوددیت و پرداخت هزینه در هر جای دنیا می توانستند در فضایی عمومی به بحث و تبادل نظر بپردازند و در صورت نیاز از طریق پی ام های خصوصی ارتباطات خصوصی خود را ایجاد نمایند. چت روم های User room  و Global room به سرعت توسط کاربران و مدیران یاهو ایجاد گردید. یوزر روم ها توسط کاربران معمولی ساخته می شد و گلوبال روم ها توسط یوزرهای VIP و یا مدیران یاهو ساخته می شد و از هر طیف محتوی در آن قابل رویت بود. به طور مثال اگر شخصی نیازمند دریافت اطلاعات و یا تبادل نظر در ارتباط با موسیقی بود به روم های گلوبال موزیک (Music rooms) مراجعه می نمود و با حاضرین به بحث و تبادل نظر می پرداخت. دهه 80 خورشیدی را می توان اوج فعالیت یاهو مسنجر در دهکده جهانی دانست.
اما امروز کمتر از دوماه ماه از خبر تکان دهنده تعطیلی یاهو مسنجر عزیز در تاریخ 15 مرداد سال 1394 می گذرد. شاید کمتر کسی در ابتدا این خبر را می پذیرفت اما با رویت سورس های معتبر خبری این خبر تایید شد. از نظر نویسنده به ضرس قاطع می توان گفت در حال حاضر یاهو مسنجر در صورت انتشار نسخه موبایلی که به لحاظ کارایی مشابه با نرم افزارهای ارتباطی مانند، وایبر، تلگرام ،لاین، بیتالک، ایمو و .... باشد، همچنان و به سرعت می تواند گوی سبقت از تمامی آنها را ربوده و در عرض چند هفته محبوب ترین پیام رسان اینترنتی و موبایلی شود. اما متاسفانه این تحرک از سوی مدیران و مالکان این کمپانی دیده نشد تا جایی که خبر تعطیلی آن را دریافت نمودیم.
به هر حال، نوستالژی غم انگیز دوران استفاده از یاهو مسنجر رو به اتمام است، از این رو به تمام دوست داران این نرم افزار دوست داشتنی توصیه می شود تا زمانی که بر روی دکمه Sign in  کلیک می نمایید و یوزر شما لاگین می شود و صفحه دوست داشتننی Add List خود را مشاهده می نمایید از روی آن عکس تهیه نمایید و در آرشیو خود حفظ نمایید. زیرا پس از 15 مرداد 1395 تصویر زیر را مشاهده خواهید نمود:


برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه