ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر

به گزارش مهر، معاون وزیر صنعت گفت: دولت تصمیم گرفت که اگر بیش از ۸۰ درصد کالای صادراتی با تشخیص گمرک و وزارت صمت، از محل کالای ورود موقت تولید شده باشد، مشمول تعهد صادراتی نشود که این مصوبه ابلاغ شده است.
مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت و رئیس کل سازمان توسعه‌ی تجارت ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان گفت: این موضوع با پیمان سپاری ارزی گذشته متفاوت است، به این معنا که راهکارهای متفاوتی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در نظر گرفته شده است، این در حالی است که صادرکنندگان نباید ارز را به صورت فیزیکی به دولت تحویل بدهند، این در حالی است که صادرکنندگانی که در سامانه‌ی نیما فروش ارز دارند، می‌توانند امتیاز ارز خود را که در صرافی، نزد شرکت خریدار یا حساب خارج از کشور وجود دارد، به صراف یا واردکننده یا سامانه نیما عرضه کند.
وی افزود: صرافی‌‎های موجود در سامانه‌ی نیما می‎‌توانند از ارز ارایه شده از سوی صادرکننده در سامانه‌ی نیما ارزیابی داشته و در نهایت، تصمیم بگیرند که این ارز را با چه نرخی خریداری نمایند؛ بنابراین این روش می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که در سناریت، میزان خرید و فروش ارز صادراتی مشخص است، این در حالی است از ۲۲ فروردین ماه که سامانه‌ی نیما راه‌اندازی شده است، تا به امروز ۵.۹ میلیارد یورو از صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی ارز خریداری شده است که با نرخ ۱.۱۵ دلار، به ۶.۷ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که ۴.۹ میلیارد یورو ارز به واردکنندگان در قالب این سامانه داده شده است، ضمن اینکه نرخ به طور متوسط ۹۶۰۰ تومان برای هر یورو بوده است.
وی اظهار داشت: در مورد صادرات از محل ورود موقت، تصمیماتی گرفته شده است، این در حالی است که بر اساس مصوبه‌ی دولت کلیه‌ی کالاهای صادراتی مشمول اخذ تعهد ارزی هستند، در حالیکه در مورد ورود موقت این مشکل وجود داشته که برخی واردکنندگان ارزی از دولت بابت واردات موقت کالاها نخریده بودند، بنابراین با توجه به اینکه ورود موقت ثبت سفارش ندارد، دولت تصمیم گرفت که اگر بیش از ۸۰ درصد کالای صادراتی با تشخیص گمرک و وزارت صمت، از محل کالای ورود موقت تولید شده باشد، مشمول تعهد صادراتی نمی‌شود. این مصوبه ابلاغ شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه