ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد

به گزارش شادا، آیین بهره‌برداری از هفت سامانه و خدمت الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
سامانه‌های دادور یاور، ارتباطات مردمی، ویدیو کنفرانس داخلی وزارت اقتصاد، مدیریت عملیات ۲۵۱ مکرر، درخواست وجه الکترونیکی خزانه و حذف کاغذ از مکاتبات و اسناد وزارت متبوع از جمله سامانه‌های رایانه‌ای است که دیروز از سوی وزیر اقتصاد افتتاح شد.
همچنین سامانه‌ی نظام فنی و اجرایی در سطح مناطق آزاد نیز صبح دیروز به بهره‌برداری رسید.
این مراسم با حضور معاونان وزیر، مدیران کل ستادی وزارتخانه و نیز مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم با بیان لزوم فراهم ساختن شرایط دسترسی مردم از طریق تلفن همراه به خدمات مزبور خواستار انجام این موضوع ظرف حداکثر یک ماه آینده شد.
مسعود کرباسیان همچنین خواستار پیش‌بینی ساز و کاری در سامانه‌ی مذکور شد که امکان طبقه‌بندی درخواست‌ها و مراجعات مردمی، حسب اولویت و فوریت آن‌ها و تعیین مدت زمان مناسب جهت پاسخگویی به آنها را، بنا بر فوریت تعیین شده، فراهم آورد.
وی با معرفی سامانه‌ی "درخواست وجه الکترونیکی" به عنوان سامانه‌ای برای ایجاد بستر مناسب برای درخواست الکترونیکی وجوه تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی و آغاز فرآیند مربوط در سامانه‌ی حسابداری و پرداخت وجوه خزانه گفت: به این ترتیب دیگر لزومی به مراجعه‌ی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برای حضور در خزانه نیست و همه‌ی اقدامات به صورت آنلاین انجام می‌شود.
وزیر اقتصاد افزود: از طریق این سامانه، ضمن جمع‌آوری بیش از ۶۰ هزار دسته چک، میزان تخصیص‌ها و وجوه واریزی در پایان هر روز قابل مشاهده و رصد خواهد بود.
کرباسیان در معرفی سامانه‌ی ارتباطات مردمی وزارت اقتصاد گفت: با وجود این سامانه، حتی نیازی به مراجعه به پورتال وزارت اقتصاد هم نیست و مردم می‌توانند از طریق سایت وزارت ارتباطات درخواست‌ها و شکایات خود را مطرح و حداکثر ظرف ۱۰ روز پاسخ خود را دریافت کنند.
وی گفت: بنده شخصا بر عملکرد این سامانه و نحوه‌ی پاسخگویی به درخواست‌های مردمی نظارت خواهم داشت و آخر هر هفته گزارش کامل آن را مشاهده می‌کنم.
وزیر اقتصاد درباره‌ی سامانه‌های یاور و دادور نیز با بیان اینکه این دو سامانه به ترتیب، وظیفه‌ی "اطلاع‌رسانی و مشاوره‌ پیرامون قوانین" و "رسیدگی به شکایات متقاضیان مجوز کسب و کار" را بر عهده دارند، به تشریح چگونگی شکل‌گیری این سامانه و حذف بیش از ۶۰۰ مجوز غیر ضرور از سوی هیات مقررات زدایی پرداخت و گفت: نظارت کلی بر عملکرد این سامانه از سوی ستاد وزارت اقتصاد انجام خواهد شد.
وی همچنین از رو نمایی از دو سامانه‌ی "نما" و "سام" در آینده نزدیک خبر داد که با راه‌اندازی آن‌ها عملا پنجره‌ی واحدی برای صدور تمام مجوزها در کشور ایجاد خواهد شد.
کرباسیان با تشریح سامانه‌ی "دادخواهی مالیاتی موضوع ماده‌ی ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم" که امکان ثبت شکایات مؤدیان مالیاتی سراسر کشور بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری را فراهم می‌آورد، اظهار داشت: خوشبختانه اختیار رسیدگی به اینگونه شکایات که تا سال گذشته لزوماً در تهران صورت می‌گرفت، به شهرستان‌ها تفویض شده و کار در حال انجام است.
وزیر اقتصاد با معرفی سامانه‌ی تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت متبوع، راه‌اندازی این سامانه را علاوه بر تسریع فرآیندها و ارتقای امنیت مکاتبات، دارای این وجه مثبت ارزیابی کرد که به حفظ محیط زیست از طریق حذف کاغذ و نیز شفاف‌سازی فرآیندها کمک شایانی می‌کند.
کرباسیان در ادامه پس از معرفی سامانه‌ی "ویدیو کنفرانس وزارت اقتصاد" که امکان ارتباط صوتی، تصویری و رسانه‌ای فیمابین ستاد وزارتخانه و ادارات کل استانی را فراهم می‌آورد، در گفت و گوی مستقیم از طریق سامانه‌ی مذکور با چند تن از مدیران استانی، در جریان آخرین اقدامات و عملکرد آن‌ها قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اجرایی شدن نظام فنی اجرایی مناطق آزاد کشور را که سامانه‌ی مربوط به آن به بهره‌برداری رسیده است، مسبب بهره‌وری بیشتر پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد کشور خواند.
وزیر اقتصاد همچنین از تلاش‌های بیمه‌ی مرکزی، گمرک، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی کشور و ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به خاطر کسب رتبه در ارزیابی سازمان فناوری اطلاعات از میان ۹۳ دستگاه اجرایی سراسر کشور قدردانی کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه