ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۲ آبان

به گزارش پیوست، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امشب (اول آبان) به رسم که به تازگی در اینستاگرام خود پیگری می‌کند، پاسخگوی سوالات کاربران بود. در این پرسش و پاسخ اینستاگرامی مانند همیشه از گرانی اینترنت تا کندی اینترنت و اجرا نشدن درست ارائه سرویس فیبرنوری سوال شد. همچنین در بخشی از این پرسش و پاسخ محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به انتقاد کاربری در مورد گران بودن قیمت گوشی تلفن‌همراه و درخواست برای حذف طرح رجیستری اعلام کرد که گرانی گوشی در بازار به خاطر کمبود ارز است نه اجرای طرح رجیستری. از سوی دیگر او در این پرسش و پاسخ از برنامه جدید وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت برای پیشگیری کرونا خبر داد.
محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود در مورد گران بودن اینترنت اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف هزینه‌های اپراتورها هم افزایش پیدا کرده و نگهداری شبکه ارتباطی هم با هزینه‌های به مراتب بالایی مواجه است.
او تاکید کرد که تثبیت قیمت‌ها در این شرایط کار دشواری برای این وزارتخانه بوده است و گفت: «اگر امکانش به وجود بیاید، حتما نرخ‌ها را کاهش می‌دهیم.» جهرمی پیش از این و در یک دیگر از پرسش و پاسخ‌های اینستاگرامی هم گفته بود که تا پایان سال اجازه افزایش قیمت اینترنت را به اپراتورها نمی‌دهد.
او در پاسخ به این سوال که چرا فیبرنوری در اختیار مخابرات است و این شرکت هم سرویس خوبی در این زمینه ارائه نمی‌دهد به اجرای قرارداد بیت‌استریم بعد از ۲ سال توسط مخابرات اشاره کرد و نوشت: «بالاخره پس از دو سال پیگیری، با قراردادی که بین شرکت مخابرات و آسیاتک امضا شده، انحصار مخابرات برای ارائه خدمات شکسته شده است. یعنی هرجا مخابرات امکانات دارد، آسیاتک هم قادر به ارائه خدمات است.»
او تاکید کرد که قرارداد سایر شرکت‌ها هم در دست تبادل است. قبل از آسیاتک، شاتل نیز توانسته بود قراردادی براساس مصوبه بیت‌استریم با مخابرات به امضاء برساند.
جهرمی در ادامه این پرسش و پاسخ اینستاگرامی در جواب کاربری که گفته بود آیا بهتر نیست به جای سرمایه‌گذاری روی ۵G وزارت ارتباطات به فکر استفاده گسترده‌تر از فیبرنوری باشد اعلام کرد که هر دو جایگاه مهم خودشان را دارند و نسل پنجم بدون توسعه فیبرنوری قابل اجرا نیست.
بخشی از کاربران اینستاگرامی با اشاره به گرانی گوشی و ارتباط آن با ریجستری از وزیر ارتباطات خواسته‌اند که هزینه رجیستری را برداشته تا قیمت گوشی کاهش پیدا کند. اما محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که در حال حاضر مشکل بزرگ در بازار تلفن‌همراه تامین نشدن ارز است.
او بدون اشاره به نام فرد یا نهادی از درخواست گروهی برای برداشتن طرح رجیستری و ورود گوشی قاچاق به کشور خبر داد و گفت: «برخی می‌گویند رجیستری را بردارید تا  گوشی قاچاق وارد بازار شود و از این طریق قیمت ارزان شود، صرف نظر صحت این ادعا، برای واردات گوشی نیاز به ارز است.»
او در ادامه نوشت: «منابع ارزی هم محدود است و قاچاقی‌ها مجبورند ارز را از صرافی‌ها تامین کنند،‌ یعنی یک تقاضای بزرگ برای خرید ارز ایجاد می‌شود که نهایتا نرخ ارز را بالاتر می‌برد و همه زندگی مردم دچار  اختلال می‌شود.»
جهرمی تاکید کرد که بالا بودن قیمت گوشی به ریجستری ربطی ندارد:‌‌«انصافا رجیستری عامل گرانی گوشی نیست.»
او همچنین در این پرسش و پاسخ‌ها به برخی از سوالات سیاسی و اجتماعی مردم هم پاسخ داد. جهرمی در پاسخ به این سوال که به عملکرد دولت چه نمره‌ای می‌دهد با اعلام اینکه نمره را مردم باید به عملکرد دولت بدهند نه او، از برخی دشمنی‌های داخلی گفت و نوشت: «فکر می‌کنم میزان رضایت از همه دستگاه‌ها و نهادها با توجه به شرایط دشوار کشور، پایین است. دولت دوازدهم بسیاری بدبیاری داشت، ‌از سیل و زلزنه و آتش‌‌سوزی و کرونا تا دشوارترین تحریم‌ها و علاوه بر آن مخالفان داخلی.»
جهرمی ادامه داد که او به همراه همکارانش در وزارت ارتباطات همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا بتوانند رضایت مردم را جلب کنند.
جهرمی همچنین از برنامه‌ همکاری بین وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت در زمینه کنترل کرونا خبر داد و گفت: «دوشنبه در کنار وزارت بهداشت یک فعالیت جدی را برای به کارگیری بیشتر فناوری در پیشگیری از شیوع کرونا آغاز می کنیم.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه