ایران و جهان
سارا محمد علیئی۷:۰ - ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر توسعه‌ی چشمگیر ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور، از کاستی‌های حوزه‌ی اینترنت ثابت گفت که باید فناوری ADSL را با VDSL و FTTH جایگزین کرد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه مسیر در پیش‌ گرفته در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ به سمت توسعه‌ی فناوری اطلاعات بوده است، گفت: خیلی از آن نگذشته که سه میلیون مشترک ADSL و ۳۰۰ هزار مشترک اینترنت موبایل داشتیم و هنوز مفهوم پهنای باند سریع جا نیفتاده بود و فاصله‌ی دیجیتال زیادی میان ایران و کشورهای منطقه وجود داشت و نگاه لوکسی نسبت به فناوری اطلاعات بود به‌طوری‌که اشتراک ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه کافی دانسته می‌شد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید در پنج سال گذشته برای توسعه‌ی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون گوشی فعال در کشور، ۶۰ درصد هوشمند است و ما ‌اکنون ازنظر تعداد کاربران اینترنت همراه در منطقه بی‌نظیر هستیم و ضریب نفوذ تلفن همراه توسعه چشمگیری یافته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته هنوز در بخش اینترنت ثابت نتوانستیم آن‌ طور که باید توسعه پیدا کنیم زیرا هنوز روی ‏ADSL هستیم اما این فناوری در دنیا رو به انقراض است و VDSL و FTTH رو به گسترش هستند. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که بخشی به انحصار ذاتی شرکت مخابرات بر می‌گردد که اگرچه قانونی نیست اما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمان دولتی بودن آن انجام‌ شده است.
آذری جهرمی با بیان اینکه عزم مخابرات است که در توسعه‌ی ‏VDSL و FTTH تلاش کند، افزود: برآوردها حاکی است که ظرفیت رشد ۱۰ برابری را در حوزه‌ی زیرساخت بخش ثابت داریم. امروزه زندگی مردم بدون بهره‌گیری از فضای مجازی دشوار می‌شود. شتاب این وابستگی در سال‌های آینده به دلیل سه‌ ضلعی داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می‌شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه