ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

به گزارش مهر به نقل از سازمان فضایی ایران مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت پایش پدیده‌های مختلف زمین گفت: سازمان فضایی ایران به صورت روزانه سطح کشور را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای مورد پایش قرار می‌دهد و گزارشات آن در حوزه‌های مختلفی اعم از برف‌سنجی، منابع آب، پوشش گیاهی، گردوغبار، کشند سرخ و خشکسالی از طریق پایگاه الکترونیکی سازمان فضایی ایران در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال پایش مساحت دریاچه‌ی ارومیه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای فعالیتی است که به صورت مستمر در سازمان فضایی ایران انجام می‌شود و محصولات آن از ۴۰ سال گذشته تاکنون در دسترس است که بر اساس آن می‌توان تغییرات سطح این دریاچه را در سال‌های مختلف مورد بررسی قرارداد.
براری افزود: آخرین مساحت دریاچه‌ی ارومیه مطابق با تحلیل‌های صورت گرفته روی تصاویر ماهواره‌ای حدود ۱۴۸۲ کیلومترمربع است که در سال گذشته همین تاریخ، مساحت دریاچه حدود ۱۴۳۵ کیلومتر مربع بود.
معاون وزیر ارتباطات گفت: پایش دریاچه‌های پوزک، صابوری و هیرمند در استان سیستان و بلوچستان و دریاچه های طشت، مهارلو و بختگان در استان فارس نیز به صورت مستمر انجام می‌شود که پردازش‌های انجام شده نشان می‌دهد، سطح آب دو دریاچه‌ی طشت و مهارلو به ترتیب به حدود ۳۰ و ۵۵ کیلومترمربع رسیده و بقیه دریاچه‌ها همچنان به صورت کامل خشک هستند.
رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اهمیت و نقش فناوری فضایی در مدیریت مخاطرات طبیعی گفت: پردازش تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد از ابتدای سال تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷، تعداد ۲۹ روز پدیده‌ی گردوغبار در کشور رخ داده که استان سیستان و بلوچستان بیشترین تاثیر را داشته و ۲۱ بار پدیده‌ی گردوغبار این استان را فرا گرفته است. بیشترین فراوانی وقوع گردوغبار در استان سیستان و بلوچستان، مناطق جنوب و غرب کشور افغانستان، غرب کشور پاکستان، شمال استان سیستان و شرق استان کرمان بوده است.
براری پایش برف را یکی دیگر از سامانه‌های پایش ماهواره‌ای زمین در سازمان فضایی ایران دانست و افزود: در بازه‌ی زمانی ۱۸ آبان تا ۱۰ آذر ۱۳۹۷ نتیجه‌ی مدل‌های پردازش تصویر روی گذر تصاویر ماهواره‌ای از کشور نشان می‌دهد در تاریخ فوق ۲۳ استان کشور تحت تاثیر بارش برف قرار گرفته و مساحت محدوده‌ی پوشیده شده از برف برای این استان‌ها حدود ۴۹۴۷۹ کیلومتر مربع تخمین زده شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه