ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۲۹ آذر

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در بیستمین نمایشگاه تلکام به رونمایی از دستاوردهای خود پرداخت. به گفته رییس این پژوهشگاه، «پدسا» بلوغی در حوزه زیرساخت‌های امنیتی است که باعث می‌شود ایران یک قدم از حملات سایبری جلوتر باشد.
وحید یزدانیان در آخرین ساعاتی که از نمایشگاه تلکام باقی مانده است، به تشریح دستاوردهایی که در این نمایشگاه عرضه کردند پرداخت و گفت: دستاوردهای پژوهشگاه ارتباطات به سه حوزه کلیدی امنیت، ذائقه سنجی و ماهواره‌ها مربوط است. دستاوردهای ما در حوزه امنیت به توسعه دو سامانه کلیدی مربوط است که کار اصلی آن‌ها رصد و پایش رخدادهای امنیتی است. سامانه آی زس اطلاعات حملات سایبری را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را با دستگاه‌های مربوطه به اشتراک می‌گذارد. دستگاه‌ها به صورت آنلاین به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند به واسطه آن اطلاعات را تحلیل کنند و توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب به اشتراک بگذارند.
سامانه «پدسا» در واقع سطح بلوغی در حوزه زیرساخت‎‌های امنیتی کشور به حساب می‌آید. این سامانه سنجش معیارها را انجام می‌دهد و استاندارهایی که هر زیرساخت دارد را همین معیارها مشخص می‌کنند. در سامانه پدسا شرایطی فراهم است که ما یک قدم از حمله جلوتر باشیم. پدسا قبل از حمله میزان تاب آوری زیرساخت‌ها را در حوزه‌های مختلف مانند ICT، برق و مقابله با بدافزارها و حملات می‌سنجد. این سامانه‌ها اکنون در حال تست هستند تا در کل زیرساخت‌های مهم نصب و راه‌اندازی شود. این سامانه‌ها با دانش بومی و استفاده از دیتاها تست شده و تمامی مراحل را پاس کرده است.
وی افزود: موضوع دیگر در حوزه ذائقه سنجی کاربران است. این دستاورد بستری را برای جمع‌آوری و تحلیل انواع داده‌ها فراهم کرده است. داده‎‌هایی که در فضای سایبری، تلگرام، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال تولید است را جمع‌آوری کرده و با استفاده از ابزارهای هوشمندسازی شروع می‌کند به تحلیل‌های توصیفی و تحلیل‌های پیش بینی. بر این اساس موضوعاتی که بر فضای سایبری جامعه حاکم است استخراج شده و میل و گرایش جامعه اعلام می‌شود.
او با اشاره به این که در نظر دارند هر ماه رویکرد مخاطبین را از این طریق مورد ارزیابی قرار دهند، گفت: طیف گسترده‌ای از ذائقه سنجی مردم به این شکل برای سیاستگذاران ارائه می‌شود. این اطلاعات در ابتد به صورت محرمانه و برای مراجع ارسال می‌شود. اما در صدد هستیم که بخشی از این اطلاعات عمومی شوند و فواصل زمانی گزارش‌ها کاهش پیدا کند و کار به جایی برسد که به صورت روزانه بتوانیم آن را ارائه کنیم.
یزدانیان در خصوص دستاوردهایی که در حوزه ماهواره دارند، گفت: یکی از زیرسیستم‌های مورد نیاز در حوزه ماهواره، محموله‌های مخابراتی هستند که دریافت و ارسال اطلاعات را برعهده دارند. یکی از برنامه‌های فضایی دستیابی به ماهواره مخابراتی در مدار ژئو است که برای رسیدن به این هدف اولین نمونه کیفی محموله باند «کی تو» در مرکز تحقیقات در حال انجام است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات اظهار داشت: تست محموله‌هایی که در مدارهای پایین‌تر قرار دارند برای کشور سهل الوصول‌تر است. به همین دلیل نیاز است محموله‌های مخابراتی بسازیم که می‌توان آن‌ها را در مدارهای پایین‌تر تست کرد. به این واسطه وقتی ماهواره‌ها در دید مشترک دو ایستگاه باشند می‌توانند از طریق محموله رله تلفنی باند کی تو با یکدیگر ارتباط تلفنی برقرار کنند. اما امکان به ما اجازه می‌دهد عملکرد محموله کی تو را در مدارهای لئو تست کنیم، مداری که هزینه کمتری به ما تحمیل می‌کنند. علاوه بر این که باعث می‌شود از عملکرد زیر سیستم مطمئن شویم و قدم دیگری برای دستیابی به ماهواره مخابراتی برداریم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه