ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۵ آبان

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی با بیان این‌که این کارخانه، ایران را یکی از کشورهای پیشرو در تبدیل پهنه های صنعتی فرسوده به محل ای برای نوآوری و خلاقیت بدل کرده است، افزود: این پروژه ملی به عنوان نمونه ای موفق از همکاری دولت و بخش خصوصی و سرمایه گذاری روی ایده های نوآورانه و تبدیل آن ها به کسب و کارهای نوآورانه ،ایران را به عنوان یکی از قطب‌های تولید فناوری و نوآوری منطقه معرفی کرده است.

ستاری، با اشاره به این‌که پهنه‌های شهری مانند کارخانه‌های نوآوری، بستر بروز خلاقیت‌های نیروی انسانی است، عنوان کرد: نیروی انسانی ما را پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تامین می کنند. ۱۸۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری با بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع فضا زمینه ساز ۶ هزار استارت آپ جدید شده‌اند و ۸ کارخانه نوآوری در نقاط مختلف کشور نیز به رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کمک می‌کند.

وی از فعالیت ۴۵۵۶ شرکت دانش بنیان و ۶ هزار استارت آپ در اقتصاد کشور با کمک بخش‌های مختلف این زیست‌بوم گفت و ادامه داد: این کسب‌وکارها، علاوه بر این‌که ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، برای ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند.

معاون علمی و فناوری صنعت دارویی کشور را نمونه موفقی از توسعه زیست‌بوم نوآوری دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی، محصولات خود را با ارزش افزوده بالا به جهان عرضه می‌کنند و حرف‌های جدی برای گفتن دارند. این بخش اکنون به بستری برای جذب و ماندگاری نخبگان جوان و دانش‌آموختگان برتر حوزه فناوری‌ای زیستی و دارو بدل شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، جذب نیروی انسانی تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های برتر دنیا را یکی از ویژگی‌های فعالیت کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها عنوان کرد و گفت: ‌ کسانی که در استارت آپ های موفق جهانی کار کرده اند در فرآیند راه اندازی استارت آپ‌های جدید و رونق گرفتنشان جوانان را یاری می‌کنند. بیش ۱۴۰۰ نفر از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشته و ۹۳ استارت آپ جدید و موفق به راه‌انداخته‌اند.

ستاری با بیان این‌که سازوکار تامین مالی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارت آپی، وام نیست، افزود:صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه از نوآوری ها و ایده های خلاقانه حمایت می‌کنند. فرهنگ حمایت از کار و کارآفرین که سالیان سال در کشور ریشه داشته و به واسطه فرهنگ اقتصاد نفتی به دست فراموشی سپرده شده است اکنون به کمک بیش از ۱۵ صندوق سرمایه گذاری جسورانه، با سروشکلی تازه  و منطبق با ویژگی کسب و کارهای نوین احیا شده است.

معاون علمی و فناوری، فعالیت کارخانه نوآوری آزادی را ان نخست در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری با استفاده  بهینه از پهنه‌های متروک شهری دانست و گفت: علاوه بر کارخانه نوآوری آزادی، یک کارخانه دیگر نیز در شرق پایتخت در آستانه راه‌اندازی و تکمیل است. همچنین ۸ نقطه مناسب از پهنه‌های شهری در کشور شناسایی شده است و به زودی محلی برای رونق ایده‌های نوآورانه بر بستر کارخانه نوآوری بدل می‌شود.

وی افزود: ۸ کارخانه نوآوری به زودی در شهرهایی چون یزد، شیراز و دیگر شهر های بزرگ افتتاح می‌شود که در تمامی این پروژه ها، دولت نقش تسهیلگر را ایفا می کند و نقش آفرین اصلی، بخش خصوصی است.

معاون علمی  و فناوری پهنه های شهری را فرصتی برای سوق دادن جامعه به سمت و سوی نوآوری و کارآفرینی دانست و گفت: پهنه های قدیمی داخل شهر، فرصتی بسیار مناسب برای کسب‌وکارهای نوپا و تحول فرهنگ شهری به دست استارت آپ‌ها است. با تغییر کاربری و تبدیل شدن این پهنه‌ها به محلی برای شکوفایی نوآوری، ضمن ارتقای آگاهی و فرهنگ حل مسائل جامعه از نوآوری، استارت آپ ها به حل مهم‌ترین مسائل شهری کمک می کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد :با حضور این پهنه ها در فضای شهری موجب تحول می شود و وقتی چند جوان خلاق با کوله های سرشار از ایده های نوآورانه شان مشتاقانه پای به چنین فضاهایی می گذارند، فضا  حال و هوا را هم متحول می کنند.

ستاری  تاکید کرد:تا سال ۱۴۰۰ ، بیش از ۱۰هزار استارت آپ جدید، بیش از یک میلیون متر مربع فضای تازه برای کسب‌کارهای نوپا و همچنین بیش از ۳۰۰ شتابدهنده زمینه‌ساز رونق هرچه بیش‌تر اقتصاد دانش‌بنیان می‌شوند.

کارخانه نوآوری آزادی، با ۱۰ سوله به مساحت ۱۰هزار مترمربع و ۴هزار و پانصد متر ساختمان اداری، به بستری برای ایده‌های نوآورانه بدل شده است. ایجاد اشتغال ۳هزار و ۵۰ نفر و سرمایه گذاری بخش خصوصی از ثمرات راه اندازی کارخانه نوآوری آزادی است.

 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه