گوناگون
الناز فرجی۱:۴۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۷ تير

بر طبق گفته های سازمان ملل میزان جهانی غذاهای هدر داده شده در هر سال حدود 1.76 میلیارد تن تخمین زده شده که به عبارتی 75 میلیارد دلار ضرر اقتصادی است . دو تا از رایج ترین دلایل برای چنین اتلاف غذای گسترده ای مربوط به مصرف بدون فکر میشود : ما بیشتر از نیازمان میخریم یا آماده میکنیم و یا غذا را استفاده نمیکنیم و فاسد میشود.
در پاسخ به این چرخه ی نادرست، گروهی از دانشجویان متخصص بین المللی پودر غذای FoPo را ساختند. این کمپانی محصولات ارزان و نزدیک به اتمام تاریخ مصرف را جمع کرده و آنرا به صورت افشانکی خشک میکند و به صورت پودر در می آورد تا زمان مجاز نگهداری اش را به 2 سال افزایش دهند. آنها به این کار " بردن آشغال به مرحله ی بعد " میگویند.
هدف پودر غذای فوپو تبدیل شدن به یک مولفه ی حیاتی برای پایان دادن به گرسنگی جهانی است.


این ایده به ذهن کنت انگو از سوئد که مهندسی مکانیک میخواند و دانشجویان نوآوری غذایی و طراحی محصول ، جرالد مارین و ویتا جارولیمکوا در دسامبر 2014، رسید. دیگر همکلاسی های آنها در نوآوری غذایی ، لیزی کبیسیدن و ایدا بالیزی به این اقدام انسان دوستانه پیوستند.
مارین به Mashable   میگوید : ما اهل استفاده از محصول جدید یا تکنولوژی جدید نیستیم. بلکه متمایل به در آوردن چیزی (سود و ارزشی) از سیستم نا مناسب غذا هستیم. نو آوری کار ما این است که ما در حال استفاده از میوه ها و سبزی های تاریخ مصرف گذشته هستیم.
این پودر سه طعم دارد : موز ، تمشک و انبه ، اما آناناس هم به زودی اضافه میشود. این پودر ها حدود 30 الی 80 درصد ارزش غذایی را بر طبق گفته های کمپانی حفظ میکنند. و میتوانند روی ماست یا بستنی هم پاشیده شوند یا میتوانند در اسموتی ها پخته شوند یا مخلوط شوند.
بر طبق گفته های mother jones رد پای غذای خشک شده را میتوان در 1200 میلادی یافت . بین اینکا ها . ولی تا 1970 سر در نیاورد.( مثلا به غذای فضایی یا شیر بخار فکر کنید.)


بر طبق گفته های جارولیمکوا در حالیکه میتوانید هر چیزی را خشک کنید اما نتیجه همیشه مطلوب از آب در نمیاید.
فوپو در تعدادی از نقاط اوج و چالش های گروه موفق بوده مانند موفق شدن در سرمایه گذاری جمعی ben & jerry's join our core برای جنبش های تغییرات اجتماعی . و دوم شدن در thought for food. فوپو در masschallenge  جزو فینالسیت هاست که ادعا میکند از بزرگترین گروه هاست.
کمپین کیک استارتر فوپو حدود 40000kr بیش تر از هدفش را بدست آورد ( تفریبا 25.857 دلار) . حامیانی که 11.85 دلار اهدا کردند، 20 g از پودر غذایی فوپو را در اکتبر 2015 بدست می آورند.
با حمایت دولت فیلیپین و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل ، این تیم در میان یک آزمایش کنترل بلاهای طبیعی در فیلیپین اند ، جاییکه مزرعه داران محلی در حال وقف زیادی های آناناس ها و انبه ها برای این آزمایش اند.
سرمایه گذاری برای این کمپین به تیم کمک میکند تا تولید کننده ی درست را پیدا کرده و راهکارهای قانونی و آزمون امنیت را بدست آورد.
زمانی که تیم حداقل محصول قابل دوام را فراهم کرد، برنامه دارد تا آنها را درسوپرمارکت ها ، به صورت آنلاین و توسط تولید کننده های بزرگ غذایی ( برای ترکیب کردن در محصولاتی مانند آبمیوه ) قبل از اینکه آن را به NGO به قیمت پایین تری بفروشد .
متخصص مواد غذایی، سوزان تاکر از GREEN beat life این غذای یخ زده و خشک شده را برای موقعیت هایی مانند اردو، سفر های ماجراجویانه و در طول قحطی و بلایا ی دیگر بسیار مناسب  وعالی میداند. اما پیشنهاد میکند که مردم اصول طبیعی حد مجاز ماندگاری محصول را بدانند. امید است که یک محصول به ما کمک کند تا قدم دیگری برداریم .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تیم کوک آینده اپل را در تنوع می بیند