امنیت
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

به گزارش ایسنا، پیامکی مبنی‌بر دریافت هزینه برای جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، جعلی است و با هدف دریافت مشخصات کارت بانکی ارسال می‌شود.
به گفته مسوولان، رجیستری از زمان اجرا، مزایایی از جمله کاهش واردات از مبادی قانونی را به همراه داشته است، اما همان‌طور که کلاهبرداران و افراد سودجو همواره از روش‌های جدید برای سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران استفاده می‌کنند، این طرح هم از حمله کلاهبرداران در امان نیست.
به‌تازگی پیامکی برای برخی افراد ارسال شده و از ایشان خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. کاربر از طریق لینک موجود در این پیامک‌ها به صفحه‌ای شبیه به سامانه اینترنتی گمرک و سپس به صفحه‌ای هدایت می‌شود که ظاهر آن شبیه درگاه‌های پرداخت است و مشخصات کارت بانکی از کاربر دریافت می‌شود.
در حالی که براساس اطلاع‌رسانی کانال ثبت تلفن همراه (رجیستری)، این روش، یکی از شیوه‌هایی است که کلاه‌برداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ضروری است در صورت ملاحظه چنین مواردی، مراتب در اسرع وقت به پلیس اینترنتی گزارش شود.
نکته قابل توجه این است که هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکیHAMTA  انجام می‌گیرد. در صورت دریافت هرگونه پیامک با محتوای مشکوک، می‌توان موضوع را با مرکز پاسخگویی سامانه همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در ۷ روز هفته طرح کرده تا راهنمایی‌های لازم ارائه شود. همچنین سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir است و سامانه همتا دامنه دیگری ندارد.
از طرفی سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرایندهای سامانه همتا رایگان است. بنابراین درصورتی که درهریک از این پیامک‌های مشکوک، درخواست وجه از کاربر شود، می‌توان در اعتبار آن تردید کرد و برای آگاهی از صحت موضوع، به سامانه همتا مراجعه کرد. هرچند همواره پیش از هرگونه پرداخت اینترنتی، حتماً از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شد.
ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر شامل عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) در ابتدای آدرس درگاه پرداخت می‌شود. همچنین درگاه پرداخت زیردامنه‌ای از دامنه shaparak.ir است. بنابراین هرگونه ترکیب دیگری از کلمه shaparak  و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است، به عنوان مثال ترکیب‌هایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه