تکنولوژی
الناز فرجی۱۸:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

در دسامبر 2013 ، رئیس آمازون ، جف بزوس با معرفی  این محصول شور زیادی بر انگیخت.  شرکت ,برنامه ای داشت که در عرض 30 دقیقه  چیزها را جا به جا کند و تحویل دهد و این کار را با وسایل نقلیه ی هوایی بدون سرنشین انجام میدهد. این هواپیما های بدون سرنشین توسط نیروی ارتش آمریکا از 1970 شروع به گسترش کردند.  از اهداف تجسسی گرفته مانند در نظر گرفتن حرکت نیروها از بالا و امکانات سلاحی تا حمله کردن بر تاسیسات تروریست ها.
به هر  حال همین تکنولوژِی میتواند برای نجات دادن جان انسان ها استفاده شود. خوشبختانه میزان فزاینده ی تجارت ها ، موسساتی که سودی برای خود بر نمیدارند ، دانشمندان دولتی و آزمایشگاه ها در راستای این هدف تلاش میکنند.  در اکتبر سال گذشته دانشگاه تکنولوژی دلیفت هلند اعلام کرد که دانشجوی فارق التحصیل شده اش ، الک مومونت یک نمونه ی هواپیمایی بدون سرنشین طراحی کرده است که برای قربانی حمله ی قلبی دستگاهی را میرساند که از شوک الکتریکی برای متوقف کردن انقباض ماهیچه های قلب استفاده میکنند.  (defibrillator) .
با در نظر گرفتن این واقعیت که شانس نجات بیمار با گذشت هردقیقه کمتر میشود ، این آمبولانس هواپیمایی توسط جی پی اس یک موبایل در 4.6 مایل مربع در زیر یک دقیقه راهنمایی میشود. این هواپیما به صورت زنده (صوتی و تصویری ) به پرسنل اورژانس راهنمایی و دستورالعمل لازم را برای استفاده ی درست از دستگاه دفیبریلاتور  میدهند و علائم حیاتی بیمار را مخابره میکنند.
در رابطه با امنیت و سلامتی ، برنامه های کاربردی زیادی برای این هواپیماها هستند که وعده ی بزرگی میدهند :
- فرستادن تجهیزات پزشکی و اورژانس . پادزهر ها ، ماسک های اکسیژن و اپیپن ها تنها چند تا از امکانات امداد هستند.
-هدایت کردن عملیات جستجو و نجات . برخی از مردم گم شده یا آسیب دیده ممکن است در دریا ها ، کوهستان ها یا جنگل ها و بیابان های مهیب باشند.


-بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان ، آتشسوزی ، سیل یا خشکی شدید . که  با مداخله ی مکانی میتوانند توسط پرنسل بشر دوست یا پزشکی جلوگیری شوند یا به تعویق بیفتند. این هواپیما ها میتوانند در جا و زمانیکه هیچ کدام از اینها حاضر نیستند کمک فراهم کنند.
- کمک کردن به آواره ها و قربانیان جنگ های نظامی . بلایایی که انسان ها به وجود می آورند میتواند به همان اندازه ی بلاهای طبیعی خطرناک و مرگبار باشد . این هواپیما ها میتوانند از میان مرز های دشمن و هرج و مرج که راه را بر کمک های انسانی میبندد، کمک برسانند.
- رسیدن به بیماران روستایی و دوردست. حتی در موقعیت های صلح آمیز  و امن هم برخی بیماران به دلیل بودن در مکان هایی که از امکانات کافی و پیشرفته برخوردار نیست در خطرند. این هواپیما ها میتوانند دور درمانی ، واکسن ، نسخه  و یا تجهیزات پزشکی برای درمان در خانه را فراهم کنند.
-  جمع آوری نمونه های خون و بافت . همانطور که کالاها و سرویس ها را میرسانند، به آزمایشگاه های مجهز هم میتوانند سریع تر چیزهایی که لازم دارند را تحویل دهند.
قبل از اینکه خیلی هیجان زده شویم، باید بدانیم هنوز موانعی بر سر راه استفاده ی گسترده از این هواپیماها وجود دارد. چالش های تکنیکی مانند کاهش سایز و وزن هواپیماها و بازده شان.  افزایش دادن توانایی هواپیما ها برای شناسایی و دوری کردن از چیزهایی که بر سر راه پروازشان است و جلوگیری از هکر هایی که این تکنولوژِی را به سمت نادرست هدایت میکنند یا از کار می اندازند.  چالش های معمول و قانونی مانند ساختن چارچوبی برای گنجاندن هواپیماها در یک محدوده ی فضایی شلوغ. تمرین دادن و جواز دادن به اپراتور ها ، مشخص کردن تعهدات و احترام گذاشتن و در نظر گرفتن محدوده ملی حکمرانی ها (کشورها!) . فراتر از چالش های اخلاقی استفاده از هر گونه هواپیمای مسلح، همه ی انواع  تکنولوژِی اشاراتی درباره ی حریم شخصی دارند.
در میان این موقیعیت پیچیده ، خوب است که سمت مثبت توسعه ی بی چون و چرا و استفاده ی این هواپیما ها را در محیط های غیر جنگی ببینیم. خوشبختانه این سمت مثبت از قول آمازون مبنی بر تحویل فوری کالاها به درب خانه ی شما فراتر میرود. برنامه های کاربردی سلامتی که در بالا لیست شد به زودی به همراه خیلی های دیگر به ما امکان گسترش کارهای بشر دوستانه ، پزشکی و یاری در نجات جان ها را در هر جایی که لازم باشد میدهد.

برچسب هاDronesAmbulanceSky
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ناسا در حال کار کردن با دانشجویان بر روی طرح هوای پیمای مریخ است