تکنولوژی
الناز فرجی۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

با پیشروی جهان در راه یافت و استفاده از انرژی های تجدید پذیر ، استفاده مفید از سوخت هایی همچون هیدروژن باید بحدی افزایش یابد که بتواند رقیبی جدی برای سوخت های فسیلی محسوب شود و با گذر زمان کامل جایگاه آنان را تصاحب کند. اخیرا محققین دانشگاه موناش ملبورن ادعا می کنند به دستگاهی دست یافته اند که سوختی خورشیدی با بهره وری 22 تولید می کند. این یافته گام مهمی در مسیر دست یابی به سوخت پاک ، ارزان و سودمند هیدروژنی است.
نتایج بازده دستگاه های خورشیدی-هیدروژنی در طی سالیان با پیشرفت تکنولوژی و تکنیک های تخصصی افزایش یافته است. در دسامبر سال گذشته مجله گیز گزارش داد بازده یک سوخت هیدروژنی خورشیدی 10 درصد افزایش یافته و به 12.3 درصد رسیده ، که آمار بسیار خیره کننده ای به حساب می آید و رکورد قبلی یعنی 18 را پشت سر گذاشته است.
تجزیه آب بوسیله جریان الکتریسیته طی دهه های متمادی تکنیکی علمی و موثر شمرده می شده. با این حال میزان هیدروژنی که در این روش حاصل می گردد در مقایسه با میزان انرژی مصرفی اصلا مقرون و به صرفه به نظر نمی آید. تجزیه آب بوسیله انرژی خورشیدی از آن جایی که تقریبا هیچ هزینه ای در برندارد بسیار بهتر و کاربردی تر است.
با این حال در طرف دیگر ماجرا ، به صرفه نبودن و بازده پایین سلول های خورشیدی سابق باعث شد که این تکنولوژی آنقدرها هم مورد استقبال قرار نگیرد. محققین موناش بر این باورند که به زودی با افزایش بازده ، تغییرات شایان به ذکری در این تکنولوژی اعمال خواهند کرد.

پروفسور لئون اسپیسیا ، از تیم شیمی دانشگاه موناش و مسئول آزمایشات می گوید:"تجزیه آب به صورت الکترو شیمیایی می تواند مقادیر قابل توجهی هیدروژن ارزان ، پاک و تجدید پذیر را حاصل کند که یارای جایگزینی سوخت های فسیلی را دارد. او در ادامه اذعان کرد:"واضح است که دست یابی به این موفقیت ما را گامی دیگر در مسیر پیش برد اهدافمان جلو خواهد برد."

بنا بر گفته ی محققان پیشرفت قابل ملاحظه ای قابل نسبت دادن به توانایی های رهبری گروهیست که آنها در آن کار کرده و گروهی از کارشناسان برای میزان سازی پروسه و مواد استفاده شده برای تقسیم آب در آن هستند .

برای کمک به رسیدن به بازده انرژی خورشیدی مورد نیاز تیم از بهترین سلول های خورشیدی موجود با پایه ی بازرگانی و چندپیوندی (ایندیوم فوسفید گالیوم .. آرسنید گالیوم ... و ژرمانیوم) برای اطمینان از استفاده ی کامل از حداکثر انرژی نور خورشید برای تبدیل به برق استفاده کردند .

با اینحال حتی سهم بیشتری برای بازده در قسمت مواد بود جایی که استفاده از الکترود های فومنیکل گسترده شده .. منطقه ی سطح الکترولیز موجود را با چنان بازدهی افرایش داد که الکترولیتی که آن ها آبپوش میکردند آب رودخانه ای محلی به اضافه ی
PH
بافر بود . (به طور کلی یک محلول نمک فسفات سدیم و کلرید سدیم)

در این ترکیب سلول های بازده بالا و الکترود های عملکرد بالا .. تیم ادعای بیست و دو درصد رکورد تبدیل سلول های خورشیدی معمولی به تولید الکترو شیمیایی هیدروژن کردند . چیزی که پیامد نهایی چنین تکنولوژی هایی هست تا حد زیادی نکته ی بی مورد در این مرحله و نکته ی تا حد زیادی متکی به بازده رو به افزایش عوامل تبدیل سلول های نور خورشیدی است .

پیشرفت در چنین چیزهایی مانند پروسکایت سلول های خورشیدی ممکن است در این زمینه باعث کمک و مقایسه با بعضی متد های دیگر تقسیم آب با کمک انرژی خورشیدی باشد تا کاملا جوهره ی وجودی خود را ثابت کند و ممکن است باعث رسیدن به نقطه ی پیشرفت ضروری برای سرازیر شدن و کمک برای رسیدن به توازن ارزان و فراوان سوخت هیدروژنی باشد .

هیدروژن میتواند برای تولید مستقیم برق و سلول های سوخت استفاده شود . این را پروفسور داگفرلین عضو برجسته ی
ARC
و رهبر برنامه ی انرژی مرکز عالی علم برق شناسی موناش ARC  میگوید.
ماشین هایی که با موتورهایی که با برق سلول های سوختی کار میکنند از دست تعدادی از تولید کننده های ماشین بیشتر و بیشتر قابل دسترسی میباشند .
هیدروژن همچنین میتواند به عنوان تکنولوژی ذخیره ی ارزان انرژی در مرحله ای معمولی و خانگی تا ذخیره ی انرژی از سلول های خورشیدی و روی بام هم استفاده شود .
نتایج این تحقیق اخیرا در مجله ی انرژی و علوم محیطی چاپ شد .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

نوعی متفاوت از عکاسی معماری با Ivan Sidorenko