موبایل و تبلت
الناز فرجی۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ شهريور

زیادی روی های امروز اپل پرده از محصول های  بزرگ و جدید ، که شامل iPod pro ی جدید میشود، برداشت .وجود این محصول که شایعات زیادی درباره اش بود .؛ هم قابل انتظار بود و هم سورپریز. ما برای مدت طولانی چیزهای زیادی درباره اش میشنیدیم اما حالا رسمی شده است و نقل و انتقالش در نوامبر شروع میشود.
وسوسه انگیز است که از روی تمسخر ، آی پد پرو را آی پد بزرگ شده بخوانیم اما این همان اشتباهی است که کسانی که آی پد اوریجینال را آی فون بزرگ شده خواندند ، کردند . گرچه سیستم عاملش iOS است، عملکرد و اندازه ی پرو ؛ آن را رقیب کامپیوتر های دو در یکی مانند surface pro 3  مایکروسافت میکند . حتی دلیل خوبی وجود دارد که بگوییم ، این دسنگاه مک بوک تازه منتشر شده را هم مغلوب کرده و تاثیر گذار ترین  PC ساخته شده از زمان مک بوک ایر میشود . 

اندازه مهم است

دو سال پیش من مقاله ای درباره ی تجربه ام در استفاده از یک آیپد به جای  pc نوشتم . این آزمایش خوب پیش رفت ، و در حالی که آی پد خودش توانایی کاملا جانشین نوت بوک شدن را نداشت، ثابت کرد که میتواند مکمل خوبی باشد . مساله ی اصلی اندازه بود. با 10 اینچ صفحه نمایش استاندارد آی پد ( حالا آی پد ایر) تقریبا از هر pc  ای کوچکتر است و به این معنی است که هر کیبردی تنگ خواهد بود .
آی پد پرو این مشکل را حل میکند . صفحه نمایش 12.9 اینچی اش حدودا به اندازه ی یک مک بوک پرو ، بزرگتر از مک بوک است و بزرگتر از یک surface pro3 . همانطور که اپل نشان داد ، این به این معنی است که کاربران قادر خواهند بود تا به آسانی دو اپلیکیشن را در کنار هم اجرا کنند اگر بخواهند و عملکرد هیچکدام پایین نمیاید . این کار همچنین به اپل این فرصت را داد تا یک کاور کیبرد فول سایز بسازد و با اینکه این خیلی هیجان انگیز است ، من بیشتر مشتاق ام که ببینم تولید کننده های سوم شخص ثالثی مانند logitech  و zagg با چه محصولاتی به صحنه می آیند .
البته ؛ صفحه نمایش بزرگتر آی پد پرو را به عنوان یک تبلت در رقابت پایین می آورد . برای بعضی از کاربران ، آیپد خیلی بزرگ است ، به همین دلیل است که آی پد مینی به خوبی به کارش ادامه میدهد . پرو حتی از اندازه ای که نشان میدهند هم بزرگتر است . صفحه ی 4:3 اش حدود 8.7 اینچ پهنا و 12 اینچ طول دارد ( در حالت پرتره) . وزنش هم حدود 1.57 پوند است . در مقایسه ، آی پد ایر 2 با 6.6 اینچ در 9.4 اینچ است و وزنش یک مو از یک پوند کمتر است . در کل پرو 40 درصد از ایر 2 بزرگتر است .
و این یک سبک سنگین کردن از روی قصد و غرض است ، که توسط اپل انجام شده . به همان دلیلی که Surface pro 3 از دست صفحه نمایش 10.6 اینچی اش در همان مدل های اولیه خلاص شد . مایکروسافت سایز صفحه نمایش را تغییر داد چون فهمید سازی حقیقی امکان پذیر نیست ؛ چیزی باید در اولویت قرار میگرفت. طراحان شرکت تصمیم گرفتند که بر روی بهره وری تمرکز کنند و اپل همان تصمیم را با آی پد پرو گرفته است .

کامپیوتری در لباس تبلت

از یک جهت ، نام آی پد پرو کمی وسوسه انگیز و گول زننده است . اعتراضاتی وجود دارد که  تبلت ها بیشتر برای مصرف اند تا بهره وری و و این نظر ها کم کم در حالی فهمیده شدن اند و به صورت گسترده به صورت یک حقیقت مورد قبول قرار گرفتند. اینگونه سخت میشود هر هر چیزی که آی پد پرو نامیده میشود را بیشتر از نسخه ی plus sized  ایر تصور کرد.
ولی این خیلی بیشتر از آن است . بخشی از دلیلش سخت افزار است. طراحان تراشه ی اپل عالی اند و بسیار سخت کار کردند تا مطمئن شوند A9X میتواند با بهترین های دنیا رقابت کند . من درباره  ی ادعای اپل مبنی بر برتری آی پد پرو  بر 80 درصد PC  های  قابل حمل فروخته شده ی سال قبل مشکوکم . گراف های تقریبا نا مطمئن نشان داده شده توسط تیم کوک میگوید که پردازشگر پرو حدودا 30 درصد سریع تر از آی پد ایر 2 در عملیات حساب کردن است و دو برادر سریع ار در عملیات گرافیکی.
این، ترکیب شده با ویژگی های چند کاره ی iOS 9 ، ناگهان آی پد پرو را به یک تهدید واقعی برای دو در یک های مایکروسافت تبدیل کرد . این ممکن است دیوانگی به نظر بیاید اما اینگونه به قضیه نگاه کنید - در حالت تبلت ویندوز 10 ، اپلیکیشن های ویندوز اط همان ابتدا تمام صفحه باز میشوند و نگاه کردن بیش از دو برنامه در یک صفحه ی 12 اینچی ( مانند Surface pro3) امکان پذیر نیست ، فرقی نمیکند سیستم عامل چه باشد . در حالیکه iOS رقیب ویندوز 10 در چندکازگی دسکتاپ نیست ، خیلی از توانایی های حالت واسط تبلت ویندوز عقب نیست .
و بعد موضوع کیبرد و قلم فولادی است . اپل هیچ وقت هیچ کدام از اینها را برای آی پد عرضه نکرده است . وجود هر دو این قضیه را واضح میکند که تبلت جدید مدلی متفاوتی از کاربر را هدف گرفته است . در حالیکه آی پد مینی ، آی پد ایر 2 و آی پد پرو همه بخش هایی از یک خانواده اند ، برای کاربران متفاوتی ساخته شده اندد و آینده ی مجموعه ی پرو دقیقا کسانی را هدف میگیرد که در حال در نظر گرفتن 2-IN1 اند .

گیر نرم افزار

سخت افزار آی پد پر. اهداف دستگاه را مشخص میکند اما نرم فزار - یا اگر تخصصی تر بگوییم ، کاربرد هایش - کمی گیج کننده اند . پرو با iOS کار میکند اما چند برابر از کوچکترین آی فون ، بزرگتر است . قیمتش شبیه ویندوز و ماشین های OS X است و ممکن است خیلی از ویژگی های OS X  را تکرار کند . طرفداران مک سالها نگران بودند که اپل حمایت از OS X  را برای دستگاه های iOS  قطع کند . یا ممکن است با قرض کردن ویژگی های زیادی از هم نیای موبایلش ،ارزش OS X  را پایین بیاورد . اگر چه آی پد پرو ، میگوید تهدید واقعی ممکن است کاملا از دستگاه های جدید با سخت افزار هایی باشد که به قلمرو مک تجاوز میکنند اما فقط از iOS استفاده میکنند .
در این نقطه هنوز مشخص نیست که چنین تاکتیکی جواب بدهد . آی پد جدید هنوز حتی بیرون هم نیست اما تصمیم اپل برای دعوت تیم مایکروسافت به صحنه این را کاملا واضح میکند که در مورد کارایی نرم افزاری، اپل خودش پرو را رقیب احتمالی مک در نظر میگیرد . در واقع آی پد پرو به روشی عرضه شد که وجوه اشتراکی زیادی با مک داشت تا یک آی پد . اپلیکیشن های بهره وری توجه ها را بیشتر از بازی ها، اندازه ی دستگاه و عمر باتری جلب کردند.
برای برخی ، این گیج کننده خواهد بود اما اگر اپل اینکار را انجام دهد، - اگر آی پد پرو 2 یک ماشین سودمند مقاوم باشد- اولین باری خواهد بود که شرکت یک 2 در 1 طراحی میکند که هم تبلت و هم کامپیوتر باشد . این خیلی موضوع بزرگی است و با همه ی محصولات موفق اپل، این محصول راه را برای مقدلان باز خواهد کرد .

حرکت کن مک بوک

همین چند ماه پیش ، در نقدم درباره ی مک بوک آنرا " متعلق به آینده ترین دستگاهی که اپل تا به حال فروخته " نامیدم . به نظر میرسد که جدیدترین مک نامش را از دست داده باشد . آی پد پرو این توانایی را دارد تا نوآورانه باشد . باید موفق شود و اگر شود، طراحی سیستم های عامل، تبلت ها و کامپیوتر ها را عوض خواهد کرد . در کلمه ی "باید" اخطار وجود دارد. مک بوک از همین حالا  هم علامتش را دارد . هر خطایی که بکند ؛ این نوت بوک بسیار نازک بلوپرینتی است که همه ی لپ تاپ های قابل حمل دیگر برای 5 سال آینده از آن پیروی خواهند کرد . میراث آی پد پرو هنوز خیلی محکم برنامه ریزی نشده است ، نه تنها چون دستگاه هنوز بیرون نیست ، بلکه چون خیلی جسورانه است . مکبوک چند تغییر بحث انگیز اما بدیهی در طراحی نوت بوک ایجاد کرد . آی پد پرو تلاش میکند تا هم تبلت و هم نوت بوک ها را از پنجره بیرون بیندازد.
خیلی از شرکت ها هنوز این را امتحان نکرده اند ، بیشتر از همه مایکروسافت، اما تلاش های این کمپانی به خوبی نتیجه نداد . با اینکه در IFA 2015 چیزهای زیادی برای هیجان زده کردن کاربران پی سی داشت اما گفته شده که ایده های سازندگان کامپیوتر برای  دو در یک تمام شده است . طرح های چرخش 360 درجه باز تکرار شدند .
اپل یک شرکت موفق است اما نه چون ایده های تا به حال نشنیده شده را میسازد ، بلکه چون ایده هایی را که برای استفاده خیلی سست به نظر میرسد را کامل و عالی میکند . این کامپیوتر 2 در یک به شدت به چنین کاری نیاز دارد . اگر در عمل هم مانند صفحه اینقدر خوب باشد، آی پد پرونفس جدیدی را به این طبقه بندی جوان و در حال کشمکش میبخشد و کامپیوتر های همیشه در حال پردازش را عوض خواهد کرد .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

iPad Pro اپل در برابر Surface Pro 3 مایکروسافت