تکنولوژی
بهناز زادبخش۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۴ مهر

دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک فدرال شهر" لوزان"، یک فوتبال دستی روباتیک ساخته اند و می گویند که، این ماشین می تواند انسان را شکست دهد. آنها ادعا می کنند سرعت و قدرت و حتی دقت این روبات به مراتب 2 برابر از انسان بیشتر است. نرم افزار به خصوصی بازی را هدایت می کند. موقعیت بازیکنان در جایگاه توسط میله ای ظریف و در عین حال محکم با دقت بسیاری، تنظیم شده است.
لئو، دانشجوی سازنده این فوتبال دستی می گوید: «ابتدا، برای چیدن بازیکنان در ردیف های مشخص موتوری خطی داریم و سپس، برای ضربه زدن به توپ نیز از موتور چرخشی استفاده می کنیم. این سامانه می تواند کار موقعیت یابی را با دقت میلیمتری انجام دهد.
قدرت ضربه به توپ، دو برابر قدرت ضربه ای است که یک بازیکن معمولی وارد می کند. این سامانه، موقعیت را هر ثانیه ۳۰۰ بار تغییرمی دهد.
دانشجویان می گویند تا شش ماه دیگر پیش نمونه اولیه را عرضه می کنند. آنها با نصب دوربین با سرعت بالا در زیر میز فوتبال دستی، به دنبال حر کت توپ هستند. دوربین در هر ثانیه ۳۰۰ تصویر می گیرد و به کامپیوتر ارسال می کند. الگوریتم هایی که تصویر را تحلیل میکند به کامپیوتر منتقل میشوند. تا دست ربات را در جای مناسب قرار دهد. دانشجویان طراح میز فوتبال دستی، به دنبال استراتژی های ماهرانه تر و پیچیده تری هستند. سیستم کنونی تنها قادر است توپ را پیدا کند آن را متوقف کند و سپس به سمت دروازه شوت کند. اکنون که اطلاعات گوناگونی را از ربات  بازیکن به دست آورده ایم، بهتر می توانیم راه حل های ضد و نقیض برای آن ارائه دهیم. بنابراین می توانیم استراتژی های پیشرفته تری را طراحی و برای ایجاد رقابت بین رباتها آماده کنیم. به عنوان مثال شوت از گوشه زمین برای گل زدن به دروازه حریف. بعضی از کار شناسان در توانایی روبات برای رقابت در میدانهای ورزشی تردید دارند و گروهی دیگر می گویند: با توجه به سرعت و دقت بالا، روبات در رقابت با انسان برنده است. مشکل زمانی است که در محیط کنترل نشده برای رقابت قرار می گیرند. به طور مثال زمانی که با تغییر شرایط جوی همه چیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
دکتر "پیتر بنتلی" از دانشگاه کالج لندن، می گوید: «گرچه ممکن است روبات برای پیچیدگی بازی در فوتبال دستی یا بیلیارد مهارت پیدا کند، ولی این توانایی برای اینکه در زمین ورزشی نیز بتواند رقابت کند، کمی دور از ذهن است. او می افزاید: «روبات که چیزی نمی داند. فقط گفته هایمان را کند کمی دور از ذهن است. تنها دانش عمر یک روبات، ممکن است به دو تا سه سال برسد. ولی تکامل انسان چیزی حدود سه و نیم میلیارد سال طول کشید تا با محیط زیست سازگاری پیدا کند. باید بگویم من امیدوار نیستم. ما برای ساختن چنین روباتی و یا تکامل آن که بتواند با ورزشکاران حرفه ای رقابت کند به زمان طولانی سال نیازداریم.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه