تکنولوژی
سارا محمد علیئی۱۸:۰ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

رسانه های الکترونیکی کم کم جایگزین کاغذ در بین افراد شد تا جایی که ابتدا نامه ها و سپس عکس ها و اسناد نیز به نسخه های الکترونیکی تبدیل شدند. البته ابندا این امر برای بشریت عجیب بود اما امروزه یک امر طبیعی است اما بحث جدید چاپگر های سه بعدی، یک موضوع جدید و امروزی برای افراد است . حال می خواهیم ببینیم چه ابزار و اشیاعی تا کنون با این چاپگر تولید شده است.

پروتزها

یکی از وسایل ایده آل برای بیماران تولید نقص عضو، استفاده از پروتز های جایگزین اعضای قطع شده است . تولید پروتز های پزشکی با استفاده از چاپگر های سه بعدی به مدت زمان کمتر و هزینه کمتری نیازمند است.

ایمپلنت ها

یکی از مزایای چاپگر سه بعدی ساخت ایمپلنت ها می باشد. پزشکان با استفاد از ایمپلنت ها می توانند بیماران زیادی را از خظر نقص عضو و فلج کلی نجات دهند وساخت استخوان ها غضروف، مهره ها تنها گوشه ای از این تولیدات است. در تومسک دانشمندان با استفاده از بکار گیری کلسیم و فسفر موفق به ساخت استخوان مصنوعی شدند. پیچ ها و مهره هایی از جنس سازگار با مکانیزم بدن انسان از بیماری های ناشی از زانده های وسایل پزشکی در اندام انسان ها جلوکیزی می کند. برای مثال دانشمندان توانسته اند با استفاده از این چاپگر ایمپلنتی برای فک آسیب دیده یک لاکپشت 45 کیلوگرمی طراحی کنند. کمپانی اورئال نیز به تازگی برای تشت لوازم آرایشی و بهداشتی خود از چاپگر یه بعدی برای ساخت پوشت مصتوعی در رنگ های مختلف بهره برده است.


ساخت انگشت با اثر انگشت شخص برای باز کردن قفل گوشی های هوشمند
البته دقت پرینتر های سه بعدی امروزه به معضل نیز تبدیل شده است اما این بستگی به افراد دارد که از فن آوری در کدام جهت استفاده کنند. برای مثال سارقان با استفاده از نسخه چاپی اثر انگشت افراد می توانند انگشتی با همان اثر تولید کنند و قفل گوشی های آیفون را به راحتی رمز گشایی کنند. این روش مشکلات زیادی از جمله سرقت پول های بانکی اشخاص با بدست آوردن رمز آی دی کارت آنها به وجود آورده است.

پول

حال که صحبت از تبهکاران شد باید اشاره کنیم که به تازگی دسته ای از تبهکاران در برزیل دستگیر شدند این باند با استفاده از چاپگر سه بعدی با دقت بالایی به ضرب سکه و ساخت کلیشه اسکناس دست پیدا کرده بودند. تولید این پول ها با ظرافت بالایی انجام می شد که به سختی قابل تشخیص با نمونه اصل بودند.


غذا

سازندگان چاپگر یه بعدی لیپسون توانسته اند یک وسیله کار آمد را برای آشپزخانه ها  به ارمغان بیاورند به گفته این کارشناسان تا 5 سال آینده این چاپگر به یکی از وسایل اصلی در هر آشپزخانه ای تبدیل خواهد شد. با استفاده از مواد اولیه منجمد می توان دسر همبرگر و یا پیتزا تولید کرد آن هام تنها در عرض چند دقیقه!


پزشکی

در حال حاضر تولید قرص ها با استفاده از چاپگر سه بعدی انجام می شود: برای اولین بار این روش در ساخت داروی بیماری صرع اسپریتام لوتیراستام توسط سازمان غذا و دارو آمریکا FDA تایید شد. البته محققان از این بیم دارند که جنایتکاران از این روش برای تولید قرص های مخدر و جایگزینی آنان در محموله های دارو استفاده کنند.
قیمت داروهایی که با این روش تکنولوژی تولید می شود بسیار ارزان تر تمام خواهد شد. البته ین امکان وجود دارد که با سرقت دستور ساخت ، دارو به صورت غیر مجاز توسط افراد بدون صلاحیت تولید شود.

لنز مینیاتوری

لنز مینیاتوری دوربین، به اندازه یک دانه شن توسط 3D-پرینتر چاپ شده است. این لنز از یک لایه شیشه با پوشش لایه ای پلی مری تولید شده و می توان آن را از طریق یک سوزن به بدن تزریق کرد. این دستگاه با لنزی کمی بزرگتر از دانه شن به شما اجازه تصویر برداری کاملا رنگی را از مقصد خواهد داد. همان طور که در تصویر می مبنید این دوربین با یک رشته تار موی انسان در زیر میکروسکوپ مقایسه شده است.

لباس

کمپانی آدیداس با استفاده از ابتکاری جالب توانسته با بازیافت پلاستیک طی تولید محصولت خود کفش ورزشی بوسیله چاپگر سه بعدی تولید کنند این شرکت پخش کردن کیسه های بازیافت با شعار بازیافت از پاکت ها تا مهره  سعی در جلوگیری از آلودگی اقیانوس ها دارد.


سازه های معماری

3D- پرینتر اجازه می دهد تا در سیارات دیگر نیز خانه ساخت: البته گویا این بصورت جدی برای چاپ خانه هایی در مریخ دنبال می شود.همچنین می توان اجزا و لوازم ساختمان، از جمله مبلمان و دکوراسیون داخلی و ... را با استفاده از این تکنولوژی تولید کرد.

حمل و نقل

کمپانی لوکال موتورز خودرو در عرض 40 ساعت موفق به تولید ماشین خود شد .که تنها پس از 4 روز در برای استفاده آماده شد
.
  ApWorks نیز از آلیاژآلمینیوم هواپیما یک موتور سیکلت برقی تولید کرد که تنها 50 هزار یورو هزینه دارد.



برچسب ها3D Printer
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فن آوری چاپ 3D، کمک به درمان سرطان