گوناگون
الناز فرجی۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ شهريور

یک برنامه ریز کامپیوتر را تصور کنید . این شخص چه شکلی است ؟ چه کار میکند ؟ آیا این شخص با کسی است ؟ چه سرگرمی هایی دارد؟
احتمالا شخصی که تصور کردید اینگونه بود : مرد، سفید یا آسیایی آمریکایی ، با ظاهری نه چندان جذاب و تنها پشت یک کامپیوتر .  این تصور عمومی از علاقه مندان علم کامپیوتر در فرهنگ آمریکاست . و این تصویر 30 سال است که وجود دارد : آنقدر که دختران دبیرستانی چیزهایی مانند این میگویند :
وقتی " علم کامپیوتر " را شنیدم ، پسرهایی خرخوان را تصور کردم که مردهای خرخوانی با ریش تبدیل میشوند ، با سر خمیده پشت کامپیوتر های بزرگ نشسته و با کلیک کد هایی را در میاورند که برای من معنی ندارد . مشکل واقعی اینجاست که این ظاهر غیر جذاب ممکن است به صورت جدی دختر ها را از در نظر گرفتن این حرفه منع کند . اینطور که پیداست زنها در این رشته شرکت زیادی ندارند و تنها 18 درصد رتبه های کالج به زنها میرسد . من بخشی از یک تیم میان رشته ای در موسسه ی علوم مغز و یاد گیری در دانشگاه واشنگتن هستم . در سه سال گذشته ، تیم ما که شامل محققان ساپنا چریان و اندرو ملتزف میشود بر روی تاثیرات این تصورات بر روی دختر ها کار کرده اند . این تاثیرات واقعی اند اما راه هایی برای روبه رو شدن با آن ها وجود دارد .
مشکل تصور قالب
ما آزمایشی راه انداختیم تا ببینیم که یک کلاس کامپیوتر با تصور قالب و غیر آن چگونه به علاقه ی دختران به این علم اثر میگذارد .
ما این کلاس ها را به دو روش چیدیم : اول با مجموعه ای از اشیا که میدانیم دانش آموزان به علم کامپیوتر ربط میدهند و دوم با اشیا نا مربوط با علم کامپیوتر .
اشیا کلیشه ای شامل چیزهای بسیار واضحی میشدند مثل اجزای کامپیوتر و کتاب اما چیزهای دیگری که هم به نظر احمقانه می آمد هم گذاشتیم مانند پوستر های star trek . اشیا غیر کلیشه ای شامل چیزهایی میشد که در یک کلاس یا دفتر کار پیدا میکنید ، مانند گیاهان و پوستر ها طبیعی .
ما عکس های هر دو کلاس را به دختران و پسران دبیرستانی نشان دادیم و سپس از آنها پرسیدیم که کدام ملاس را بیشتر دوست دارند و دوست دارند در کدام باشند . چیزی که فهمیدیم این بود که تصور قالب مهم است اما فقط برای دخترها . دخترها به  شدت کلاس غیر کلیشه ای را ترجیح میداند ( 68 درصدشان اینطور گفتند ) در حالیکه پسرها چیزی را ترجیح نمیدادند . در ابتدا تنها 13 درصد دخترها گفتند که علاقه مند به شرکت در یک کلاس کامپیوتر اند اما وقتی شکل کلاس به صورت تصور قالب نبود تعداد دختران علاقه مند سه برابر شد (35 درصد ) .
دخترها احساس میکنند به آنجا تعلق ندارند
خب، چرا دختر ها به تصورات قالب اهمیت میدهند؟ داده های ما نشان میدهد که دخترها احساس میکنند به آنجا تعلق ندارند . و هرچه کمتر احساس کنند به این تصورات شبیه اند ، کمتر علاقه مند به شرکت در کلاس کامپیوتر کلیشه ای میشوند . خب، ما چگونه این پیش داوری ها را خنثی کنیم؟ ما باید به دخترها تصویری گسترده تر از علم کامپیوتر نشان دهیم . اگر آنها احساس کنند که به کلاس کامپیوتر تعلق دارند، پس یافته های ما نشان میدهد که احتمالش است منصفانه تصمیم بگیرند و تلاش کنند . وقتی احساس تعلق کنند ، میتواند باعث ایجاد تجربیاتی برایشان در این رشته ی تسلط یافته توسط مردان باشد . و این فقط مربوط به طرح کلاس نیست ، این بسته به این قضیه است که ما این تصویر قدیمی را جاودانه میکنیم یا تغییرش میدهیم تا تصویری معقول تر از علم کامپیوتر بدست دهیم .
ایجاد تغییر
تصورات قالب سرسخت اند و تغییر دادنشان سخت است ، اما آزمایشگاه ما این سه استراتژی وعده دهنده را پیدا کرده که میتواند به علم کامپیوتر کمک کند :
دوباره طراحی کردن فضای ظاهری تا دخترها احساس تعلق کنند
نشان دادن مدل های مختلف و متضاد که شخصیت و علایقشان نشان دهد که انواع مختلفی از مردم میتوانند دانشمندان کامپیوتر باشند .
تغییر دادن داستان های رسانه ها ، مثلا استفاده از مجله و روزنامه درباره ی علم کامپیوتر : به دخترها بگویید که این تصورات قالب دقیق نیستند.

این تلاشی در آمریکا برای بیشتر کردن آموزش کامپیوتر برای دانش آموزان بیشتری است . با تشکر از کارهای انجام شده توسط بدون سود مانند code.org و دیگران ، این افزایش موفق بوده است . حدود 10000 مدرسه در آمریکا به تازگی برای شروع کلاس های کامپیوتر درخواست کمک داده اند . سال گذشته ، کاخ سفید دعوتنامه هایی برای حمایت از علم کامپیوتر در مدارس k-12 داد . ما نیاز داریم که دختران بیشتری برای این کلاس ها ثبت نام کنند . در این صنعت رو به افزایش دختران مشاغل با درامد بالا را از دست میدهند . و این اختلاف جنسیتی به شرکت های تکنولوژی هم آسیب میرساند . نیروی کار بدون اختلاف با نوآوری بیشتر و مشکل کمتر همراه است . اولین قدم این است که به دخترها نشان دهیم به علم کامپیوتر نیاز دارند .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

انقلابی در تکنولوژی: کاهش اندازه حافظه تا هزار برابر