گوناگون
الناز فرجی۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

تحلیل ها : ماشین ها به زودی با یکدیگر حرف خواهند زد ، اما این به چه معنی است ؟
تکنولوژی ماشین این اواخر بسیار همه گیر شده است ، مانند امثال گوگل و اپل که در کنار پیشگام بودن  در دیگر اشکال تکنولوژی به دنیایی ماشین هم راه پیدا کرده اند . این اواخر درباره ی تکنولوژی ماشین بدون سرنشین یا خودکار زیاد نوشته میشود ، در کنار چیزهایی مانند سیستم اطلاع رسانی پیشرفته . با این حال هنوز یک تکه از پازل است که زیاد به آن توجه نشده و آن ارتباط ماشین به ماشین یا V2V است . ارتباط ماشین به ماشین میتواند شکل های مختلفی به خود بگیرد ، در ابتدایی ترین حالتش راهی برای ماشین ها میگذارد تا یکدیگر را از خطر ها باخبر کنند ، و در پیشرفته ترین حالتش یک شبکه ی انبوه ماننده اینترنت چیزها برای ماشین هاست . در هر موردی ، ماشین ها از طریق سنسور ها و تکنولوژی های ارتباطی مانند وای فای به یکدیگر متصل اند . و همه ی اینها به یک دلیل است : نجات دادن جان ها .


تکنولوژی V2V مانند ماشین های خودکار نیست

تصور کنید که در یک جاده رانندگی میکنید، سرتان به کار خودتان است که به یک چراغ توقف برمیخورید . به طور طبیعی سرعت را کم میکنید اما همین که این کار را میکنید چراغ قرمز میشود ، وقتی میخواهید دوباره شتاب بگیرید ، سیگنال های هشدار چشمک میزنند و صندلی تان به لرزه می افتد . ماشینتان به شما میگوید که متوقف شوید . زمانی که ترمز میکنید ، یک ماشین جلویتان می آید ، از چراغ قرمزی گذشته که چند ثانیه پیش زرد بوده . چگونه میدانستید که باید صبر کنید؟ ماشینتان به شما گفت و اگر این کار را نمیکردید یک تصادف جدی میکردید . ماشینتان چگونه میدانست که باید صبر کند ؟ خب ماشینی که از چراغ قرمز گذشته بود به ماشینتان گفت .
وقتی به ماشین های متصل فکر میکنیم ، خیلی معمول است که به چیزیکه در آینده ی دور وجود خواهد داشت فکر کنیم، که ماشین ها خودشان رانندگی میکنند و نیاز دارند که بدانند چه اتفاقی در جاده می افتد . با این حال ماشین های متصل کاربرد هایی فراتر از ماشین های بدون سرنشین یا خودکار دارند .


مردم متاسفانه در جاده تمام مدت قانون ها را میشکنند و گاهی هیچ راهی برای جلوگیری از یک تصادف مرگبار وجود ندارد . اما این تکنولوژی که بتواند به راننده های درباره ی وقوع تصادف هشدار دهد میتواند باعث پایان یافتن تصادفات بر اثر رانندگی های شتاب زده و بی دقت شود . نه تنها آن، بلکه این تکنولوژی در چند سال آینده در ماشین های ما ، چه خودکار و چه نه ، آماده خواهد بود . درواقع خیلی ها انتظار دارند که v2v تاثیر بیشتری در امنیت نسبت به ماشین های خودکار داشته باشد . اما ماشین های خودکار هنوز نیاز به توسعه دارند . آنها در هر هوایی که نرمال نباشد گیج میشوند . مثلا یک روز اکتبر در کالیفرنیا . گاهی نمیدانند با یک مانع خارجی ناگهانی مثلا راننده های دیگر چه کنند . در حال حاضر انسان ها هنوز راننده های بهتری نسبت به ماشین های هستند اما به کمک نیاز دارند .

این تازه آغاز کار است

هیچ کدام از اینهایی که گفته شد به این معنی نیست که ساخت شبکه ای از ماشین ها که بتوانند با هم حرف بزنند آسان است. در واقع احتمالا سالهای زیادی طول خواهد کشید  که همچنین تکنولوژی گسترده شود ، اساسا چون خیلی از مردم ترجیح میدهند ماشین های استفاده شده را بخرند و این مردم تا چند سال بعد از بیرون آمدن این تکنولوژی ماشینی این چنینی را نمیخرند . نه تنها آن،بلکه ارتباط ماشین به ماشین ، بر خلاف نامش محدود به ارتباط وسایل نقلیه با هم نیست . ماشین ها حتی میتوانند از چراغ های راهنما هم داده بگیرند، آنها میدانند چه زمانی محدودیت سرعت تغییر میکند و میدانند هوا چطور است . این به عنوان از وسیله ی نقلیه به زیر بنا یا ارتباط V2I شناخته شده است .
بنابر گفته های مدیریت امنیت ترافیک بزرگراه ملی تکنولوژی V2V میتوانند از 80 درصد تصادفات که شامل راننده های هشیار میشود جلوگیری کند . تنها 20 درصد میماند که آن هم توسط تکنولوژی ماشین خودکار حل خواهد شد .
در حالیکه که ماشین ها به طور رایجی به اینترنت وصل میشوند، بیشتر شبیه این است که ماشین ها حداقل در ابتدا با وای فای ارتباط برقرار خواهند کرد . نقشه های ابتدایی از نوعی ارتباط به نام ارتباطات کوتاه و محدود یا DSRC استفاده خواهند کرد که با فراکنس های به ندرت استفاده شده ای مانند 5.9 GHZ ارتباط برقرار میکنند . برخلاف سیگنال های اشباع شده مانند 2.4 ghz وای فای . یعنی ماشین ها با ماشین های دیگر در فاصله ی 300 متری یا 1000 پایی ارتباط برقرار خواهند کرد که به سختی تا 10 ثانیه آنسو تر بزرگراه خواهد رسید .


v2v برای تکنولوژِی رانندگی خودکار ضروری است

البته چون ارتباط ماشین به ماشین ممکن است راننده را از سناریوهای ترسناک آگاه کند این حقیقت تغییر نمیکند که ماشین های خودکار در راه اند . زمانی که آنها برسند، ارتباط ماشین به ماشین مهم تر خواهد شد . چیزی که احتمال دارد اتفاق بیفتد این است که ما تغییری ناگهانی از راننده ی انسان به رانندگی خودکار نبینیم اما به جایش ماشین ها به طور فزاینده ای یاری خواهند کرد و در ابتدا فادر خواهند بود که در جاهایی مانند بزرگراه ها رانندگی کنند به جای شهر های شلوغ .
بالاخره ، ماشین ها ممکن است کلا خودشان رانندگی کنند ، اما در طول این دوران تحول و گذر، رابطه ی بین ماشین ها نکته ی اصلی خواهد بود . ماشین ها احتیاج خواهند داشت که وقتی زمانی خوبی برای دادن فرمان به راننده است بفهمند . در ماشین های اولیه ی متصل ، تکنولوژی v2v شامل هشدار هایی به رانندگان خواهد بود، مانند زمانی که ماشینی ممکن است در جلو ترمز کند یا زمانی که چیزی در نقطه ی کور ماشین است .
ماشین های خودکار قطعا قادر خواهند بود تا ماشین ها را فورا در اطرافشان حس کنند اما این برای هر طولی و در هر مسیری محدود خواهد بود . اگر ماشنی در رو به روی شما ترمز کند، شما فرصت کمی  برای عکس العمل نشان دادن به این موقعیت را خواهید داشت اما اگر ماشینتان فورا بفهمد، که باید ترمز کند ، میداند بدون کنترل راننده هم این کار را انجام داده و از تصادف جلوگیری کند .

تکنولوژی v2v کامل نیست

در حالیکه تکنولوژِ ی V2V به آرامی تصادفات جاده ای را از میان خواهد برداشت ، به این معنی نیست که کامل خواهد بود . در ابتدا هشدار های V2V از طریق صدا یا چراغ های چشمک زن خواهند بود تا هر نوع یاری در رانندگی . این ثابت میکند که ممکن است بیشتر حواس راننده پرت شود . نه تنها آن، بلکه برخی نگران عیب فنی ماشین ها یا تصمیم گیری نادرست در یک موقعیت اند که یک انسان بتواند به راحتی کنترلش کند . حتی اگر این اتفاق واقعا نیفتد احتمالش همیشه وجود خواهد داشت . سپس ، به بحث مهم تری میرسیم که پیرامون هر تکنولوژی جدیدی راه  می افتد : هک شدن . اکر یک ماشین از طریق DSRC با ماشین های دیگر ارتباط برقرار کند ، و کسی بخواهد هکش کند و باید در ماشینی دیگر آنقدر به آنها نزدیک باشد که با آنها ارتباط برقرار کرده و به سیستمشان نفوذ کند .
اما زمانی که ماشین ها از طریق اینترنت سیار ارتباط برقرار میکنند، هک کردن آسان تر میشود . کسی میتواند از هر جای دیگر دنیا با ماشین شما ارتباط برقرار کند و اگر امنیت کامل نباشد میتوانند کنترل ماشین را بگیرند . این اتفاق از همین حالا هم با ماشین های متصل ، شبکه ها و غیره می افتد . البته مهم است که سوال کنیم که چرا اصلا باید این اتفاق برای یک شهروند عادی در راه رسیدن به کار بیفتد  اما احتمال پیش آمدنش هرکسی را میترساند .

خوب یا بد ، V2V می آید

این تکنولوژِی احتمالا جان هزاران نفر را نجات خواهد داد و در حالیکه کامل نیست اما این تکنولوژِی قطعا قدمی درست در مسیر اتومبیل ها خواهد بود . این تکنولوژی در چند سال آینده به کار گرفته خواهد شد و برای پیدایش ماشین های خودکار که جان های بیشتری را نجات خواهند داد، ضروری خواهد بود . البته امکان هک و دیگر مشکلات امنیت هنوز وجود دارد ، همینطور که در همین چند ماه پیش موارد بسیاری داشتیم . با این حال ، حداقل تا کنون به نظر میرسد که مزایای v2v از خطرهای احتمالی اش بیشتر است .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

مصرف ترافیک در iOS؛ مقصر Wi-Fi Assist نیست، تنظیمات خود را چک کنید