تکنولوژی
الناز فرجی۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

محققان توانستند 40 ژنی را که به پیشرفت سرطان سینه مرتبط هستند، مشخص کنند که به شناخت دانشمندان از این بیماری کمک شایانی کرد.
درک ما از سرطان سینه به طور مداوم در حال پیشرفت است و همواره به دنبال یافتن راه های جدید تشخیص بیماری هستیم. حالا گروهی از محققان که توسط دانشمندان دانشگاه کمبریج رهبری می‌شوند، چند ژن جهش یافته را که به سرطان مرتبط است، برگزیده‌اند، که تنها چند مورد از این ژن‌ها قبلاً شناخته شده بودند. درک بهتر و تقویت شده از این بیماری، به درمانی کارآمدتر می‌انجامد.
گروه محققان با نمونه‌های تومور از پژوهش METABRIC کار کردند. پژوهش METABRIC توسط آژانس سرطان بریتیش کلمبیا با همکاری مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا انجام شد و بیش از 2000 بیمار در آن نقش داشتند.
این مطالعه سرطان سینه را به 10 بیماری متفاوت دسته‌بندی کرد و درک ما از شرایط را به طرز قابل توجه‌ای افزایش داد. هدف پژوهش جدید به دست آوردن برداشتی کامل‌تر از نقص ژنتیکی در 10 زیرگروه معرفی شده است.
در این بررسی، گروه 40 ژن جهش یافته پیدا کردند که در پیشروی سرطان سینه تأثیرگذار هستند و پیش از این تعداد کمی از آن‌ها به عنوان ژن مؤثر در بیماری شناخته شده بودند.
اگر با دیدی جزئی‌تر نگاه کنیم، آن‌ها توانستند یک ژن جهش‌یافته معمولی به نام PIK3CA را مشخص کنند که به شانس کمتر زنده ماندن در بیمار مرتبط است و در 3 تا از 10 زیرگروه وجود دارد.
این نشان می‌دهد چرا در مبارزه با سرطان، روش‌های درمانی‌ای که ژن‌های بیمار را مورد هدف قرار می‌دهند، در بعضی از بیماران مؤثر است اما در بعضی دیگر نه – سؤالی که محققان را تا این نقطه کشانده است.
با این 40 ژن انتخاب شده، دانشمندان اکنون می‌توانند از این اطلاعات برای ساخت و تولید داروهایی که به طور مستقیم با نواقص می‌جنگند، استفاده کرده و بیماری را در راه پیشرفت خود متوقف کنند. این کار به دانشمندان کمک می‌کند دوره‌های درمانی بهتری طراحی کنند و همچنین پزشکان نیز در زمان نمونه ‌برداری باید به موارد بیشتری توجه کنند.
پزشک مرکز تحقیقات سرطان در بریتانیا، دکتر پیتر جانسون می‌گوید: «این تحقیق اطلاعات حیاتی بیشتری در مورد چگونگی پیشرفت سرطان سینه و علت دشوار بودن درمان بعضی از بیماران نسبت به دیگران در اختیار ما قرار می‌دهد و این اطلاعات منبعی مناسب برای سایر دانشمندان در سراسر جهان است. دانشمندانی مانند این گروه می‌توانند برای ابداع آزمایشات تشخیصی کارآمدتر، به ما کمک کنند تا در آینده درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه پیدا شود.»
محققان تصمیم دارند نتایج کامل تحقیقات را در اختیار عموم قرار دهند و به سایر گروه‌ها اجازه دهند از آن بهره ببرند. حالا جزئیات پژوهش در ژورنال Nature Communications در اینترنت قرار گرفته است.

برچسب هاbreast cancer
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ساخت دوربین "هوشمند" تشخیص زود هنگام سرطان توسط دانشمندان روسی