امنیت
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند

با توجه به رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین ابزارهای نوین بانکی دیگر نیازی به حمل پول نقد نیست. در هر لحظه و هر مکانی که شهروندان بخواهند می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را خریداری و بهای آن را از طریق شیوه‌های مختلف بانکداری الکترونیک پرداخت نمایند. شیوه‌هایی که در وقت و زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و باعث افزایش امنیت کاربران نیز خواهد شد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که رعایت برخی از نکات ایمنی بسیار کوچک توسط افراد می‌تواند در بالا رفتن این امنیت نقشی انکارناپذیر داشته باشد. نکاتی از قبیل خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، دقت کردن به آدرس درگاه‌های بانکی و تغییر دوره‌ای رمزهای بانکی.
رئیس اداره‌ی تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به مطالب فوق گفت: با توجه به‌ این که امروزه کمتر پول نقد در جیب هم‌وطنان وجود دارد و آن‌ها اکثر خریدهای خرد و کلان خود را طریق کارت‌های بانکی انجام می‌دهند لذا لازم و ضروری است تا نسبت به امنیت کارت‌های بانکی و خرید از فروشگاه‌ها کمی دقت و توجه بیشتری به خرج دهند.
سرگرد حمید کیانی ادامه داد: با توجه به‌این که در آستانه‌ی سال نو هستیم لذا شاهد افزایش دست‌فروشانی هستیم که در جهت رفاه حال مشتری به دستگاه‌های کارت‌خوان سیار مجهز بوده و به ارائه‌ی محصولات و کالاهای خود می‌پردازند.
وی افزود: کارت‌خوان‌های سیار، نسل جدیدی از دستگاه‌های کارت‌خوان است که با استفاده از خدمات سامانه‌ی تلفن همراه به شبکه‌ی بانکی متصل شده و تراکنش‌های بانکی را با استفاده از شبکه‌ی تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS و GPRS انجام می‌دهد؛ اما نکته‌ی مهم اینجا است که این دستگاه‌های تا چه میزان امنیت کاربران را تضمین می‌کنند؟
سرگرد کیانی بیان کرد: دستگاه‌های کارت‌خوان سیار به‌ خودی‌ خود تفاوتی با دستگاه‌های ثابت نداشته و تهدیدی برای امنیت کاربران به شمار نمی‌رود اما نحوه‌ی استفاده از آن بسیار مهم است.
وی گفت: برخی از افراد سودجو با نصب قطعات سخت‌افزاری به نام اسکیمر، اقدام به سرقت اطلاعات ذخیره‌ شده در نوار مغناطیسی مشکی‌ رنگ پشت کارت‌ بانکی نموده و در فرصتی مناسب از حساب‌های آن‌ها برداشت غیر مجاز انجام می‌دهند. لذا در هنگام استفاده از کارت‌خوان‌ها و حتی دستگاه‌های ATM از نصب نبودن قطعات مشکوک بر روی دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
سرگرد کیانی با تأکید بر وارد کردن رمز ورود توسط مشتری افزود: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین‌ کننده‌ی امنیت کارت‌ بانکی وی باشد چراکه حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی به شهروندان توصیه کرد حتماً مراقب باشند در خرید از دست‌فروشان یا افرادی که دستگاه‌های کارت‌خوان سیار دارند در دام اسکیمر نیفتند و دستگاه کارت‌خوان آن‌ها چسب خورده و یا داری شکستگی نباشد و یا قطعه‌ای اضافه بر روی آن نصب نشده باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه