تکنولوژی
الناز فرجی۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

هنوز تا زمانی که کامپیوتر های کوانتومی کار کنند زمان زیادی مانده اما اخیرا به نظر میرسد که سرعت تحقیق بالا رفته است . بعد از ساختن پایه ی کامپیوتر کوانتومی در سیلیکون و ذخیره کردن اطلاعات کوانتومی تا 30 ثانیه ، دانشمندان دانشگاه new south wales  ( UNSW) حالا اصول فیزیک کلاسیک را نقض کرده اند تا برای اولین بار یک جفت ذره ی کوانتوم محصور شده در سیلیکون را نشان دهند . این پیشرفت میتواند کمک کند تا نیروی نوع جدیدی از محاسبه را آزاد کنیم که این نوع بر همه چیز تاثیر میگذارد ، از پنهان شناسی داده ها گرفته تا طراحی دارو ، رساندن یک شبه ی بسته ها و آزمایش های ذره ای وابسته به پدیده های درون اتمی . یک رابطه ی ریاضی با نام نابرابری بل ، این قضیه را که چگونه دو ذره با قدرت میتوانند در ارتباط باشند بدون اینکه اصول شهودی حاکم بر فیزیک کلاسیک را نقض نکنند ، محدود میکند . محلیت ، یعنی چیزی که در یک مکان اتفاق می افتد تنها میتواند توسط اشیا نزدیک تحت تاثیر قرار بگیرد ، و رئالیسیم ، یعنی  اشیا فیزیکی وجود دارند چه مشاهده بشوند چه نشوند .


اما وقتی دو ذره ی کوانتوم در ارتباط با هم قرار میگیرند یا محصور میشوند ، ارتباطشان میتواند آنقدر قوی باشد که قانون را بشکند ، و باعث چیزی شوند که انیشتین به عنوان "  عمل شبح وار فاصله " نقض کرد . در حالیکه ممکن است بتوان محصوریت را بدوم شکستن نابرابری به دست آورد ، در مفهوم کوانتوم ، نقض ارتباط خواستی است چون به این معنی است که عملکرد های ذره های کوانتوم پایا ترند و به رفتار "شبح وار " و مفید برای پردازش سریعتر داده های زیاد دسترسی دارند . پروفسور آدریا مورلو و تیمش حالا برای اولین بار نقض نابرابری بل را در سیلیکون نمایش داده اند ، و راه را برای کامپیوتر های کوانتوم که پایا تر و پیشرفته ترند ، هموار کرده اند .
برای رسیدن به چنین چیزی ؛ دانشمندان از از اسپین های هسته ای و الکترون های اتم فسفر در یک لایه ی فرعی سیلیکونی -28 ( یک ایزوتوپ رایج برای سیلیکون ) مانند ذره های کوانتوم استفاده کرده اند . با این کار آنها قادر بودند تا به میزان بالایی هر  چهار جز محصور شده بین این دو ذره ی کوانتوم را تولید کنند . چیزی که در این پیشرفت خیلی حیاتی بود ؛ دستیابی به ارتباط بسیار قوی دو ذره ی کوانتوم بود . این ارتباط یک متریک بسیار مهم است ، چون مستقیما بر درستی عملکرد های کوانتوم تاثیر میگذارد . در نموداری که (بر اساس قانون بل ) ارتباط بین ذره های کلاسیک نمیتواند از 2 فراتر رود  و ماکسیسمم عدد ممکن برای ذره های محصور شده کمی پایین تر از 2.83 است ، تیم مورلو 2.70 تقریبا ایده آلی را ثبت کرد که  به 96 تا 97 درصد دقت تعبیر میشود .


مورلو به گیزمگ میگوید : " زمانی که دقت میکنید تا ببینید چه چیزی اندازه گیری های اجزای محصور شده را آماده میکند و بدست می آورد، میفهمید که حتی کوچکترین نقصی در هر مرحله از آزمایش باعث میشود میزان بل خیلی سریع پایین بیاید . ( عددش افت کند ) .  از یک جهت آزمایش بل تعیین کننده ی کیفیتی تک نموداری است که نشان میدهد کل این آزمایش چقدر کامل است ، و به شدت بیرحم است . در اینجا ما نشان دادیم که برخی از بهترین ذرات کوانتوم دنیا را داریم  و قادر هستیم که با دقتی تقریبا کامل آن را کنترل کنیم . "
این نتیجه ای رضایت بخش و آینده نگر است مخصوصا وقتی بدانیم این وسیله در سیلیکون ساخته شده ، با پردازش های صنعتی استاندارد درست شده که خودشان را وقف کوچک سازی میکنند و تعداد ذرات کوانتوم را بالا میبرند . ( مانند کامپیوتر های کوانتومی مشابه ، این وسیله هنوز نیاز به کار کردن در دمایی نزدیک به صفر مطلق و تحت میدان مغناطیسی شدید دارد اما از آنجایی که کامپیوتر های کوانتوم قرار نیست جای همه ی کامپیوتر های قدیمی را بگیرند ، این مساله زیاد مهم نیست . ) آزمایشات آینده در باره ی اسپین های هسته ای که میتوانند در ساختن دروازه های بین ذره های کوانتوم الکترون کمک کنند ، تحقیق خواهند کرد . سپس ، تمرکز روی ساختن حافظه ای طولاتی تر و ساختن معماری های صحیح برای درست کردن کامپیوتر های کوانتومی بدون خطا قرار میگیرد که در این پروسه از ذرات کوانتوم محصور شده ی بیشتری استفاده خواهد شد .
مورلو به ما گفت " این پیشرفت خاص زیاد چشمگیر نیست ، چون با استفاده از الکترون و هسته ی همان اتم بدست آمد . به همین دلیل است که قدم بعدی ما محصور کردن دو اتم مختلف است . با این حال ، این پیشرفت مهم است چون ما چیزهای زیاد و تقریبا بی نقصی درباره ی چگونگی انجام فرایند نوشتن اطلاعات کوانتوم یاد گرفتیم . زمانی که اتم های زیادی داشته باشید، میتوانید آنها را جفت جفت یا در گروه های بزرگ محصور کنید . هر چه بیشتر اسپین ها را با هم محصور کنید ، کد کامپیوترتان قوی تر خواهد شد . "  قسمتی از برنامه های تیم نمایش روشی جدید برای محصور کردن دو اتم با فاصله ی بسیار زیاد است ,فاصله ای حدود تا 1 سانتی متر .
مورلو فاش کرد که " ما اهداف واضحی برای ساختن کامپیوتر های کوانتوم سیلیکونی با بیش از 10 ذره ی کوانتوم در طی 4 - 5 سال داریم . علاوه بر آن ، این قضیه بستگی به این خواهد داشت که ما چقدر میتوانیم ذره های کوانتوممان را با فرایندهای تولیدی و صنعتی استاندارد درست کنیم . در اینجا ما انتظار داریم که تمام شدن کارمان در سیلیکون به ما امتیاز بزرگی نسبت به رقبایمان بدهد . "

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

با کامپیوتر فوق العاده کوچک و لینوکسی VoCore آشنا شوید