گوناگون
بهناز زادبخش۲۳:۳ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

کشتی های باری یکی از وسایل حمل و نقل در رودخانه ها به حساب می آیند.  زیرا میزان آلایندگی آنها در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل مثل کامیون کمتر بوده و با محیط زیست سازگارترهستند. تلاش های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و نگرانی های محلی مربوط به کاهش آلاینده ها، موجب شده تا قوانین سختگیرانه تری وضع کنند. محققان طرحی اروپایی در رومانی، آلمان و هلند بر روی کشتی های باربری سبز و سازگار با محیط زیست مطالعاتی انجام می دهند. امروزه  با بهبود کارایی وسایل نقلیه و مدرن شدن شبکه راهها، حمل و نقل دریایی، رقیب حمل و نقل جاده ای است. محققان طرح اروپایی موسوم به "پرومیننت"به همراه شرکت ناوبری رودخانه ای در رومانی به نام «ناوروم» ، جهت کاهش گسیل گازهای گلخانه ای از موتور کشتی ها ، بر روی کشتیهای باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار می کنند."تیگانوس کاتالین"، مدیر بازرگانی این شرکت عنوان کرد: « برای اینکه سهم بازار را از دست ندهیم، می بایست ناوگانمان را تجهیزکنیم. کشتیهای ما باید مطابق فن آوری های استاندارد و تمام مقررات جدید اتحادیه اروپا مربوط به آلودگی، سروصدا، تولید اکسیدهای نیتروژن، و دیگر آلاینده ها  باشد.» می توانیم همان روش مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت کشتی های باری را برای کامیونها با موتور دیزلی نیزبه کار بندیم.

اما کشتیهای باری متنوع تر از وسایل حمل و نقل جاده ای است، در نتیجه بهبود عملکرد پیچیده تری  برای کاهش آلودگی دارند. "جاپ گبراد"، مسئول هماهنگ کننده طرح «پرومیننت» در این باره می گوید: « برای صنعت کشتی سازی، انجام این پژوهش خاص مشکل است. زیرا اگر به کشتیهایی که روی رودخانه ها در حال استفاده هستند، نگاه کنیم، فقط دو یا سه کشتی پیدا میکنیم که مشابه هم هستند. هدف ما در این طرح تحقیقاتی آن است که فناوریهای استانداردی پیدا کنیم که بتوان در همه نوع کشتی به کار گرفت و به این ترتیب به صنعت کشتی سازی کمک کنیم.» موتور کشتی  را نمی توانیم جایگزین کنیم. موتور کشتی معمولا طوری ساخته شده که حداقل ۴۰ سال کار کند. اما یکی از راههای مناسب برای کاهش آلاینده ها، حذف گازهای گلخانه ای و هیدروکربن های نسوخته و ذرات گرد و غبار استفاده از فیلتر درموتور کشتی است." سباستین کرتن"، طراح موتور کشتی  از شرکت "مولتورینگ"، که ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه سنگین سازگار با محیط زیست را تولید می کند، در این باره می گوید: «ما می خواهیم استاندارد سازی کنیم. یعنی از فیلترها و کاتالیزورهای استاندارد کمک بگیریم. هدف ما  این است تا سی درصد هزینه را کاهش دهیم که فکر می کنیم به محض اینکه این محصول را وارد بازار کنیم به این هدف برسیم. اما از سوی دیگر نصب و راه اندازی این فیلترها در محل کارخانه کشتی سازی هم هزینه زیادی در بردارد. در نتیجه هنوزکارهای ناتمام زیادی داریم.»
کاهش مصرف سوخت کشتهای باری، کاهش گسیل آلاینده های هوا
راه دیگر برای سازگار کردن کشتی باری با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت این کشتی هاست. محققان طرح اروپایی «پرومیننت» ، برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشتیها از حسگرهای هیدروگرافیگ استفاده می کنند. "بلاگوچی سرگیو"، مهندس الکترونیک از شرکت «ناوروم» در باره این حسگرها و نحوه کار آنها توضیح می دهد: «این ابزاردارای دو حسگر است. که یکی سرعت قایق نسبت به آب را اندازه می گیرد، و دیگری عمق آب را اندازه می گیرد. این داده ها با کابل و سپس با وای فای (اینترنت بدون سیم) به اتاق فرمان کشتی فرستاده می شود. در اتاق فرمان داده ها به صورت دیجیتال در می آید و به صورت بی سیم به سرور مرکزی در بلژیک ارسال می شود.»
صرفه جویی اقتصادی و حفاظت از محیط زیست
داده های مربوط به ۱۰ کشتی در رود" دانوب" و دو کشتی رود" راین "که در این آزمایش شرکت کرده اند، گرد آوری می شود. تجزیه و تحلیل این اطلاعات ، علاوه بر اینکه اطلاعات ارزشمندی  درباره تحولات بستر رودخانه ها به دست خواهد داد، همچنین نشان می دهد که چطورباید سرعت کشتی را برای برخی مسیرها بهینه کرد."روبرت رافائل"، اقتصاد دان از شرکت «پرو دانوب» در این باره می گوید: «شک نداریم که صنعت از این طرح استقبال می کند، زیرا تقریبا۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل آنها مر بوط به هزینه سوخت است. بنابراین استفاده از بهترین رو ش و سرعت بهینه که منجر به کاهش مصرف سوخت شود علاوه بر حفاظت از محیط زیست، از نظر اقتصادی هم به مقرون به صرفه خواهد بود.» پژوهشگران امیدوارند بتوانند از کشتیهای باری ارزان و با آلایندگی کمتر به جای کامیون استفاده کنند تا هم بارترافیکی، و هم میزان آلودگی هوارا کاهش دهند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه