ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۳۱ فروردين

با تأکید بر لزوم خروج از انحصار پیام‌رسان غالب در ایران، مسئولان رده‌ بالای کشوری در صدر فهرست کوچ از تلگرام و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی قرار گرفتند.
به گزارش ایسنا، موضوع مهاجرت از پیام‌رسان‌های خارجی و خصوصاً خروج از انحصار تلگرام و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، این روزها به یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه‌ی ارتباطات تبدیل‌ شده و واکنش مسئولان این حوزه و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخص رئیس‌جمهوری را در پی داشته است.
مرکز مدیریت راهبردی افتای نهاد ریاست جمهوری در بخشنامه‌ی خود تأکید کرده که کلیه‌ی اطلاعات متنی، صوتی و تصویری مبادله شده در بستر نرم‌افزارهای پیام‌رسان خارجی در بانک اطلاعاتی شرکت‌های ارائه‌کننده، ذخیره می‌شود و مورد استفاده‌ی هدفمند قرار می‌گیرد. از همین رو با تأکید بر «ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان خارجی» برای کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرده بود کلیه‌ی مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی ضمن عدم استفاده از این بسترها جهت انتشار و به اشتراک‌گذاری اطلاعات سازمانی، از فعالیت‌های مربوط به روابط عمومی سازمانی از این طریق خودداری کنند.
در عین‌ حال پس‌ از آن نیز چند بار به لزوم اجرایی شدن این بخشنامه تأکید شده و همچنین ممنوعیت استفاده‌ی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی از پیام‌رسان‌های اجتماعی بر خط خارجی برای مکاتبات و خدمات اداری، در یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته به تصویب رسید.
پس از تأکید چندین‌ باره‌ به استفاده‌ی خود مسئولان از پیام‌رسان‌های داخلی، زمانی که در دی‌ماه پیام‌رسان تلگرام برای چند روز از دسترس کاربران خارج‌ شده بود، با اولین حرکت جدی مهاجرت از این پیام‌رسان، در پیامی که در صفحه‌ی رسمی کانال تلگرامی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌اللـه خامنه‌ای KHAMENEI.IR در پیام‌رسان‌های سروش و آی.گپ آغاز به کارکرده است.
همچنین سید ابولحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی که اخیراً اظهار کرده بود ضمن استفاده از تلگرام و اینستاگرام، از پیام‌رسان‌های داخلی نیز استفاده می‌کند، گفته بود: اقدامات وسیعی بنا به دستور رئیس‌جمهوری در دی‌ ماه ۹۶ انجام شد که فرمودند کشور باید از پیام‌رسان غالب (تلگرام) خارج شود. به‌ طور جدی در سال ۹۷ در حوزه‌ی پیام‌رسان‌ها باید اولین پیام‌رسان، داخلی باشد. پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌توانند فعالیت کنند به شرطی که تابع قوانین جمهوری اسلامی باشند. وزارت آموزش‌ و پرورش در حوزه‌ی کوچ پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی بخشنامه صادر کرده است.
تمام این اظهارات، موجب شد در روزهای اخیر سازمان‌ها و نهادهای دولتی عزم جدی در خروج از پیام‌رسان تلگرام یا آغاز حضور در پیام‌رسان‌های داخلی نشان دهند. به‌ عنوان نمونه وزارتخانه‌های متعددی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین‌ حال که در تلگرام اطلاع‌رسانی می‌کنند، عنوان کرده‌ که از این‌ پس در پیام‌رسان‌های داخلی نیز آغاز به کار کرده‌اند و آدرس کانال‌های خود را نیز برای آگاهی افرادی که در این پیام‌رسان‌ها عضو هستند، اعلام کرده‌اند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه