ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

به گزارش پیوست، اخبار شیوع ویروس کرونا در ایران، همه چیز از جمله بازار موبایل و لوازم الکترونیکی را تحت تاثیر خود قرار داده است. حالا بازار موبایل کشور که در دو سال اخیر با مشکلاتی مانند اجرای رجیستری گوشی،‌ تحریم و نوسانات نرخ ارز روزهای پر از رکودی را پشت سر گذشته با یک چالش جدید دیگر روبه رو شده است؛ شیوع ویروس کرونا. برخی فروشندگان بازار موبایل اعلام می‌کنند که در شرایطی که در روزهای پایانی سال امیدوار به رونق گرفتن بازار خود بودند حالا این بازار راکدتر از گذشته شده؛ چرا که بسیاری از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا ترحیج می‌دهند در مکان‌های عمومی و مخصوصا فروشگاه‌ها و مراکز خرید ظاهر نشوند. از سوی دیگر واردکنندگان موبایل هم اعلام می‌کنند که به دلیل خسارت دیدن اقتصاد کشور چین به عنوان مبدا ویروس کرونا و البته یکی از قطب‌های بزرگ تولید گوشی آنها نیز در تامین گوشی‌های چینی بیشتر از گذشته با مشکل مواجه شده‌اند.
امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت، با اشاره به مشکل تامین بازار موبایل آن هم در آستانه شب عید به پیوست گفت: «با توجه به شیوع ویروس کرونا در چین و اینکه تولیدات اکثر برندهای گوشی در چین اتفاق می‌افتد، تعداد گوشی‌های شیائومی، هواوی و آیفون در بازار با مشکل مواجه شده است.» البته او تاکید می‌کند که در بازار ایران بیش از ۲ میلیون گوشی روشن نشده وجود دارد و به همین خاطر تا شب عید مشکلی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد. به باور او آنچه در حال‌حاضر بازار موبایل را دچار مشکل کرده حضور کم خریداران در بازار موبایل به دلیل شیوع ویروس کرونا است.
او در این مورد توضیح می‌دهد: «امسال تا اول بهمن ماه حدود ۱۱ میلیون گوشی وارداتی داشتیم و ۱۰ میلیون گوشی تا الان روشن شده است. پیش‌بینی ما این بود که تا آخر امسال ۱۴.۵ میلیون گوشی وارد شده و نزدیک به ۱۳ میلیون آن هم روشن می‌شود؛ اما با توجه به این مشکل و کم شدن میزان مراجعه حضوری مردم به فروشگاه‌ها، به نظر می‌رسد اسفند امسال آن‌چنان پرشور و هیجان نباشد.»
اسحاقی، اصلی‌ترین نگرانی و دغدغه انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت را کاهش میزان تولیدات می‌داند و اعلام می‌کند: «با توجه به اخباری که گفته شده برخی از کارخانه‌های تولیدی سامسونگ درگیر این بیماری شده‌اند ممکن است تولیدات با مشکلات جدی روبرو شود که آن هم مشکل جهانی است؛ اما قطعا بازار داخل کشور ما را نیز به دلیل مشکل برای واردات با چالش روبه‌رو می‌کند.»
فروشندگان رسمی برخی برند‌های موبایل در کشور هم  از پایین بودن میزان فروش در ماه‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت محصولات خود خبر می‌دهند. همچنین این گروه اعلام می‌کنند که کاهش فروش در بازار در یک هفته اخیر و با توجه به شیوع ویروس کرونا بیشتر هم شده است. بر اساس ادعای این فروشندگان، در هفته گذشته و با پخش شدن خبر ورود ویروس کرونا به کشور، میزان مراجعه حضوری مشتریان به شدت کاهش داشته و حتی به تعداد انگشتان دست رسیده است.
مسئول فروشگاه سامسونگ در چارسو در این مورد پیوست گفت: «این روز‌ها هیچ فروشی نداریم و میزان مراجعه حضوری به ۳ یا ۴ نفر رسیده است. با توجه به افزایش قیمت دلار برخی گوشی‌ها تا ۲ میلیون تومان گران‌تر شده است.»
در همین زمینه هم یکی از فروشندگان فروشگاه ال‌جی به پیوست این‌گونه توضیح داد: «میزان خریداران در بازار به شدت کم شده مخصوصا در یک هفته اخیر که به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم ترجیح می‌دهند به جای آمدن به بازار و مکان‌های عمومی در خانه‌هایشان بمانند.» او ادامه داد:« فروش اینترنتی و تلفنی تغییر چندانی نداشته؛ اما مراجعه حضوری به شدت کاهش پیدا کرده است. قیمت‌ها نیز از ماه‌های گذشته با توجه به نوسانات دلار افزایش زیادی داشته و میزان فروش بسیار کم شده است.»
فروشندگان بازار موبایل امیدوارند این شرایط مقعطی باشد و شرایط مجدد به حالت عادی خود بازگردد؛ چرا که ادامه این روند می‌تواند بازار موبایل را برای همیشه از بین ببرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه