تکنولوژی
سارا محمد علیئی۱۶:۰ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

به گزارش نیچر، تلسکوپ "کپلر" که در طول ماموریت K2 آسیب دیده ، توانست به اخترشناسان دانشگاه اکستر در پیدا کردن جوانترین سیاره فراخورشیدی کمک کند.

سن سیاره K2-33b، 5-10 میلیون سال است و ستاره شناسان معتقدند که دوره "نوزاد" قرار دارد. برای مقایسه دقیق تر باید بگوییم که، سن زمین - 4.5 میلیارد سال است.
سیاره K2-33b بار یک و نیم برابر بزرگتر از اندازه نپتون است و در فاصله 500 سال نوری از زمین قرار دارد . این سیاره هر 5.4 روز به دور ستاره مادر در گردش است.

با رصد ستاره توسط تلسکوپ "کپلر" ، محققان دریافتند، که درخشش این سیاره در حال کاهش است و با بررسی های بیشتر متوجه وجود آثار باقی مانده از غبارات و ابر گازی شده اند.
آنان بر این باورند که این سیاره "نوزاد" است و در مرحله میانی عمر خود بسر می برد. در نتیجه K2-33b - جوانترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده در حال حاضر است.

نام این تلسکوپ به احترام اخترشناس آلمانی قرن هفدهم، ژوهانس کپلر انتخاب شد. تلسکوپ کپلر در تاریخ هفتم مارس 2009 به فضا پرتاب شد.
تلسکوپ کپلر به شکلی خاص طراحی شده تا بتواند بخشی از کهکشان راهشیری را مورد تجسس قرار دهد تا به این شکل بتواند سیارههایی مشابه زمین را در منطقه قابل سکونت کهکشان کشف کرده و تعیین کند چند میلیارد ستاره از کهکشان راه شیری از چنین سیارههایی برخوردارند؟
در 14 جولای 2012 یکی از چرخهای واکنشی کپلر که برای تثبیت موقعیت تلسکوپ مورد استفاده قرار میگیرند، از کار افتاد و کپلر با سه چرخ به ماموریت خود ادامه داد درحالی که خطر از کار افتادن یک چرخ دیگر و پایان یافتن ماموریت او را تهدید میکرد. در 17 ژانویه سال 2013 ناسا اعلام کرد اصطکاک موجود در چرخهای واکنشی باقیمانده افزایش پیدا کردهاست و از این رو کپلر برای 10 روز متوقف شد تا خودبه خود ترمیم شود و در نهایت در 29 ژانویه 2013، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فعالیت خود را از سر گرفته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه