تکنولوژی
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۵ مرداد

گروهی از دانشمندان و فضانوردان در مقاله‌ی منتشر شده در نشریه‌ی Science، از وجود دریاچه‌ای بزرگ از آب در کره‌ی مریخ خبر دادند. به گفته‌ی آن‌ها در بخش جنوبی مریخ، مقدار بسیار زیادی آب در زیر یک‌ لایه‌ی یخی قرار گرفته است. سؤال در مورد یافتن آب در مریخ یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی دانشمندان است، زیرا چندین سال است که فرضیه‌ی وجود حیات بر روی این کره مطرح‌ شده است. علاوه بر این آب یکی از نشانه‌های وجود حیات می‌باشد که در این صورت مریخ می‌تواند به سیاره‌ای برای مهاجرت ساکنان زمین تبدیل شود.
برای مطالعه‌ی سطح مریخ، از رادار MARSIS در ماهواره‌ی Mars Epress استفاده‌ شده است. حدود سه سال از مطالعه بر روی این سیاره می‌گذرد و محققان موفق بر تصویربرداری از سطح مریخ و تجزیه‌ و تحلیل شاخص‌ها شده‌اند. وجود دریاچه در قسمت جنوبی این سیاره با استفاده از تصاویر مشخص‌ شده است. به گزارش دانشمندان؛ مریخ قبلاً  آب و هوایی گرم و مرطوب داشته است و مطمئناً در میلیاردها سال قبل دریاچه‌ی وسیعی در این منطقه وجود داشته است. به گفته‌ی آن‌ها، این دریاچه عمقی ۱.۵ کیلومتری داشته است. با توجه به تخمین‌ها، قطر دریاچه ۲۰ کیلومتر و عمق تنها چند ده سانتی‌متر است.
با وجود درجه‌ی حرارت پایین، آب در این حرارت یخ می‌زند، علاوه بر این به دلیل فشار بالا در این منطقه احتمال ترکیب مایع با خاک سیاره وجود دارد. دانشمندان برای تائید یافته‌های خود، طی پروژه‌ی InSight با ارسال یک ربات ویژه به سطح مریخ، قصد دارند تا خاک موجود در منطقه، دما و میزان رطوبت آن را بررسی کنند. یافته‌ها در این پروژه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا واقعیت موضوع را دریابند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه