کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۴۰۰ شنبه ۱۵ خرداد

به نوشته‌ی پیوست، گزارش جدیدی نشان می‌دهد که به دلیل افزایش بی سابقه تقاضا، تولید کنندگان چیپ قیمت‌ها را افزایش داده و بازده مالی این صنعت به طرز قابل توجهی بالا رفته است.
به نقل از ZDNet، در دوران  که تولید کنندگان الکترونیکی جهان برای خرید با هم رقابت می‌کنند، شرکت‌های ساخت چیپ با حداکثر سرعت در حال کار هستند و از مزایای این افزایش تقاضا لذت می‌برند.
بر اساس تحقیقات شرکت TrendForce، مجموع بازده مالی ده کارخانه برتری که ویفر‌های سیلیکونی را تولید می‌کنند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به رکورد ۲۲.۷۵ میلیارد دلار رسیده است. این ویفرهای سیلیکونی پایه نیمه رسانا محسوب می‌شوند.
از زمان آغاز پاندمی کوئید-۱۹ در سال گذشته، تقاضا برای نیمه رسانا‌ها به اوج خود رسیده است. شرکت‌ها برای دورکاری، مدارس و دانشگاه‌ها برای برنامه‌های آموزش آنلاین و کاربران برای بازی و سرگرمی، از لپتاپ، گوشی‌های هوشمند، تبلت، کنسول‌های بازی و تلویزیون استفاده می‌کنند.
در نتیجه تقاضا برای نیمه رسانا‌ها که پایه دستگاه‌های مدرن الکترونیکی محسوب می‌شوند افزایش یافته است. فروش نیمه رسانا‌های مورد استفاده از کامپیوتر‌های خانگی نسبت به سال ۲۰۱۹، ۱۷ درصد افزایش یافته است.
به عبارت دیگر، کارخانه با حداکثر ظرفیت در حال کار هستند؛ حتی با این وجود هم این کارخانه‌ها قادر نیستند به طور کامل تقاضا برای چیپ را برآورده کنند و این موضوع باعث کمبود نیمه رسانا‌ها در صنایع مختلف، از خودروسازی تا لوازم خانگی، شده است.
بررسی شرکت تحقیقاتی TrenForce نشان داده است که این کارخانه‌ها برای تضمین سوددهی، قیمت ویفر‌ها را افزایش داده‌اند-که با توجه به افزایش تقاضا، باعث اوج گرفتن بازده مالی شده است.
شرکت TSMC که رهبری این بازار را با سهم ۵۵ درصدی در اختیار دارد بازده مالی نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار را برای سه ماهه اول خود گزارش کرد که بخش عمده آن را فروش نود‌های ۷ و ۱۶/۱۲ نانومتری تشکیل می‌دهد. این آمار یک رشد کوچک ۲ درصدی را نسبت به سه ماهه قبلی نشان می‌دهد اما با توجه به رشد قابل توجه در سال ۲۰۲۰، رشد دوباره بازار حیرت انگیز است.
البته TrendForce می‌گوید بازده مالی کارخانه‌ها در آغاز سال ۲۰۲۱ در حالی افزایش یافته که موانعی جدی برای آنها ایجاد شده است.
سامسونگ-دومین بازیگر بزرگ این صنعت-شاهد کاهش ۲ درصدی بازده مالی در سه اول سال ۲۰۲۱، نسبت به سه ماهه قبلی بود. کارخانه نیمه رسانا این شرکت در شهر آستین در ایالت تگزاس به دلیل یخبندان مجبور به تعطیلی یک ماهه شد که باعث شد تولید ویفر با تاخیر همراه شود.
شرکت GlobalFoundries نیز کاهش درآمد ۱۶ درصدی را گزارش کرده است. این شرکت امسال کارخانه Fab 3E خود در سنگاپور را به تولید کننده نیمه رسانایی به نام VIS واگذار کرد. از آنجایی که این کارخانه ظرفیت ۳۵ هزار ویفر ۸ اینچی را داشت، تعجبی ندارد که این شرکت نتوانست آمار مالی مناسبی را برای سه ماهه ابتدایی سال داشته باشد.
با این حال TrendForce می‌گوید که کارخانه‌ها به طور کلی از افزایش تقاضا سود برده‌اند. بازده مالی شرکت PSMC در مقایسه با سه ماهه قبلی ۱۴ درصد افزایش یافت و SMIC نیز نتایجی ۱۲ درصد بهتر را گزارش کرده است؛ بازده مالی شرکت‌های UMC، VIS، Tower و HHGrace نیز تماما افزایش یافته است.
هیچ نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای ویفر نیمه رسانا در چند ماه آینده وجود ندارد. تحقیق تازه‌ای که شرکت تحلیل تکنولوژی IDC انجام داده پیش بینی کرده است که این بازار امسال ۱۲.۵ درصد بزرگتر خواهد شد و دلیل اصلی آنهم گرایش مصرف کنندگان به گوشی‌های هوشمند ۵G است.
انتظار می‌رود که کمبود ظرفیت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد و افزایش قیمت ویفر باعث افزایش دوباره بازده مالی خواهد شد. در واقع TrendForce پیش‌بینی می‌کند که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ و با رشد ۳ درصدی بازده مالی، بازده این بازار به «اوج تاریخی» برسد.
با اینکه این افزایش بازده مالی عمدتا به افزایش قیمت ویفرها مربوط است و هزینه‌های تولیدات الکترونیک نیز افزایش یافته است، این موضوع تاثیر چندانی روی مصرف کنندگان نخواهد داشت. الن پریستلی، تحلیلگر نیمه رساناها در موسسه تحقیقاتی گارتنر، در مصاحبه با ZDNet گفت‌: « با اینکه چیپ‌ها پایه انجام بسیاری از کار‌ها محسوب می‌شوند، اما همیشه با ارزش ترین قطعه نیستند. این قطعات درصد بزرگی از هزینه تولید را تشکیل نمی‌دهند.»
«اگر هزینه‌ها چند سنت افزایش یابد، شاید شرکت‌ها به جای اعمال آن روی قیمت محصول نهایی این افزایش هزینه را متقبل شوند. درنتیجه افزایش قیمت چیپ شاید تاثیری روی مشتری نهایی از لحاظ افزایش قیمت نداشته باشد.»
با پیشرفت و پیدایش بازیگران جدید در یک بازار رقابتی، احتمالا شرکت‌ها راهی برای ثابت نگه داشتن قیمت برای مشتری نهایی پیدا می‌کنند-به ویژه در شرایطی که خرید نیمه رسانا برای اکثر شرکت‌ها دشوار شده است.
برای مثال پریستلی می‌گوید برخی شرکت‌های الکترونیکی پیکربندی جدیدی را برای محصولات خود درنظر گرفته‌اند و گوشی و کامپیوتر‌های جدید مشخصات متفاوتی از لحاظ حافظه یا فضای ذخیره دارند.
با ادامه کمبود‌ها، قیمت ها نیز افزایش پیدا می‌کنند و شرکت‌ها یک سری محصولات را در اولویت خود قرار می‌دهند. پریستلی می‌گوید «شاید آنها روی محصولات پرسود تمرکز کنند. اگر ظرفیت محدودی داشته باشید، روی این موضوع تمرکز می‌کنید که بیشترین درآمد را از آنچه در اختیار دارید کسب کنید.»
این روند احتمالا تا زمانی که به ظرفیت اضافی برای تولید نیمه رسانا نیاز باشد ادامه خواهد یافت-انتظار نمی‌رود که اتفاق خاصی حداقل تا پایان سال آینده رخ دهد. TSMC برای مثال ۱۰۰ میلیارد دلار به افزایش ظرفیت خود اختصاص داده است اما به دلیل پیچیدگی تولید چیپ، فعال شدن کارخانه‌های جدیدی زمان خواهد برد. طبق اعلام گارتنر، عرضه نیمه رسانا تنها از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به بعد به سطح معمولی خود بازمی‌گردد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه