ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

به نظر می‌رسد از ورود مودم به کشور به‌دلیل حرکت به‌سمت تولید داخل جلوگیری می‌شود. این موضوع تا چه حد حقیقت دارد و به کجا رسیده است؟
به گزارش زومیت، چند روزی است که از گوشه و کنار می‌شنویم،‌ مودم‌های خارجی در کشور کمیاب شده‌اند یا با قیمت‌های گزاف و تقریبا به‌طور مخفیانه به‌فروش می‌رسند. زومیت درباره‌ی صحت و سقم این جریان پرس‌وجو کرده و اطلاعات آن را در خدمت خوانندگان عزیز می‌گذارد.
طی تماسی که با شرکت آواژنگ داشتیم مطلع شدیم که ثبت سفارش مودم ADSL از ماه‌های ابتدایی امسال بسته و در بهترین حالت به‌شدت محدود شده است؛ چند ماهی است که مودم به کشور وارد نمی‌شود و تنها برخی شرکت‌ها به‌صورت CKD یا SKD مودم وارد کشور و آن را به اسم تولید داخل اسمبل می‌کنند. درواقع شاسی از روی برد (قاب پلاستیکی) جدا می‌شود، اسمبل و به اسم تولید داخل فروخته می‌شود. این اقدام درجهت حمایت از تولیدکننده‌ی داخلی انجام می‌شود و در ماه‌های اخیر سخت‌گیری در رابطه با آن شدیدتر شده است.
سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهرماه در ابلاغیه‌ای به کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور اعلام کرد: «احتراما به اطلاع می‌رساند باتوجه‌به توان تولید و عرضه انواع مودم‌های مخابراتی دیتا در کشور و عطف به ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب مجلس شواری اسلامی و ابلاغ مورخه ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ دولت محترم و با عنایت به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات در دوسال گذشته و جمیع مستندات، عرضه و فروش انواع "مودم دیتای (کابلی-بیسیم)" خارجی در بازارهای داخلی ممنوع و مصداق بارز عرضه و فروش کالای قاچاق است. لذا ضمن هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط نسبت به جمع‌آوری کالای مزبور (به‌ویژه در مراکز عرضه و فروش قطعات رایانه و کالاهای الکترونیکی) اقدام مقابله‌‌ای لازم صورت گرفته و نتیجه عملکرد دستگاه‌‌های عامل به این دفتر منعکس گردد.»
بااین‌حال می‌توان به‌طور قطعی گفت که هیچ دستگاهی در این حوزه در ایران تولید صددرصد ندارد و اگر کالای مودم در بازار وجود دارد، ثبت سفارشی بابت آن انجام نگرفته است؛ چرا که گرچه الان شرکتی مودم تولید نمی‌کند اما در آینده قرار است تولید شود و لذا از واردات آن به کشور جلوگیری شده است.مسئول بخش شبکه آواژنگ به خبرنگار زومیت گفت، اکنون شرکت‌های زیادی قصد دارند در زمینه‌ی تولید مودم فعالیت کنند اما ازآنجاکه برد و قطعات اصلی آن در ایران موجود نیست، مودم‌ها تنها سرهم‌بندی می‌شود. شرکتی برای تولید مودم‌های پرتابل درخواست نداده؛ مودم‌های رومیزی که پورت شبکه دارند و برای شرکت‌ها استفاده می‌شود درخواست تولید داده‌اند اما مدلی هنوز از آن‌ها در بازار نیست. برای مثال شرکت یوتل که اکنون مودم‌های آن‌ها را در بازار می‌بینیم نیز تنها کار سرهم‌بندی را انجام می‌دهند و چون پروانه‌ی تولید دارند و مبحث اشتغال‌زایی مطرح است، از پروانه‌ی خود به‌سادگی برای سرهم‌بندی کردن کالا استفاده می‌کنند.
سازمان صنعت و معدن و تجارت کشور به جزئیات ساختاری انواع دستگاه‌های مودم ورود نمی‌کند؛‌ مسئله‌ی مهم برای آن، تعرفه‌ی گمرکی کالا است که اگر تعرفه‌ی گمرکی داشته باشد، دست‌اندازهای زیادی برای ورود دستگاه ایجاد می‌شود. برای گرفتن مجوز کالاهای IT باید به دو مکان مراجعه کرد: سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران و دفترهای تخصصی شبکه (واقع در خیابان کلانتری). در ابتدا باید توافقات اولیه را که بسیار به‌سختی حاصل می‌شوند از سمت سازمان صمت دریافت کرد و سپس شرکت مورد نظر به دفترهای تخصصی شبکه ارجاع داده می‌شود.
در این مرحله کالا توسط رئیس کارگروه IT به‌صورت دقیق و جزئی بررسی می‌شود و باید مشخص شود که تولید داخلی است یا نه. متأسفانه در این مرحله عموما سلیقه‌ای عمل می‌شود و به همین دلیل است که برخی شرکت‌ها مجوز وارد کردن اقلامی را در بسته‌ی مودم دارند و برخی ندارند. مجوزهای سازمان صمت برای کالاها روی تعرفه است و شرکت‌ها در زمینه‌ی مودم به بن‌بست‌های زیادی برخورد می‌کنند که حل آن‌ها بسیار مشکل است.
در ارتباط با پشتیبانی امنیتی مودم‌ها، تیم آواژنگ به زومیت گفت که این کار یا از سمت شرکت تولیدکننده‌ی مودم انجام می‌شود یا راهکارهای داخلی برای آن وجود دارد؛ برای مثال این مسئله در خدمات پس از فروش مطرح شده یا قراردادی با شرکت اصلی برای رسیدگی به آن بسته می‌شود. مخابرات نیز در ارتباط با این مسئله ورود می‌کند. سازمان تنظیم مقررات رادیویی یا CRA فرکانس‌های مودم را بررسی می‌کند و اگر از حدی بالاتر باشد فرم‌ور باید عوض شده یا فرکانس در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی گنجانده شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه